icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Europosłowie chcą, by powstało więcej stacji tankowania paliw alternatywnych

Parlament Europejski przegłosował ambitne projekty związane z infrastrukturą paliw alternatywnych. W ich świetle stacje ładowania pojazdów elektrycznych mają znajdować się co 60 km przy unijnych drogach. Z kolei stacje tankowania wodoru mają być rozmieszczone co 100 km. Ponadto europosłowie zagłosowali za zwiększeniem udziału niskoemisyjnych napędów w unijnych statkach, co ma zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych emitowanych przez statki o 80 procent w 2050 roku. 

Parlament Europejski zagłosował za zwiększeniem liczby stacji ładowania i tankowania wodoru

Posłowie Parlamentu Europejskiego zgodzili się na ustalenie minimalnych krajowych celów w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Chodzi tutaj o zwiększenie ilości stacji tankowania wodoru i ładowania pojazdów elektrycznych. Zgodnie z przyjętym tekstem, do 2026 roku co najmniej co 60 km wzdłuż głównych dróg UE musiałyby zostać rozmieszczone stacje ładowania samochodów osobowych i ciężarówek, choć te ostatnie miałyby być ładowane tylko w sieciach TENT-T. Posłowie chcą również, aby stacje ładowania dla samochodów ciężarowych były rozmieszczane szybciej, niż zakładała to pierwotnie Komisja Europejska.

– Komisja Transportu i Turystyki przyjęła projekt mandatu negocjacyjnego w sprawie rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych. […] Jego celem jest stymulowanie wdrażania stacji ładowania lub alternatywnych stacji tankowania (takich jak elektryczność lub wodór) dla samochodów, ciężarówek, pociągów i samolotów oraz wspieranie upowszechniania zrównoważonych pojazdów – podano w komunikacie Parlamentu Europejskiego. Komisja przyjęła projekt mandatu negocjacyjnego w tej sprawie 36 głosami za, dwoma przeciw, przy sześciu głosach wstrzymujących się.

Ponadto europosłowie sugerują utworzenie większej liczby stacji tankowania wodoru wzdłuż głównych dróg UE. Pierwotnie Komisja Europejska zaproponowała rozmieszczenie stacji wodorowych co 150 km do 2031 roku. Parlament opowiedział się jednak za stacjami co 100 km i osiągnięcie tego celu do 2028 roku. Zastosowanie powyższych regulacji zakłada wyłączenie dróg w regionach odosobnionych i o małym natężeniu ruchu.

Europosłowie chcą też niskoemisyjnych statków

Posłowie Komisji Transportu i Turystyki przegłosowali również projekt mandatu negocjacyjnego w sprawie zasad dotyczących zrównoważonych paliw morskich. Projekt przegłosowano 36 głosami za, przy 6 głosach sprzeciwu i 2 wstrzymujących się. Mandat negocjacyjny ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych ze statków o 2 procent od 2025 roku, 20 procent od 2035 roku i 80 procent od 2050 roku. Regulacje miałyby zastosowanie w przypadku statków o tonażu brutto powyżej 5 tys. ton, które generują 90 procent emisji CO2.

Niedostosowanie się do tych wytycznych, byłoby zagrożone karami finansowymi, które – jak podano w komunikacie – miałyby trafiać do Funduszu Oceanicznego i przyczyniać się do dekarbonizacji sektora morskiego, efektywności energetycznej i bezemisyjnych technologii napędowych.

ISBNews/Szymon Borowski

Branża petrochemiczna przyspiesza zieloną transformację w Chinach

Parlament Europejski przegłosował ambitne projekty związane z infrastrukturą paliw alternatywnych. W ich świetle stacje ładowania pojazdów elektrycznych mają znajdować się co 60 km przy unijnych drogach. Z kolei stacje tankowania wodoru mają być rozmieszczone co 100 km. Ponadto europosłowie zagłosowali za zwiększeniem udziału niskoemisyjnych napędów w unijnych statkach, co ma zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych emitowanych przez statki o 80 procent w 2050 roku. 

Parlament Europejski zagłosował za zwiększeniem liczby stacji ładowania i tankowania wodoru

Posłowie Parlamentu Europejskiego zgodzili się na ustalenie minimalnych krajowych celów w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Chodzi tutaj o zwiększenie ilości stacji tankowania wodoru i ładowania pojazdów elektrycznych. Zgodnie z przyjętym tekstem, do 2026 roku co najmniej co 60 km wzdłuż głównych dróg UE musiałyby zostać rozmieszczone stacje ładowania samochodów osobowych i ciężarówek, choć te ostatnie miałyby być ładowane tylko w sieciach TENT-T. Posłowie chcą również, aby stacje ładowania dla samochodów ciężarowych były rozmieszczane szybciej, niż zakładała to pierwotnie Komisja Europejska.

– Komisja Transportu i Turystyki przyjęła projekt mandatu negocjacyjnego w sprawie rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych. […] Jego celem jest stymulowanie wdrażania stacji ładowania lub alternatywnych stacji tankowania (takich jak elektryczność lub wodór) dla samochodów, ciężarówek, pociągów i samolotów oraz wspieranie upowszechniania zrównoważonych pojazdów – podano w komunikacie Parlamentu Europejskiego. Komisja przyjęła projekt mandatu negocjacyjnego w tej sprawie 36 głosami za, dwoma przeciw, przy sześciu głosach wstrzymujących się.

Ponadto europosłowie sugerują utworzenie większej liczby stacji tankowania wodoru wzdłuż głównych dróg UE. Pierwotnie Komisja Europejska zaproponowała rozmieszczenie stacji wodorowych co 150 km do 2031 roku. Parlament opowiedział się jednak za stacjami co 100 km i osiągnięcie tego celu do 2028 roku. Zastosowanie powyższych regulacji zakłada wyłączenie dróg w regionach odosobnionych i o małym natężeniu ruchu.

Europosłowie chcą też niskoemisyjnych statków

Posłowie Komisji Transportu i Turystyki przegłosowali również projekt mandatu negocjacyjnego w sprawie zasad dotyczących zrównoważonych paliw morskich. Projekt przegłosowano 36 głosami za, przy 6 głosach sprzeciwu i 2 wstrzymujących się. Mandat negocjacyjny ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych ze statków o 2 procent od 2025 roku, 20 procent od 2035 roku i 80 procent od 2050 roku. Regulacje miałyby zastosowanie w przypadku statków o tonażu brutto powyżej 5 tys. ton, które generują 90 procent emisji CO2.

Niedostosowanie się do tych wytycznych, byłoby zagrożone karami finansowymi, które – jak podano w komunikacie – miałyby trafiać do Funduszu Oceanicznego i przyczyniać się do dekarbonizacji sektora morskiego, efektywności energetycznej i bezemisyjnych technologii napędowych.

ISBNews/Szymon Borowski

Branża petrochemiczna przyspiesza zieloną transformację w Chinach

Najnowsze artykuły