Unia Europejska śrubuje normy emisyjności samochodów ciężarowych i autobusów

13 maja 2024, 13:00 Alert

Rada Europejska przyjęła rozporządzenie nowelizujące normy redukcji emisji CO2 w sektorze pojazdów ciężkich. Zwiększono cel, który państwa członkowskie mają osiągnąć do 2030 roku z 30 do 45 procent, a autobusy miejskie mają być bezemisyjne do 2035 roku.

Autobus wodorowy. Fot, Michał Perzyński
Autobus wodorowy. Fot, Michał Perzyński

Rada Europejska (RE) przyjęła rozporządzenie dotyczące norm emisji CO2 przez pojazdy ciężkie, takie jak samochody ciężarowe i autokary. Przepisy zaostrzają ograniczenia emisji w transporcie drogowym i wprowadzają nowe cele.

– Surowsze normy emisji CO2 pomogą zwiększyć udział pojazdów bezemisyjnych w ogólnej liczbie pojazdów ciężkich w UE, a przy tym lepiej chronić i wzmacniać innowacje w tym sektorze i jego konkurencyjność – pisze Rada Europejska.

Nowe regulacje rozszerzają zakres funkcjonujących rozporządzeń, tak by obejmował większość pojazdów ciężkich mających certyfikowaną wartość emisji CO2. Podtrzymują cel redukcji emisji o 15 procent do 2025 roku, dotyczący samochodów ciężarowych o masie powyżej 16 ton. Zwiększono cel redukcji z 30 do 45 procent do 2030 roku. Dodatkowo przepisy wspominają o progu 65 procent do 2035 roku i 90 procent do 2040 roku.

W myśl nowych zapisów, od 2025 roku normy będą dotyczyły samochodów ciężarowych o masie powyżej 7,5 ton, autokarów oraz pojazdów specjalistycznych.

RE wprowadziło zapis, według, które do 2030 roku reedukacja emisji autobusów miejskich ma wynieść 90 procent, a według założeń w 2035 roku sektor ma być zeroemisyjny. Wyjątkiem są autobusy międzymiastowe, które w ramach pomiaru redukcji emisji będą uznawane za autokary.

Rozporządzenie wejdzie w życie 20 dni po publikacji. Komisja Europejska (KE) dokona oceny skuteczności i wpływu w 2027 roku.

– Komisja będzie musiała m.in. zbadać także możliwość opracowania wspólnej metody oceny i raportowania emisji CO2 w pełnym cyklu życia z nowych pojazdów ciężkich – czytam w komunikacie Rady Europejskiej.

RE przypomina, że sektor pojazdów ciężkich odpowiada za ponad 25 procent emisji gazów cieplarnianych pochodzących z unijnego transportu.

Rada Europejska / Marcin Karwowski

Kobus: Samochód elektryczny nie zawsze jest zielonym pojazdem (ROZMOWA)