icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Stępień: Gaz–System zbuduje 2000 km gazociągów za 11,5 mld zł

Do 2022 roku ma powstać 2000 km gazociągów, pięć tłoczni gazu, a inwestycje mają sięgnąć nakładów w wysokości 11,5 mld zł – powiedział w Sejmie prezes Gaz–Systemu, Tomasz Stępień.

Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Energii i Skarbu Państwa, przedstawiciele rządu oraz spółek państwowych na wniosek opozycji przedstawili informację w sprawie realizacji inwestycji w sektorze energetycznym. Pierwszy głos zabrał prezes operatora gazociągów przesyłowych Gaz–System, Tomasz Stępień. – Spółka  jest w fazie realizacji projektów dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw. Jesteśmy na drugim etapie projektu, który rozpoczął się w 2006 roku i trwa już 11 lat.

Korytarz Norweski

W fazie realizacji jest projekt budowy gazociągu Baltic Pipe, będący elementem korytarza, który ma połączyć Polskę poprzez Danię ze źródłami gazu w Norwegii. – Zakres programu za który odpowiada Gaz–System dotyczy gazociągu podmorskiego oraz gazociągów na lądzie oraz trzech tłoczni gazu – powiedział. Polski Gaz–System oraz duński operator, Energinet.dk mają po połowie nakładów inwestycyjnych – powiedział Tomasz Stępień.

Jak dodał prezes Stępień, morska część Baltic Pipe ma kosztować ok. 1,8 mld zł a lądowa – 2,5 mld zł. Zakończenie budowy jest planowane na październik 2022 roku.

Korytarz Północ – Południe

Bardziej zaawansowana jest realizacja projektu Korytarza Północ – Południe. W tym zakresie zrealizowano już budowę terminalu LNG oraz czterech gazociągów łączących terminal w Świnoujściu z siecią gazową.  – Nowy program jest dopełnieniem poprzedniego. Zaplanowane gazociągi mają połączyć terminal LNG oraz Baltic Pipe z największymi odbiorcami w południowej i środkowej Polsce. Plan ten dotyczy budowy 12 gazociągów oraz dwóch tłoczni gazu: jedna w Kędzierzynie – Koźlu, a druga w Strachocinie. W sumie to 800 km gazociągów, a wartość tego programu to blisko 5 mld zł. Termin realizacji to 2020 rok.

Terminal LNG

W ramach Grupy Kapitałowej działa spółka Polskie LNG, która podjęła już decyzję o rozbudowie terminalu o dodatkowe dwa regazyfikatory, co zwiększy przepustowość obiektu do 7,5 mld m sześć. gazu rocznie. Wartość tej inwestycji ma wynieść 104 mln zł. Podjęto także – jak wyjaśnił prezes – decyzję o budowie drugiego nadbrzeża do przyjmowania mniejszych statków i przeładunku LNG, a wartość tej inwestycji to 216 mln zł.

Połączenia międzysystemowe

Wymienił on także plany budowy  połączeń międzystemowych ze Słowacją, Czechami, Ukrainą i największy projekt ze wsparciem środków UE – budowa połączenia z Litwą. Całość programu powinna zostać zrealizowana między 2020 a 2022 rokiem, a wartość nakładów to blisko 2 mld zł.

Podsumowując, Stępień powiedział, że „w ujęciu zbiorczym te trzy projekty dopełniają i rozwijają polską sieć gazociągów tak, aby umożliwić sprowadzenie gazu z każdego dostępnego kierunku, umożliwiając dywersyfikację z korzyścią dla klientów”.

Do 2022 roku ma powstać 2000 km gazociągów, pięć tłoczni gazu, a inwestycje mają sięgnąć nakładów w wysokości 11,5 mld zł – powiedział w Sejmie prezes Gaz–Systemu, Tomasz Stępień.

Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Energii i Skarbu Państwa, przedstawiciele rządu oraz spółek państwowych na wniosek opozycji przedstawili informację w sprawie realizacji inwestycji w sektorze energetycznym. Pierwszy głos zabrał prezes operatora gazociągów przesyłowych Gaz–System, Tomasz Stępień. – Spółka  jest w fazie realizacji projektów dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw. Jesteśmy na drugim etapie projektu, który rozpoczął się w 2006 roku i trwa już 11 lat.

Korytarz Norweski

W fazie realizacji jest projekt budowy gazociągu Baltic Pipe, będący elementem korytarza, który ma połączyć Polskę poprzez Danię ze źródłami gazu w Norwegii. – Zakres programu za który odpowiada Gaz–System dotyczy gazociągu podmorskiego oraz gazociągów na lądzie oraz trzech tłoczni gazu – powiedział. Polski Gaz–System oraz duński operator, Energinet.dk mają po połowie nakładów inwestycyjnych – powiedział Tomasz Stępień.

Jak dodał prezes Stępień, morska część Baltic Pipe ma kosztować ok. 1,8 mld zł a lądowa – 2,5 mld zł. Zakończenie budowy jest planowane na październik 2022 roku.

Korytarz Północ – Południe

Bardziej zaawansowana jest realizacja projektu Korytarza Północ – Południe. W tym zakresie zrealizowano już budowę terminalu LNG oraz czterech gazociągów łączących terminal w Świnoujściu z siecią gazową.  – Nowy program jest dopełnieniem poprzedniego. Zaplanowane gazociągi mają połączyć terminal LNG oraz Baltic Pipe z największymi odbiorcami w południowej i środkowej Polsce. Plan ten dotyczy budowy 12 gazociągów oraz dwóch tłoczni gazu: jedna w Kędzierzynie – Koźlu, a druga w Strachocinie. W sumie to 800 km gazociągów, a wartość tego programu to blisko 5 mld zł. Termin realizacji to 2020 rok.

Terminal LNG

W ramach Grupy Kapitałowej działa spółka Polskie LNG, która podjęła już decyzję o rozbudowie terminalu o dodatkowe dwa regazyfikatory, co zwiększy przepustowość obiektu do 7,5 mld m sześć. gazu rocznie. Wartość tej inwestycji ma wynieść 104 mln zł. Podjęto także – jak wyjaśnił prezes – decyzję o budowie drugiego nadbrzeża do przyjmowania mniejszych statków i przeładunku LNG, a wartość tej inwestycji to 216 mln zł.

Połączenia międzysystemowe

Wymienił on także plany budowy  połączeń międzystemowych ze Słowacją, Czechami, Ukrainą i największy projekt ze wsparciem środków UE – budowa połączenia z Litwą. Całość programu powinna zostać zrealizowana między 2020 a 2022 rokiem, a wartość nakładów to blisko 2 mld zł.

Podsumowując, Stępień powiedział, że „w ujęciu zbiorczym te trzy projekty dopełniają i rozwijają polską sieć gazociągów tak, aby umożliwić sprowadzenie gazu z każdego dostępnego kierunku, umożliwiając dywersyfikację z korzyścią dla klientów”.

Najnowsze artykuły