Zapraszamy na kolejne Spięcie, w którym redakcja BiznesAlert.pl przybliża pomysł utworzenia Stref Czystego Transportu w polskich miastach.
– Władze miasta Warszawy planują stworzyć Strefy Czystego Transportu w trzech dzielnicach: Śródmieście, Praga Północ i Praga Południe. Strefy mają zostać wprowadzone od 2024 roku, czyli po wyborach samorządowych. Zanieczyszczenie już w coraz mniejszym stopniu zależy od tego w jaki sposób ogrzewamy nasze domy. Głównym składnikiem smogu w dużych miastach jest ruch samochodowy – mówi Michał Perzyński, redaktor BiznesAlert.pl.
– Strefy nie są nowym pomysłem. Funkcjonują one w innym miastach krajów Europy tj. Berlin czy Paryż. Kraków był pierwszym miastem w Polsce, który działał przeciwko smogowi i dobrze wyszła tam wymiana pieców to teraz widzimy, że te powietrze nadal nie jest idealne – dodaje redaktor Jędrzej Stachura.
– Jednakże przedstawiciele Partii Zielonych krytykują decyzje Ratusza Warszawy. Uważają oni, że te trzy wymienione przez nas dzielnice to tylko mała część całego miasta. Są dwa warianty – od północnej obwodnicy do południowej, a drugi wariant mówi o tym że Strefa Czystego Transportu miałaby swoim zasięgiem obejmować zasięg komunikacji torowej, czyli tramwajów i metra – opowiada Perzyński.
– Partia Zielonych mówi o rozszerzeniu, a Polski Alarm Smogowy wskazuje palcem od kogo mamy się tych stref nauczyć. Wymieniane przez nich przykłady zdają egzamin – kwituje Stachura.
Dowiedz się więcej na temat Stref Czystego Transportu w Warszawie i innych miastach słuchając całego podcastu na platformach Spotify, SoundCloud oraz YouTube.
Zieloni o warszawskiej Strefie Czystego Transportu: To greenwashing. Zaproponujemy zmiany