Samochody będą stabilizować sieci elektroenergetyczne

27 grudnia 2017, 07:30 Alert

Co kryje się za skrótem V2G? Vehicle-to-grid czyli, podłączony do sieci elektroenergetycznej pojazd, który tę sieć zasila. Energia, którą samochód zmagazynował na swoim pokładzie może pochodzić z różnych źródeł, w tym z niestabilnych – jak OZE. Rozładowywanie samochodu poprzez podłączenie do sieci może lokalny system elektroenergetyczny stabilizować. Jednak zanim to nastąpi należy tę sieć należycie przygotować. V2G umożliwiać będzie także zarabianie właścicielowi źródła energii poprzez jej odsprzedaż i przekazywanej właśnie przez pojazd.

samochód elektryczny elektromobilność
fot. BiznesAlert.pl

Funkcjonalność i współpraca z wojskiem

Jednym z elementów rozwoju elektromobilności globalnie ma być rozwój V2G. Inteligentne sieci będą pozwalały na konsumowanie energii w najbardziej efektywny sposób, ale też na jej stałe dostarczanie z różnych źródeł. Zakończono doświadczenia prowadzone przez dwa lata w Kalifornii na zlecenie wojska, mające sprawdzić jak konkretnie wykorzystać potencjał samochodowych baterii. Dokładne analizy mają być dostępne niebawem. Na razie wiadomo, że w testach wzięły udział 32 pojazdy hybrydowe i elektryczne. Pojazdy były przygotowane do tego by móc w nich regulować częstotliwość i dostosowywać moc w celu stabilizacji sieci. Badania obejmowały też czas w jakim następuje oddawanie energii do sieci i zarządzanie rezerwami energii.

Funkcjonowanie systemu Vehicle-to-grid / fot. Forbes

Wsparcie w czasie awarii

W końcowej fazie projektu oceniono, w jaki sposób pojazdy elektryczne i hybrydowe w bazach wojskowych będą mogły być zastosowane w czasie awarii i sytuacjach krytycznych. Oceniono, że nieodzownym elementem wyposażenia baz posiadających pojazdy elektryczne i hybrydowe powinny być autonomiczne solarne ładowarki, które w razie awarii lub zagrożenia będą produkować i magazynować energię. Oceniono, że naziemna lokalizacja oraz brak skomplikowanych instalacji stanowią ogromną zaletę ładowarki solarnej, którą nazwano: Electric Vehicle Autonomous Renewable Charger (EV ARC).

Blackout

Aby zapobiegać przerwom w dostawach energii tak zwanym blackoutom i brownoutom można EV ARC łączyć w systemy, co będzie stabilizowało lokalne sieci. Jak pokazuje przykład z bazy wojskowej, w której prowadzono badania nad zastosowaniem rozwiązań V2G takie działania mogą przynosić także korzyści finansowe. Wprowadzanie na lokalny rynek hurtowy energii pochodzącej z OZE i dostarczanej przez pojazdy do sieci pozwoliło bazie wojskowej zarobić na opłacanie kosztów ponoszonych w związku z konsumpcją energii oraz wsparcie zakupu pojazdów. Z kolei posiadanie pojazdów elektrycznych w zasobach bazy pozwoliło na obniżenie kosztów operacyjnych i zaoszczędzenie pieniędzy na serwisie i konserwacji. Do testów w bazie w Kalifornii używano między innymi elektrycznych modeli Nissana, Forda i vanów VIA Motors VTRUX.

Badania nie tylko w USA

Nissan prowadził analogiczne badania przez rok z partnerami (firmami energetycznymi) z Włoch i Danii. Potwierdziły one, że system V2G może wpłynąć na obniżenie niektórych kosztów związanych z ładowaniem pojazdów elektrycznych. Kolejni producenci samochodów elektrycznych deklarują, że także będą prowadzić badania nad wykorzystaniem aut do stabilizacji sieci elektroenergetycznych. Jeśli więcej firm będzie zainteresowanych rozwojem technologii V2G potrzebne będzie wypracowanie wspólnych standardów komunikacji i bezpieczeństwa. Wnioski z końcowego raportu bazy sił powietrznych w Kalifornii, która badała zagadnienia związane z V2G na pewno posłużą zarówno producentom samochodów elektrycznych jak i dostawcom energii do efektywniejszych lokalnych działań i dalszych prac nad systemami V2G.

Forbes/Agata Rzędowska