AlertInfrastrukturaLogistykaWykop

Naukowcy pracują nad samolotem na wodór. Miałby wzbić się w powietrze około 2040 roku

Aby istotnie ograniczyć emisje gazów cieplarnianych w lotnictwie, niemieckie centrum lotnictwa bada kombinację alternatywnych systemów napędowych. W 2040 roku pierwsze samoloty napędzane ogniwami paliwowymi mają wzbić się w powietrze.

Samolot na wodór

Projekt prowadzi Johannes Hartmann z DLR Institute of System Architectures in Aviation. On i jego zespół chcą łączyć różne przyjazne dla środowiska napędy w samolotach przyszłości. Do przelotu mogą to być ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Turbiny gazowe napędzane wodorem mogą również zapewnić moc niezbędną do startu wielotonowych maszyn. 45 badaczy z DLR w pierwszej kolejności chce opracować napęd dla samolotów latających na odległość około dwóch tysięcy kilometrów, bo na takich odcinkach odbywa się obecnie większość rejsów. Szczególnie przydatny byłby samolot, który obsługiwałby klasyczne trasy, takie jak z Berlina do Majorki, Rzymu lub Aten, przy takim zasięgu będąc możliwie neutralnym dla klimatu. Nowy samolot mógłby zastąpić dwa najpopularniejsze modele: Airbusa A320 i Boeinga 737.

Do tej pory producenci opracowywali głównie swoje samoloty z myślą o kosztach, a w drugiej kolejności przyglądali się wpływowi na klimat. DLR odwraca teraz tę zasadę. Połączenie ogniw paliwowych jest obiecujące, ponieważ są one bardzo wydajne. Przekształcają one około 50 do 60 procent energii w napęd. To wystarczy, by samolot mógł lecieć na pełnej wysokości. Jednak podczas startu i wznoszenia samolot wymaga znacznie większego ciągu. Mogłyby go zasilać dwie turbiny gazowe, które są bardzo podobne do dzisiejszych silników, ale musiałyby być przystosowane do pracy z wodorem. Jednocześnie inżynierowie mogą poprawić wydajność turbin o 30 do 40 procent, głównie ze względu na wymaganą mocy przy starcie.

Kolejnym składnikiem tej układanki może być napęd turbośmigłowy, w którym turbina gazowa na wodór napędza śmigło. Jednak samoloty te latałyby nieco wolniej, bo z prędkością około 800 kilometrów na godzinę. Oznacza to, że lot 1500 lub 2000 kilometrów zająłby około 15 lub 20 minut dłużej. Jednocześnie zużycie paliwa znacznie by spadło. Ponadto samoloty turbośmigłowe latają na niższych wysokościach poniżej 8800 metrów, na których nie występują smugi, tak szkodliwe dla klimatu.

Der Tagesspiegel/Michał Perzyński

Nadchodzi era elektrycznych samolotów?


Powiązane artykuły

Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom pod wpływem sankcji kłania się Serbii, która otwiera przed nim UE

Rosyjski koncern zawarł nowy kontrakt z Serbią, umowa dotyczy dostaw gazu. Obejmuje ona dostarczenie ponad sześciu milionów metrów sześciennych gazu...
czołg K2, zdjęcie: www.gov.pl

K2PL czeka na decyzję. Duży kontrakt zbrojeniowy się opóźnia

Polska planowała podpisać w kwietniu 2025 roku drugą umowę wykonawczą na zakup 180 czołgów K2 w wersji K2PL wraz ze...
Morska farma wiatrowa Anholt/Dania. Fot. BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki

Dania chce więcej morskich wiatraków. Podwoi moc offshore

19 maja rząd Danii ogłosił wdrożenie pomocy w wysokości 7,7 miliarda euro na wsparcie rozwoju morskiej energii wiatrowej. Ma to...

Udostępnij:

Facebook X X X