BezpieczeństwoEnergetykaInfrastrukturaMotoryzacjaOpiniePodcastyRozmowyŚrodowiskoŻegluga

Jak zmniejszyć zanieczyszczenia w mobilności? Spięcie

– Całkiem realne jest stworzenie wodnej taksówki elektrycznej. I w tym przypadku jest to polski pomysł, który sprawdzi się szczególnie dobrze w dużych miastach, przez które przebiega duża liczba rzek. Dobrym przykładem jest Sztokholm – mówi Mateusz Gibała, redaktor BiznesAlert.pl w podcaście Spięcie.

W najnowszym odcinku Spięcia redaktorzy BiznesAlert.pl, Mateusz Gibała i Marcin Karwowski, rozmawiają o mobilności oraz o tym, jak ograniczyć w niej emisyjność.

– Szwecja ma plany, aby wdrożyć elektromobilność na wodzie. Nordycki Bank Inwestycyjny udzieli pożyczki na elektryczne promy, zarówno dla spółek prywatnych, jak i państwowych. Szwedzi w przyszłości chcą też inwestować w marynarkę wojenną, która docelowo również ma korzystać z elektrycznego zasilania – mówi redaktor Gibała.

Szerzej temat „zielonej armii” i zeroemisyjności w sektorze obronnym omówiliśmy w odcinku pod tytułem „Zielona Armia – hit czy kit”.

– Czyli możemy spodziewać się szwedzkiej fregaty zasilanej elektrycznie i przyjaznej środowisku? – pyta redaktor Karwowski.

– Uważam, że jest to całkiem realne w perspektywie 20-30 lat – odpowiada Mateusz Gibała.

Najnowszy odcinek Spięcia można znaleźć na platformach YouTube, Spotify oraz SoundCloud:

– Wspomniane szwedzkie promy będą pełniły funkcję pojazdów pasażerskich? Czy również załadunkowych? – pyta Marcin Karwowski.

– W planach są zarówno promy pasażerskie, jak i załadunkowe. Szwedzi chcą by transport towarów drogą wodną był mniej szkodliwy dla środowiska – odpowiada Gibała.

– Całkiem realne jest stworzenie wodnej taksówki elektrycznej. I w tym przypadku jest to polski pomysł, który sprawdzi się szczególnie dobrze w dużych miastach, przez które przebiega duża liczba rzek. Dobrym przykładem jest Sztokholm – dodaje. – Na razie według projektu mają to być pojazdy załogowe, docelowo mają być jednak autonomiczne.

– Trwają również prace nad zmniejszeniem emisyjności przemysłu lotniczego. Tu przoduje Norwegia. Na razie są to mniejsze pojazdy, typowe dla tamtego regionu. W obecnej chwili nie jest realne by większe jednostki były neutralne klimatycznie – mówi Mateusz Gibała.

Opracował Marcin Karwowski

Ekspert tłumaczy z czego bierze się wzrost cen energii (WIDEO)


Powiązane artykuły

AI

Bitwa o AI. Zadecydują cena prądu i emisje

Rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową dla AI grozi wzrostem emisji CO2. Niemieccy urzędnicy obawiają się, że centra danych mogą przenosić...
Niemcy, sieć elektroenergetyczna. Źródło: Freepik

Fala upałów i awarie. U Niemców coraz częściej gaśnie światło

Lokalne blackouty stają się tego lata plagą niemieckiej prowincji. Powodem przerw w dostawach prądu są najczęściej awarie kabli i mniejszych...
Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej Urzędem Miasta Bydgoszczy, 4 bm. Konferencja dot. wsparcia finansowego na działania związane z rekultywacją wielkoobszarowych terenów poprzemysłowych i adaptacją do zmian klimatu, a także rządowego wsparcia dla terenów po dawnym Zachemie. (jm) PAP/Tytus Żmijewski

Inwestycje w wielkoskalowe OZE mniejsze niż zakłada ministerstwo klimatu

Inwestycje w duże farmy fotowoltaiczne istotnie zwolniły. Moc nowych instalacji, którym koncesje wydał w półroczu 2025 roku Urząd Regulacji Energetyki...

Udostępnij:

Facebook X X X