icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Senat nie zgłasza poprawek ustawy offshore

Senatorowie nie zgłosili we wtorek na posiedzeniu plenarnym poprawek ustawy o wsparciu morskiej energetyki wiatrowej. Wcześniej, komisje senackie nie zgłosiły żadnych uwag, dlatego ustawa będzie głosowana w formie, w której trafiła z Sejmu do Senatu.

Głosowanie odbędzie się 13 stycznia na zakończenie trwającego posiedzenia Senatu.

Założenia

Nowe regulacje przewidują, że w pierwszej fazie działania systemu, wsparcie morskich farm o łącznej mocy zainstalowanej 5,9 GW będzie przyznawane na mocy decyzji administracyjnej prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Możliwość wejścia do tego systemu kończy się 30 czerwca 2021 roku, co wynika m. in. z wchodzącej nowej dyrektywy RED II, przewidującej, że systemy wsparcia OZE mają mieć charakter konkurencyjny. Jednym z argumentów za niewprowadzaniem poprawek ustawy był napięty harmonogram po jej wejściu w życie. Wnioski przewidziane w regulacji muszą trafić do prezesa URE przed 31 marca 2021 roku.

Wysokość ceny, będącej podstawą rozliczenia ujemnego salda w pierwszej fazie systemu wsparcia, określona zostanie w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw energii w oparciu o wskaźniki makroekonomiczne. Ujemne saldo to różnica miedzy przychodem ze sprzedaży energii na rynku a kosztami inwestora, którą pokrywa rząd. Mechanizm ten działa, gdy ceny na rynku są niższe niż koszty produkcji.

Aukcje za cztery lata

W następnych latach wsparcie będzie przyznawane już w formule aukcji konkurencyjnych. Projekt precyzuje, że pierwsza odbędzie się w 2025 roku, a druga w 2027 roku. Obie w sumie mają doprowadzić do budowy kolejnych 5 GW mocy. Ze względu na wysokość inwestycji, odmiennie niż w przypadku innych technologii OZE, maksymalny okres wsparcia morskich farm wyniesie 25 lat. Odpowiada to przeciętnemu cyklowi życia projektu morskiej farmy wiatrowej.

Z uwagi na odmienność morskiego procesu budowlanego została wprowadzona możliwość oddawania do użytku i wchodzenia do systemu w etapach. Jednak maksymalny okres wsparcia jest liczony od daty wytworzenia pierwszej energii z farmy.

Projekt przewiduje, że do systemu wsparcia nie będą dopuszczane urządzenia do wytwarzania i przetwarzania energii elektrycznej wyprodukowane wcześniej niż 72 miesiące przed dniem uzyskania pierwszej energii, lub takie, które były wcześniej amortyzowane w rozumieniu przepisów o rachunkowości przez jakikolwiek podmiot.

W ustawie ma zostać zapisany specjalny podatek od morskich farm wiatrowych, ponieważ nie podlegają one opodatkowaniu od nieruchomości. Podstawą opłaty będzie moc zainstalowana danej farmy, stawka będzie iloczynem tej mocy w MW i kwoty 23 tys. złotych.

Polska Agencja Prasowa/Bartłomiej Sawicki

Komisja senacka nie zgłosiła poprawek ustawy offshore

Senatorowie nie zgłosili we wtorek na posiedzeniu plenarnym poprawek ustawy o wsparciu morskiej energetyki wiatrowej. Wcześniej, komisje senackie nie zgłosiły żadnych uwag, dlatego ustawa będzie głosowana w formie, w której trafiła z Sejmu do Senatu.

Głosowanie odbędzie się 13 stycznia na zakończenie trwającego posiedzenia Senatu.

Założenia

Nowe regulacje przewidują, że w pierwszej fazie działania systemu, wsparcie morskich farm o łącznej mocy zainstalowanej 5,9 GW będzie przyznawane na mocy decyzji administracyjnej prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Możliwość wejścia do tego systemu kończy się 30 czerwca 2021 roku, co wynika m. in. z wchodzącej nowej dyrektywy RED II, przewidującej, że systemy wsparcia OZE mają mieć charakter konkurencyjny. Jednym z argumentów za niewprowadzaniem poprawek ustawy był napięty harmonogram po jej wejściu w życie. Wnioski przewidziane w regulacji muszą trafić do prezesa URE przed 31 marca 2021 roku.

Wysokość ceny, będącej podstawą rozliczenia ujemnego salda w pierwszej fazie systemu wsparcia, określona zostanie w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw energii w oparciu o wskaźniki makroekonomiczne. Ujemne saldo to różnica miedzy przychodem ze sprzedaży energii na rynku a kosztami inwestora, którą pokrywa rząd. Mechanizm ten działa, gdy ceny na rynku są niższe niż koszty produkcji.

Aukcje za cztery lata

W następnych latach wsparcie będzie przyznawane już w formule aukcji konkurencyjnych. Projekt precyzuje, że pierwsza odbędzie się w 2025 roku, a druga w 2027 roku. Obie w sumie mają doprowadzić do budowy kolejnych 5 GW mocy. Ze względu na wysokość inwestycji, odmiennie niż w przypadku innych technologii OZE, maksymalny okres wsparcia morskich farm wyniesie 25 lat. Odpowiada to przeciętnemu cyklowi życia projektu morskiej farmy wiatrowej.

Z uwagi na odmienność morskiego procesu budowlanego została wprowadzona możliwość oddawania do użytku i wchodzenia do systemu w etapach. Jednak maksymalny okres wsparcia jest liczony od daty wytworzenia pierwszej energii z farmy.

Projekt przewiduje, że do systemu wsparcia nie będą dopuszczane urządzenia do wytwarzania i przetwarzania energii elektrycznej wyprodukowane wcześniej niż 72 miesiące przed dniem uzyskania pierwszej energii, lub takie, które były wcześniej amortyzowane w rozumieniu przepisów o rachunkowości przez jakikolwiek podmiot.

W ustawie ma zostać zapisany specjalny podatek od morskich farm wiatrowych, ponieważ nie podlegają one opodatkowaniu od nieruchomości. Podstawą opłaty będzie moc zainstalowana danej farmy, stawka będzie iloczynem tej mocy w MW i kwoty 23 tys. złotych.

Polska Agencja Prasowa/Bartłomiej Sawicki

Komisja senacka nie zgłosiła poprawek ustawy offshore

Najnowsze artykuły