Komisja Europejska zatwierdza francuską pomoc państwa w wysokości 102 mln euro na modernizację Portu w Saint-Malo.
Komisja Europejska zatwierdziła, zgodnie z zasadami pomocy państwa UE, francuską pomoc państwa w wysokości około 102 milionów euro na modernizację terminalu promowego Naye w porcie Saint-Malo. Środek ten ma na celu wspieranie optymalizacji zarządzania obszarami przeznaczonymi do transportu towarów i pasażerów na terminalu Naye w odpowiedzi na wzrost handlu morskiego w Europie.
Projekt obejmuje wymianę przestarzałej infrastruktury na nowoczesną, zdolną do przyjęcia nowych, większych promów oraz poprawę dróg i dostępu do terminalu. Beneficjentem wsparcia jest region Bretania, do którego należy port Saint-Malo. Pomoc będzie miała formę bezpośredniej dotacji w wysokości około 102 milionów euro, przy całkowitych kosztach inwestycji wynoszących prawie 118 milionów euro.
Komisja uznała, że środek jest konieczny i odpowiedni do promowania wspólnych celów transportowych i środowiskowych oraz że ma „efekt zachęcający”, ponieważ bez wsparcia publicznego beneficjent nie przeprowadziłby inwestycji. Ponadto komisja uznała, że pomoc jest proporcjonalna, ponieważ jest ograniczona do minimum niezbędnego i będzie miała ograniczony wpływ na konkurencję i handel między państwami członkowskimi.
Ogłoszenie o wsparciu państwowym pojawia się zaledwie kilka dni po tym, jak hybrydowy prom z „największą na świecie baterią” zamontowaną na statku rozpoczął próby morskie. Nowy ekologiczny statek pasażersko-towarowy Saint-Malo jest obecnie testowany pod kątem swojego napędu LNG-elektrycznego. Nowa jednostka, która będzie obsługiwana przez francuską firmę żeglugową Brittany Ferries, ma przybyć do Wielkiej Brytanii, aby obsługiwać trasę z Portsmouth do Saint-Malo na początku przyszłego roku, a pierwszy rejs zaplanowany jest na 12 lutego 2025 roku.
Offshore energy / Mateusz Gibała