Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) dokonał szczegółowej kontroli pociągów spółki PKP Intercity: TLK 54250 Wydmy, relacji Łeba – Racibórz z wagonami relacji Hel – Racibórz oraz EIC 4510 Klimczok, relacji Bielsko Biała – Gdynia Główna.
W wyniku podjętych działań Prezes UTK stwierdził następujące nieprawidłowości:
- niedostosowanie liczebności drużyny konduktorskiej pociągu do specyfiki odcinka linii oraz potrzeb wynikających z zapewnienia właściwego standardu obsługi i bezpieczeństwa podróżnych,
- brak możliwości obserwacji pociągu podczas odjazdu ze stacji,
- eksploatowanie pojazdów kolejowych bez ważnego świadectwa sprawności technicznej,
- eksploatowanie pojazdów z niesprawnymi blokadami drzwi bocznych,
- eksploatowanie pojazdów z niesprawną pneumatyką drzwi między wagonami,
- brak wody w toaletach wagonów.
Stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości naruszają przez przewoźnika kolejowego następujące przepisy prawa:
- ustawę z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- ustawę z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.
Wyniki działań:
- Prezes UTK wszczął postępowanie administracyjne w sprawie naruszenia przez PKP Intercity przepisów związanych z bezpieczeństwem pasażerów i ruchu kolejowego,
- Prezes UTK decyzjami administracyjnymi wyłączył z eksploatacji lub ograniczył eksploatację pojazdów kolejowych niespełniających norm bezpieczeństwa i komfortu podróżowania,
- Prezes UTK nakazał przewoźnikowi usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał przeprowadzenie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych pociągach przewoźnika i w przypadku ich występowania natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK zobowiązał przewoźnika do natychmiastowego usuwania stwierdzanych (w szczególności przez drużyny pociągowe) nieprawidłowości mających wpływ na bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego,
- Prezes UTK nakazał podjęcie systemowych działań mających na celu stworzenie rozwiązań systemowych zapobiegających powstawaniu nieprawidłowości w przyszłości.
Cel działań:
- zapewnienie komfortu podróżowania pasażerów transportem kolejowym,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa pasażerskich przewozów kolejowych,
- zwiększenie jakości usług pasażerskich przewozów kolejowych,
- poprawa konkurencyjności przewozów kolejowych względem pozostałych gałęzi transportu.
Źródło: Urząd Transportu Kolejowego