BezpieczeństwoEnergetykaInfrastrukturaMotoryzacjaOpiniePodcastyRozmowyŚrodowiskoŻegluga

Jak zmniejszyć zanieczyszczenia w mobilności? Spięcie

– Całkiem realne jest stworzenie wodnej taksówki elektrycznej. I w tym przypadku jest to polski pomysł, który sprawdzi się szczególnie dobrze w dużych miastach, przez które przebiega duża liczba rzek. Dobrym przykładem jest Sztokholm – mówi Mateusz Gibała, redaktor BiznesAlert.pl w podcaście Spięcie.

W najnowszym odcinku Spięcia redaktorzy BiznesAlert.pl, Mateusz Gibała i Marcin Karwowski, rozmawiają o mobilności oraz o tym, jak ograniczyć w niej emisyjność.

– Szwecja ma plany, aby wdrożyć elektromobilność na wodzie. Nordycki Bank Inwestycyjny udzieli pożyczki na elektryczne promy, zarówno dla spółek prywatnych, jak i państwowych. Szwedzi w przyszłości chcą też inwestować w marynarkę wojenną, która docelowo również ma korzystać z elektrycznego zasilania – mówi redaktor Gibała.

Szerzej temat „zielonej armii” i zeroemisyjności w sektorze obronnym omówiliśmy w odcinku pod tytułem „Zielona Armia – hit czy kit”.

– Czyli możemy spodziewać się szwedzkiej fregaty zasilanej elektrycznie i przyjaznej środowisku? – pyta redaktor Karwowski.

– Uważam, że jest to całkiem realne w perspektywie 20-30 lat – odpowiada Mateusz Gibała.

Najnowszy odcinek Spięcia można znaleźć na platformach YouTube, Spotify oraz SoundCloud:

– Wspomniane szwedzkie promy będą pełniły funkcję pojazdów pasażerskich? Czy również załadunkowych? – pyta Marcin Karwowski.

– W planach są zarówno promy pasażerskie, jak i załadunkowe. Szwedzi chcą by transport towarów drogą wodną był mniej szkodliwy dla środowiska – odpowiada Gibała.

– Całkiem realne jest stworzenie wodnej taksówki elektrycznej. I w tym przypadku jest to polski pomysł, który sprawdzi się szczególnie dobrze w dużych miastach, przez które przebiega duża liczba rzek. Dobrym przykładem jest Sztokholm – dodaje. – Na razie według projektu mają to być pojazdy załogowe, docelowo mają być jednak autonomiczne.

– Trwają również prace nad zmniejszeniem emisyjności przemysłu lotniczego. Tu przoduje Norwegia. Na razie są to mniejsze pojazdy, typowe dla tamtego regionu. W obecnej chwili nie jest realne by większe jednostki były neutralne klimatycznie – mówi Mateusz Gibała.

Opracował Marcin Karwowski

Ekspert tłumaczy z czego bierze się wzrost cen energii (WIDEO)


Powiązane artykuły

Prof. Jakub Kupecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ). Fot. Ministerstwo przemysłu

Reaktor Maria ma nowego dyrektora. Zaczyna od września

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że nowym dyrektorem Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), sprawującego pieczę nad Reaktorem Maria, będzie prof. Jakub Kupecki....

Orlen pomógł Czechom zerwać z rosyjską ropą

Koncern poinformował, że od marca 2025 roku wszystkie jego rafinerie korzystają z ropy naftowej spoza Rosji. Ostatnia dostawa została zrealizowana...

Transporter opancerzony zablokował niemiecką autostradę

W nocy z niedzieli na poniedziałek, 29/30 czerwca, na autostradzie A7 w Szlezwiku-Holsztynie, zepsuł się kołowy transporter opancerzony Fuchs i...

Udostępnij:

Facebook X X X