Veolia i dekarbonizacja Europy podczas Deep Dive Energy (RELACJA)

16 stycznia 2024, 07:20 Energetyka

11 stycznia 2023 roku odbyła się konferencja Deep Dive Energy, organizowana przez firmę Veolia. Tematem rozmów była transformacja energetyczna Europy i działania podejmowane przez francuski koncern, który znajduje się obecnie w procesie dekarbonizacji. Pojawił się także polski akcent o współpracy Veolii z niemieckim Volkswagenem w Poznaniu.

Grafika: Veolia

Uczestnicy Deep Dive Energy omawiali zagadnienia związane z transformacją energetyczną z punktu widzenia globalnej firmy, jaką jest Veolia.

Dekarbonizacja lokalna

Pierwsza część konferencji została poświęcona działaniom na rzecz lokalnej dekarbonizacji w całej Europie. Na scenie pojawili się kolejno Estelle Brachlianoff, dyrektor generalna Grupy Veolia oraz Claude Laruelle, zastępca dyrektora generalnego ds. finansów, technologii cyfrowych i zakupów.

– Każdy kraj w Europie dąży do dekarbonizacji i podejmuje działania w tym zakresie. Veolia działa między innymi w sektorze ciepłownictwa, w którym energooszczędność jest szczególnie ważna. Dlatego proponujemy kolejne rozwiązania, które mają pomóc w zrównoważonym rozwoju – mówiła Estelle Brachlianoff, dyrektor generalna Grupy Veolia.

– Ustalanie priorytetów jest kluczem sukcesu, dlatego jeśli chodzi o dekarbonizację lokalną, podejmujemy działania skoncentrowane na potrzebach danego miasta, dzielnicy, parku czy szpitala. Wszystkie rozwiązania, implementowane w danym miejscu, mają na celu zmniejszenie śladu węglowego naszych klientów. Służą do tego energia elektryczna, ciepło, gaz wytwarzany ze źródeł niskoemisyjnych lub niewykorzystywanych, takich jak bioenergia, fotowoltaika czy odpady niemożliwe do recyklingu – podkreśliła Estelle Brachlianoff.

– W produkcji energii, czyli prądu, ciepła i gazu, wykorzystujemy odpady nie nadające się do recyklingu, ścieki, niewykorzystane ciepło/zimno czy niezagospodarowane tereny przemysłowe. Wytwarzamy biometan otrzymywany dzięki wysypiskom śmieci lub oczyszczalniom ścieków, energię elektryczną i ciepło z odpadów nienadających się do recyklingu – mówił Claude Laruelle.

– Ważnym aspektem naszej działalności jest zaspokojenie potrzeb lokalnych w zakresie niezależności energetycznej. Co ważne, Veolia działa w sposób, który pozwala na oszczędności przy inwestycjach dzięki wykorzystaniu energii, która jest „produktem ubocznym” – dodał zastępca dyrektora generalnego ds. finansów, technologii cyfrowych i zakupów.

– Strategia Veolii zawiera kilka elementów, których realizację chcemy udoskonalać w przyszłości. Główne założenia to redukcja emisji dwutlenku węgla oraz bezpieczeństwo dostaw i dostęp do taniej energii. Nasze przedsięwzięcia to rynek o wartości 500 miliardów euro, więc odpowiedzialność, która na nas spoczywa, jest ogromna – mówiła Estelle Brachlianoff.

Volkswagen w Poznaniu

Podczas debaty pojawił się również polski akcent. Mowa o współpracy Veolii z firmą Volkswagen, niemieckim gigantem motoryzacyjnym, o której opowiedział Jakub Patalas, wiceprezes i dyrektor operacyjny Veolia Energia Poznań. Warto przypomnieć, że fabryka Volkswagena w Poznaniu produkuje rocznie średnio 170 tys. pojazdów, komponentów i części zamiennych. Od 2016 roku współpracuje z Veolią, wdrażając rozwiązania umożliwiające odzysk odpadów.

– Veolia Poznań działa od ponad 20 lat. Jesteśmy właścicielem elektrociepłowni w Poznaniu o mocy cieplnej 930 MWt oraz sieci ciepłowniczej o długości ok. 600 km, która dostarcza ciepło do ponad 60% mieszkańców Poznania i okolicznych gmin. W Veolii kładziemy szczególny nacisk na partnerstwo – zwłaszcza z samorządami i innymi podmiotami biznesowymi. Głęboko wierzymy, że wdrażanie innowacyjnych zielonych projektów z lokalnymi partnerami ma znaczący wpływ na poprawę życia mieszkańców, ich dobrostan i jest kluczowym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju Poznania – podkreślał Jakub Patalas, wiceprezes i dyrektor operacyjny Veolia Energia Poznań.

– Dzisiaj opowiem o projekcie, który dotyczy efektywności energetycznej i zmniejszenia wpływu na środowisko. Wdrażamy go z naszym partnerem strategicznym – Volkswagenem. Polega on na użyciu alternatywnych źródeł energii w celu zmniejszenia jej zużycia. Zanim jednak przejdę do szczegółów, parę słów wyjaśnienia. Volkswagen ma fabrykę w Poznaniu, która jest największym zakładem w Europie, produkującym głowice cylindrów używane w samochodach. Współpracujemy z nimi nieprzerwanie od 2007 roku i jest to jeden z naszych największych partnerów przemysłowych, któremu dostarczamy ciepło do odlewni. Projekt opiera się na dwóch rozwiązaniach, które są szyte na miarę, i zbieżne z ideą gospodarki o obiegu zamkniętym. . Polega on na odzyskiwaniu ciepła ze sprężarek oraz gazów, które wydobywają się z pieców w odlewni aluminium. W ten sposób do ciepłownictwa miejskiego zwraca się około 4 megawaty ciepła. Co więcej zmniejsza się też emisja gazów cieplarnianych. W ten sposób redukujemy emisję o około 3500 ton rocznie – tłumaczył wiceprezes Veolia Energia Poznań.

– Volkswagen zmniejsza swój wpływ na środowisko. Zaś Veolia, jej sieć miejska, zwiększa swoją wydajność. Projekt odzyskiwania ciepła z fabryki Volkswagena jest doskonałym przykładem partnerstwa między firmami, z korzyściami dla społeczności i planety. Wybraliśmy model współpracy, który pokazuje potencjał ciepła odpadowego. Obecnie jest to jedno z najbardziej obiecujących źródeł energii dostępnych na rynku. Zamiast marnować wykorzystujemy je ponownie – dodał Jakub Patalas.

Europa Północna

Druga część konferencji dotyczyła działań Veolii w Europie Północnej, o których opowiadał Gavin Graveson, wiceprezes Veolii w Wielkiej Brytanii
– W tym regionie notujemy największy udział w odnawialnych źródłach energii, a zarazem najniższy poziom paliw kopalnych od 66 lat. Wykorzystanie bioenergii to kluczowy element dekarbonizacji procesu wytwarzania energii elektrycznej, transportu i ciepłownictwa – podkreślił Gavin Graveson.

– Ambicje rządu Wielkiej Brytanii możemy podzielić na kilka punktów. Wśród nich są: osiągnięcie 95 procent niskoemisyjnej energii elektrycznej do 2030 roku i zeroemisyjności do 2035 roku oraz zwiększenie udziału ciepłownictwa od 3 do 20 procent całkowitej energii cieplnej do 2050 roku. Wyspy dążą do dekarbonizacji transportu do 2050 roku, zwiększania popytu na biogaz i paliwa alternatywne poprzez dedykowane programy – powiedział wiceprezes Veolii w Wielkiej Brytanii.

Opracował Jędrzej Stachura

Veolia: Mały atom może wesprzeć ciepłownictwo w Warszawie, ale to kwestia przyszłości