Siemens Mobility i Deutsche Bahn rozpoczęły prace nad pociągami napędzanymi wodorem i specjalną stacją, która zostanie przetestowana w 2024 roku w celu wymiany silników wysokoprężnych w niemieckich lokalnych sieciach kolejowych.
Współpraca Siemensa i Deutsche Bahn
Prototyp, który ma zostać zbudowany przez Siemensa, będzie oparty na elektrycznym wagonie Mireo Plus, który będzie wyposażony w ogniwa paliwowe zamieniające wodór i tlen w energię elektryczną na pokładzie oraz w akumulator. Dyrektor generalny Siemens ds. mobilności, Michael Peter, powiedział, że pociąg łączy w sobie możliwość zasilania z trzech źródeł w systemie modułowym – albo przez akumulator i ogniwo paliwowe, albo nawet istniejące linie napowietrzne, w zależności od tego, gdzie będzie kursował.
Niemiecki przewoźnik kolejowy Deutsche Bahn nie zelektryfikował jeszcze 40 procent swojej sieci o długości 33 tysięcy kilometrów, na której obsługuje 1300 lokomotyw spalinowych. Transport kolejowy musi zostać poddany dekarbonizacji w perspektywie długoterminowej zgodnie z unijnymi i krajowymi celami klimatycznymi. Siemens zapewnia, że pociągi wodorowe mogą w dłuższej perspektywie zastąpić pociągi napędzane olejem napędowym.
Nowy prototyp będzie mógł być zatankowany w ciągu 15 minut, będzie miał zasięg 600 km i prędkość maksymalną 160 km/h. Będzie testowany między Tuebingen, Horb i Pforzheim w Badenii-Wirtembergii. Głównym rynkiem docelowym są operatorzy sieci regionalnych, którzy zazwyczaj zamawiają od 10 do 50 pociągów. – Oceniamy potencjał rynkowy w Europie na 10–15 tysięcy pociągów, które będą wymagały wymiany w ciągu najbliższych 10–15 lat, z czego trzy tysiące w samych Niemczech – powiedział Michael Peter.
Każdy pociąg będzie kosztował od 5 do 10 milionów euro (5,9 – 11,9 miliona dolarów), co stworzy całkowity potencjał rynkowy wynoszący 50-150 miliardów euro.
Reuters/Michał Perzyński