Wyższa jakość świadczonych usług, dodatkowe korzyści finansowe, poszerzone kompetencji i wyjście z ofertą specjalistycznych usług na rynek zewnętrzny to osiągnięte już efekty przeprowadzonego w Grupie Tauron programu reorganizacji obszaru usług serwisowych. Pozytywny efekt finansowy działań, łącznie z oszczędnościami ma wynieść 191 milionów złotych.
Największe korzyści reorganizacja przyniesie w obszarach wytwarzania energii i ciepła. Celem finansowym programu jest uzyskanie 191 milionów złotych pozytywnego efektu finansowego do 2026 roku. Będzie to możliwe dzięki podjętym w spółkach inicjatywom poprawiającym efektywność zadań serwisowo-remontowych i eksploatacyjnych w głównych aktywach wytwórczych Grupy Tauron oraz dzięki rozszerzeniu świadczonych usług serwisowych na rynek zewnętrzny.
– Celem przeprowadzonej reorganizacji obszaru serwisowego była poprawa efektywności i jakości świadczonych usług, wzmocnienie i pozyskanie nowych kompetencji specjalistycznych oraz zatrzymanie środków finansowych w Grupie Tauron. Program przyniósł już pierwsze rezultaty finansowe – w ciągu dwóch lat uzyskaliśmy 19 milionów złotych korzyści, a udział Tauron Serwis w budżetach remontowych w obszarach wytwarzania i ciepła Grupy Tauron sięga już 50 proc. – mówi Kamil Kamiński wiceprezes zarządu Tauron Polska Energia ds. klienta i wsparcia korporacyjnego.
Zainicjowany w 2016 roku program pn. „Reorganizacja obszaru usług serwisowych w Grupie Tauron” był realizowany zarówno poprzez zmiany kapitałowe, strukturalne i organizacyjne w poszczególnych spółkach Grupy, jak i wdrożenia nowych standardów i parametrów oraz zakresów obsługi serwisowo-remontowej, m.in. zawarte tzw. umowy SLA (Service Level Agreement, umowa dotycząca poziomu świadczenia usług).
Dla potrzeb realizacji usług serwisowych na rzecz Tauron Ciepło i Tauron Wytwarzanie utworzona została spółka Tauron Serwis, która przejęła obowiązki związane z remontami i usuwaniem awarii, znacznie rozszerzając zakres swoich kompetencji specjalistycznych.
– Przeformułowano model funkcjonowania i rolę Tauron Serwis w Grupie Tauron. Przed reorganizacją, spółka serwisowa przeznaczona była do sprzedaży. W przypadku gdybyśmy sfinalizowali transakcję, spółki Grupy zmuszone byłyby do zakupu usług na rynku zewnętrznym. Obecnie, funkcjonowanie w Grupie Tauron wyspecjalizowanego podmiotu umożliwia efektywne zarządzanie usługami serwisowymi i remontowymi w spółkach Grupy – wyjaśnia Kamil Kamiński. – Ponadto, rozszerzenie usług serwisowych na rynek zewnętrzny pozwala budować markę Grupy Tauron w nowych obszarach biznesowych – dodaje.
Efektem reorganizacji jest m. in. skrócenie czasu usuwania awarii w jednostkach wytwórczych oraz czasu przerw w dostawach ciepła dla klientów, a także przejęcie zadań wcześniej zlecanych podmiotom zewnętrznym. Dzięki temu w Grupie zatrzymywane są środki finansowe.
Udział Tauron Serwis w budżetach remontowych Tauron Ciepło i Tauron Wytwarzanie systematycznie rośnie. Ponadto, dzięki nowym kompetencjom specjalistycznym – w tym serwis układów klimatyzacji, remonty pomp i armatury, realizacja „pod klucz” inwestycji w przemyśle, remonty kapitalne – Tauron Serwis wyszedł na rynek zewnętrzny pozyskując nowych partnerów biznesowych. Tauron Serwis realizując przyjętą ścieżkę rozwoju stale poszerza i rozwija portfel świadczonych usług.
W obszarze wydobycie Grupy Tauron przeprowadzono reorganizację i poszerzono zakres działalności Spółki Usług Górniczych (SUG). Dzięki rozwojowi kompetencji specjalistycznych w obszarze serwisu – usługi szybowe, utrzymanie systemów odwodniania, klejenie taśm przenośników, obsługa maszyn i urządzeń górniczych – SUG sukcesywnie przejmuje zadania wykonywane wcześniej przez podmioty zewnętrzne. Spółka jest także obecna na wysokospecjalistycznym rynku usług w branży górniczej.
Podobne procesy reorganizacyjne zostały przeprowadzone w obszarze OZE. W tym przypadku spółka Tauron Ekoserwis rozwija specjalistyczne kompetencje w obsłudze aktywów wytwórczych oraz serwisie turbin nowej generacji, systemu pomiarowego ASTKZ, zabezpieczeń turbozespołów AKPiA.
Tauron