Komisja Europejska opublikowała dziś drugie wydanie tzw. tabeli wyników UE w dziedzinie transportu, która porównuje postępy państw członkowskich w 29 kategoriach transportowych.
Komisja Europejska opublikowała dziś drugie wydanie tzw. tabeli wyników UE w dziedzinie transportu, która porównuje postępy państw członkowskich w 29 kategoriach transportowych. Celem jest wskazanie obszarów wymagających priorytetowych inwestycji i działań, aby w ten sposób pomóc państwom członkowskim w ulepszeniu ich krajowych systemów transportowych. Bardziej zrównoważony i efektywny transport w Europie przyczyni się do utworzenia unii energetycznej z przyszłościową polityką przeciwdziałania zmianie klimatu i do pogłębienia rynku wewnętrznego – oba działania są priorytetami Komisji Europejskiej.
Komisarz UE ds. transportu Violeta Bulc powiedziała: „Tegoroczna tabela wyników pokazuje, jak dynamiczny jest europejski sektor transportowy. Cieszę się z widocznych postępów w porównaniu z ubiegłym rokiem, np. pod względem jakości infrastruktury i stopnia otwarcia rynków kolejowych przewozów towarowych. Przedstawione liczby pokazują również, co jeszcze należy zrobić, aby stworzyć miejsca pracy w sektorze transportowym lub poprawić jego zrównoważony charakter”.
Tabela zawiera dane pochodzące z różnych źródeł publicznych (np. z Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska czy Światowego Forum Ekonomicznego). Po publikacji w 2014 r. pierwszej tabeli (IP/14/414) Komisja dopracowała wskaźniki i poprawiła prezentację wizualną tabeli. Począwszy od tegorocznej edycji można śledzić postępy państw członkowskich z biegiem czasu. Zasadniczo państwa członkowskie poczyniły znaczne postępy w porównaniu z wynikami pierwszej edycji tabeli.
Na pierwszym miejscu w tym roku plasuje się Holandia z najlepszymi wynikami w 16 kategoriach, a za nią znajdują się Szwecja, Finlandia, Wielka Brytania i Dania. Arkusz danych na temat Polski można znaleźć tutaj.
Tabelę wyników można przeszukiwać według kraju lub jednego z następujących tematów:
- rynek wewnętrzny (w tym wskaźniki dotyczące otwarcia rynku przewozów kolejowych, toczących się spraw sądowych w związku z naruszeniem prawa UE i tempa transpozycji do prawa krajowego unijnych dyrektyw w sprawie transportu)
- inwestycje i infrastruktura (w tym jakość infrastruktury różnych rodzajów transportu oraz odsetek ukończenia transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T)
- unia energetyczna i innowacje (w tym udział energii odnawialnej w zużyciu paliw w transporcie, nowe samochody napędzane paliwami alternatywnymi i czas spędzony przez kierowców w korkach) oraz
- ludzie (w tym bezpieczeństwo drogowe i kolejowe, liczba kobiet zatrudnionych w sektorze transportu i zadowolenie konsumentów z różnych środków transportu).
Z tych danych stworzono tabele, w których pierwsze pięć miejsc zaznaczono na zielono, a ostatnie pięć na czerwono. Tabela poniżej pokazuje, jak często każdy kraj plasuje się na najwyższych albo na najniższych miejscach. Wynik ogólny obliczono po odjęciu ocen negatywnych od pozytywnych:
Państwo członkowskie | Wśród 5 najlepszych | Wśród 5 najgorszych | Ogółem |
NL | 16 | 1 | 15 |
SE | 13 | 3 | 10 |
FI | 12 | 3 | 9 |
UK | 11 | 3 | 8 |
DK | 9 | 2 | 7 |
DE | 9 | 4 | 5 |
EE | 12 | 8 | 4 |
AT | 6 | 2 | 4 |
LV | 8 | 5 | 3 |
FR | 6 | 3 | 3 |
LU | 6 | 3 | 3 |
MT | 6 | 3 | 3 |
IE | 6 | 4 | 2 |
ES | 8 | 7 | 1 |
SI | 7 | 6 | 1 |
SK | 5 | 4 | 1 |
PT | 4 | 4 | 0 |
LT | 8 | 9 | -1 |
BE | 5 | 6 | -1 |
HU | 5 | 7 | -2 |
CZ | 2 | 4 | -2 |
CY | 5 | 8 | -3 |
BG | 6 | 10 | -4 |
HR | 4 | 9 | -5 |
IT | 4 | 10 | -6 |
EL | 1 | 9 | -8 |
PL | 3 | 14 | -11 |
RO | 3 | 15 | -12 |
Źródło: Komisja Europejska