InfrastrukturaKolejeWszystko

Trammer: Pendolino stanie się symbolem bezsensownych decyzji na polskiej kolei

– Na ponad rok przed wyruszeniem pierwszych pasażerów w podróż składami Pendolino coraz więcej wskazuje na to, że te nowoczesne pociągi staną się raczej wstydem i symbolem bezsensownych decyzji podejmowanych na polskiej kolei – pisze na łamach magazynu „Z Biegiem Szyn” ekspert od rynku kolejowego Karol Trammer.

Autor przypomina „komedię omyłek” wokół zakupu szybkiego pociągu, począwszy od 2010 r. Wówczas to – pisze Trammer – wyszło na jaw, że spółka PKP Intercity zamawia pociągi Pendolino pozbawione mechanizmu wychylnego nadwozia, a więc pozbawione kluczowej technologii standardowo stosowanej w pociągach tej rodziny.

– Na części odcinków, o które planowana sieć połączeń Express Intercity Premium została rozszerzona na początku 2013 r., superszybkie składy jechać będą w tempie osiąganym przez pociągi pospieszne przed kilkunastoma laty. Przykładowo z Katowic do Bielska-Białej pociąg Express Intercity Premium jechać ma „około 50 minut”, czyli… o trzy minuty szybciej niż pociąg pospieszny „Soła”, który w 1995 r. odcinek z Katowic do Bielska-Białej pokonywał w 53 minuty. Tabor koncernu Alstom – kupowany za miliardy, by osiągać 250 km/h – z Katowic do Bielska-Białej pojedzie z prędkością handlową wynoszącą 66,4 km/h – wylicza ekspert.

– Z Krakowa do Warszawy pseudolino jechać ma „około 2 godzin 15 minut”, czyli 20 minut szybciej niż pociągi ekspresowe i Intercity, które w 1995 r. relację z Krakowa Głównego do Warszawy Centralnej pokonywały – przy  prędkości maksymalnej 160 km/h – w 2 godziny 35 minut – pisze Karol Trammer.

Jak ocenia ekspert, jedynym ciągiem, który daje szanse na przekroczenie przez Pendolino prędkości 200 km/h, jest posiadająca odpowiednią geometrię Centralna Magistrala Kolejowa łącząca Warszawę z południem Polski. Osiągnięcie tej szybkości wymaga jednak prac w zakresie energetyki, systemów sterowania ruchem oraz budowy skrzyżowań bezkolizyjnych, których jednak nie uda się zakończyć do inauguracji połączeń Express Intercity Premium pod koniec przyszłego roku.

Źródło: Dziennik Opinii


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X