Siemens podpisał wart 4,5 miliarda dolarów kontrakt na budowę linii kolejowej wzdłuż Morza Czerwonego na wybrzeże Morza Śródziemnego. Prezes Siemensa podziękował kanclerz Angeli Merkel za pomoc w doprowadzeniu do zawarcia umowy.
Kontrakt Siemensa w Egipcie
Konsorcjum kierowane przez Siemensa, przy wsparciu rządu niemieckiego, podpisało w Egipcie wielomiliardowy kontrakt. Rząd ogłosił w środę, że firmy zbudują system kolejowy dla pociągów dużych prędkości za 4,5 mld dolarów. Trasa powinna ciągnąć się od Morza Czerwonego do wybrzeża Morza Śródziemnego. Spółka zależna Siemensa, Siemens Mobility, szacuje swój udział na około trzy miliardy dolarów. Pierwsze pociągi mają zostać dostarczone w połowie do końca 2023 roku. Zakończenie całego kontraktu planowane jest na 2027 rok. Podczas wideokonferencji z dziennikarzami, dyrektor generalny Siemensa, Roland Busch, określił projekt jako „Kanał Sueski na szynach” dla gospodarki kraju. Łącznie jest to dystans 1800 kilometrów.
W środę podpisano umowy na pierwszy odcinek o długości 660 kilometrów, który połączy Aleksandrię nad Morzem Śródziemnym z portowym miastem Ain Sukhna nad Morzem Czerwonym. Tylko na tej trasie planiści spodziewają się ponad 30 milionów pasażerów rocznie. Czas podróży zostanie skrócony o około połowę. Ma to poprawić codzienne życie milionów Egipcjan. Dwie dodatkowe trasy mają połączyć stolicę kraju Kair z 20 milionami mieszkańców wzdłuż Nilu z Asuanem i Luksorem przez Hurghadę z Safadżą. Negocjacje w tej sprawie powinny zakończyć się w najbliższych miesiącach.
Prezes Siemensa zaznaczył, że inwestycji tej wielkości nie da się zrealizować bez wsparcia politycznego. – Chciałbym wyrazić moje szczere podziękowania za aktywne i doskonałe wsparcie ze strony rządu federalnego, a w szczególności kanclerz federalnej – podkreślił Busch. Oprócz Siemensa o duże zamówienie wystąpiły dwa chińskie konsorcja i francuska grupa Alstom.
Konsorcjum stworzy lokalnie ponad 15 tysięcy miejsc pracy. Według grupy połowa wartości dodanej ma pochodzić z Niemiec. Pociągi będą budowane w Krefeld, lokomotywy dla ruchu towarowego w Krefeld i Monachium, a technologia sygnalizacji pochodzi z Brunszwiku. Według przedstawicieli Siemensa, Egipcjanie kupili najnowocześniejszy sprzęt.
Siemens Mobility zbuduje w Egipcie pierwszą w kraju linię dużych prędkości ze zelektryfikowanym ruchem pasażerskim i towarowym. Razem z firmą partnerską Orascom Construction S.A.E. i Arab Contractors, Siemens Mobility weźmie na siebie projektowanie, instalację i uruchomienie, a także usługi konserwacyjne na okres 15 lat.
Frankfurter Allgemeine Zeitung/Michał Perzyński
Nowa strategia Siemensa w Polsce zakłada rozwój magazynów energii i mikrosieci