DrogiInfrastrukturaKolejeWszystko

Wierzbicki: Nie planuję wprowadzenia ograniczeń wjazdu i opłat za wjazd do centrum Warszawy

Rozmowa z wiceprzewodniczącym Rady m.st. Warszawy, Sebastianem Wierzbickim, kandydatem SLD na prezydenta Warszawy. – Jestem zwolennikiem szybkiej budowy metra. Powinniśmy pilnie dokończyć budowę II linii metra, wraz z przedłużeniem na Białołękę oraz rozpocząć budowę III linii z Gocławia na Ochotę. Trzeba utworzyć tzw. IV linię metra, czyli kolejowy pierścień komunikacyjny (metro na powierzchni) z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury (Dworzec Wschodni, Warszawa ZOO, Dworzec Gdański, Warszawa-Koło, Warszawa-Kasprzaka, Dworzec Zachodni, Warszawa Ochota, Warszawa-Śródmieście, Warszawa-Powiśle, Warszawa-Stadion, Dworzec Wschodni). Jednocześnie należy rozbudowywać sieć tramwajową (tramwaj m.in. na Gocław i Wilanów), oraz rozwijać sieć mikrobusów na mniej obłożonych trasach – mówi portalowi BiznesAlert.pl Sebastian Wierzbicki.

W swoim programie wyborczym jeden z Pana kontrkandydatów rzucił m.in. hasło bezpłatnej komunikacji miejskiej w Warszawie. Czy to dobry pomysł? Jakie efekty przyniosłoby takie rozwiązanie? Jaki jest Pana pomysł na wciąż drożejące ceny bilety komunikacji miejskiej w stolicy?

Sebastian Wierzbicki: Pomysł bezpłatnej komunikacji w Warszawie jest populizmem w czystej postaci. Do jego realizacji potrzeba ponad 800 milionów złotych, a na to Warszawy nie stać. Nawet gdyby 300 tysięcy nowych osób mieszkających w stolicy nagle zaczęło tu płacić podatki – co jest nierealne w szybkim czasie – to uzyskane w ten sposób pieniądze przeznaczyłbym na remonty kamienic i budowę mieszkań komunalnych. Mój pomysł na wciąż drożejące ceny biletów komunikacji miejskiej w stolicy to zamrożenie podwyżek na co najmniej cztery najbliższe lata.

Jak powinien się rozwijać transport zbiorowy w stolicy w najbliższych latach? Czy władze stolicy powinny bardziej rozbudowywać linie metra czy np. postawić na budowę nowych linii tramwajowych, łączących odległe osiedla z centrum miasta? Czy powstanie np. linia łącząca Wilanów z Dworcem Zachodnim?

SW: Jestem zwolennikiem szybkiej budowy metra. Powinniśmy pilnie dokończyć budowę II linii metra, wraz z przedłużeniem na Białołękę oraz rozpocząć budowę III linii z Gocławia na Ochotę. Trzeba utworzyć tzw. IV linię metra, czyli kolejowy pierścień komunikacyjny (metro na powierzchni) z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury (Dworzec Wschodni, Warszawa ZOO, Dworzec Gdański, Warszawa-Koło, Warszawa-Kasprzaka, Dworzec Zachodni, Warszawa Ochota, Warszawa-Śródmieście, Warszawa-Powiśle, Warszawa-Stadion, Dworzec Wschodni). Jednocześnie należy rozbudowywać sieć tramwajową (tramwaj m.in. na Gocław i Wilanów), oraz rozwijać sieć mikrobusów na mniej obłożonych trasach.

Czy miasto powinno uczestniczyć także w budowie nowych linii (tramwaj, SKM) łączących miejscowości podwarszawskie ze stolicą (np. Łomianki, Piaseczno)?

Uważam, że miasto powinno partycypować w budowie nowych połączeń z podwarszawskimi gminami.

Jak rozwiązać problem coraz większych korków w centrum miasta: ograniczać do niego dostęp samochodom osobowym czy wręcz tworzyć strefy przeznaczone wyłącznie dla transportu zbiorowego, bez prawa wjazdu kierowcom indywidualnym?

Nie planuję wprowadzenia ograniczeń wjazdu i opłat za wjazd do centrum. Po pierwsze jestem przeciwnikiem działań represyjnych w sytuacji, gdy miasto nie wywiązało się za swoich zobowiązań wobec kierowców i nie zbudowało obiecanych parkingów podziemnych. Kierowców trzeba przekonywać do przesiadki do komunikacji miejskiej tworząc im do tego warunki, czyli nie wygórowane ceny biletów, bezpieczeństwo oraz parkingi Park and Ride w miejscach przesiadkowych. Tego wszystkiego jeszcze nie ma.

Czy w Warszawie jest miejsce dla powrotu trolejbusów, wciąż funkcjonujących np. w Gdyni czy Lublinie?

Myślę, że zamiast budować kosztowną trakcję, lepiej inwestować w autobusy o napędzie elektrycznym. W ostatnim czasie Warszawa kupiła pierwsze dziesięć i mam zamiar kontynuować te zakupy.

Rozmawiał Maciej Pawlak.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X