Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję zezwalającą na budowę terminala instalacyjnego w Świnoujściu. Obiekt będzie stanowić stację przeładunkową elementów turbin wiatrowych na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej rozwijanych na Bałtyku.
Terminal, który planuje rozpocząć działalność w 2025 roku, zyska kluczowe znaczenie dla projektów MFW, takich jak Baltic Power.
Budowa terminala w Świnoujściu to ważny krok w kierunku zrównoważonej i ekologicznej przyszłości energetycznej. Ma on wspierać nie tylko projekty Grupy Orlen, ale również stworzyć dogodne warunki dla innych deweloperów, którzy przeprowadzają projekty pierwszej fazy. Inwestycja bezpośrednio przyczyni się do zwiększenia udziału OZE w krajowym miksie energetycznym oraz do rozwoju regionu zachodniopomorskiego. Zespół portów Szczecin i Świnoujście zyska zaś potencjał stania się kluczowym hubem dla offshoru w Polsce i strategicznym ośrodkiem dla eksploatacji energii wiatrowej na Morzu Bałtyckim.
Za budowę terminala odpowiadają wspólnie Orlen Neptun II oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Projekt terminala wykonało gdyńskie biuro projektowe Wuprohyd, specjalizujące się w infrastrukturze portowej i budowlach hydrotechnicznych.
Terminal zostanie zbudowany na działce o powierzchni 20 hektarów. Jego infrastruktura będzie zdolna do obsługi największych jednostek instalacyjnych turbin wiatrowych 4. generacji (WTIV).
Lądowa część obiektu powstanie na terenie o powierzchni 17 ha. Znajdą się na nim powierzchnie składowe, infrastruktura komunikacyjna, budynek administracyjno-biurowy.
Inwestycja obejmuje budowę nowych nabrzeży o długości około 485 metrów. Nowy tor wodny o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m zapewni do nich swobodny dostęp. Nabrzeża będą zawierać dziesięć stanowisk do wstępnego montażu wież turbin wiatrowych.
Co roku będą budowane place składowe, aby umożliwić obsługę do 80 turbin wiatrowych o mocy 15 MW każda.
GospodarkaMorska.pl / Jacek Perzyński
Pływające turbiny wiatrowe mogą przyspieszyć rozwój branży offshore