AlertWszystko

W Rzeszowie dyskutowano o innowacjach w budowie mostów

(Mostostal)

Tematem przewodnim VIII Podkarpackiego Spotkania Dyskusyjnego zorganizowanego w Rzeszowie, pod patronatem Mostostal Warszawa były „Innowacje w budowie mostów”.

Konferencja od lat jest jednym z najważniejszych wydarzeń naukowo-technicznych w kraju. W tym roku zgromadziła około 80 uczestników zarówno z Polski jak i zagranicy. Na specjalne zaproszenie Politechniki Rzeszowskiej w spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Działów Badań i Rozwoju Mostostalu Warszawa i Acciona Infraestructuras. Nie bez powodu – innowacyjność w biznesie to jedna z naszych kluczowych wartości. Warto przypomnieć, że Mostostal Warszawa jako jedyna firma w całej branży budowlanej powołał prawie dziesięć lat temu własny Dział Badań i Rozwoju, który opracowuje innowacyjne technologie służące wzmocnieniu przewagi konkurencyjnej Spółki.

Spotkanie, łączące komplementarne gremium (naukowcy, projektanci, wykonawcy, przedstawiciele administracji) było doskonałą okazją do wnikliwej dyskusji na temat innowacji w budownictwie. Na początku próbowano zdefiniować to pojęcie. Następnie szukano odpowiedzi na pytanie: czy branża mostowa w Polsce jest innowacyjna? czy w ogóle może być? Oraz przede wszystkim co zrobić, aby taka była. Uczestnicy wyróżnili cztery główne grupy innowacji: projektową, technologiczną, procesową i materiałową.

Bardzo ciepło przyjętym przykładem tej ostatniej był most Com-bridge, którego budowa w najbliższych dniach dobiegnie końca (kierownikiem budowy jest Grzegorz Krzystański  Dyrektor Departamentu Infrastruktury). Obiekt będący pierwszym polskim mostem drogowym z kompozytów FRP, został zrealizowany przez konsorcjum, któremu przewodzi Mostostal Warszawa. Ten projekt jest na tyle innowacyjny, że organizatorzy konferencji w całości poświęcili mu drugi dzień spotkania. Obrady w tym dniu poprowadził Juliusz Żach (Kierownik Działu Badań i Rozwoju). Oprócz pięciu referatów dotyczących mostu Com-bridge uczestnikom zaprezentowano elementy kompozytowe wykonane w Mostostalu Warszawa. Szczegóły ich budowy oraz metody produkcji omawiali: Lech Własak i Piotr Świeżewski (Główni Specjaliści ds. Badań i Rozwoju).

Ostatnim punktem spotkania był wyjazd techniczny do Błażowej. Uczestnicy konferencji mogli z bliska przyjrzeć się mostowi Com-bridge. Warto podkreślić, że jest to rekordowa przeprawa drogowa pod względem rozpiętości przęsła (pośród obiektów mostowych z dźwigarami kompozytowymi zespolonymi z płytą betonową).

Specjalny referat na temat swoich doświadczeń przy konstruowaniu mostów z kompozytów FRP wygłosił również Anurag Bansal (Kierownik Produkcji w Dziale Badań i Rozwoju Acciona Infraestructuras). Został on również przyjęty z dużym zainteresowaniem przez słuchaczy.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X