Wczoraj (w środę – 15 listopada, rano) Portal Morski informował jako pierwszy, że do Gdańska zmierza zbiornikowiec, który dzień wcześniej opuścił przybrzeżny terminal na Morzu Czarnym, po zakończeniu załadunku ropą naftową, która mogła pochodzić z Kazachstanu. Kilka godzin później pojawiło się potwierdzenie.
Nasze zapytanie skłoniło PKN Orlen do potwierdzenia, m.in. na jego oficjalnym koncie w serwisie społecznościowym, że w istocie – zbiornikowiec, o którym wcześniej informowaliśmy – Front Castor – wyruszył z terminalu koło Noworosyjska z kazachską ropą przeznaczoną dla rafinerii PKN Orlen w Płocku.
Jest to najprawdopodobniej pierwszy transport ropy importowanej przez Polskę z Kazachstanu drogą morską.
Przypomnijmy, że we wrześniu miała miejsce trzydniowa wizyta prezydenta Andrzeja Dudy w Kazachstanie. Podróż do Astany była rewizytą polskiego prezydenta, po tym, jak pod koniec sierpnia zeszłego roku Nursułtan Nazarbajew przebywał Polsce. Wówczas rozmowy koncentrowały się na współpracy gospodarczej, podobnie było podczas wrześniowej wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Kazachstanie.
– Bardzo się cieszę z tej wizyty. Jeszcze raz chciałbym podziękować panu prezydentowi za przybycie do Polski – mówił prezydent RP Andrzej Duda w sierpniu br. – Rozmawialiśmy […] o możliwościach współpracy, w tym o możliwościach eksportu ze strony Kazachstanu. Mówiłem też, że nasz Naftoport w Gdańsku jest otwarty na przyjęcie ropy naftowej z Kazachstanu. […] Mówiłem o polskich planach rozwoju portów. Chcemy, aby pogłębiające się relacje Polski z Kazachstanem przełożyły się na rozwój transportu drogą morską. Mam nadzieję, że w tym obszarze perspektywy rysują się dobrze – powiedział (cytowany m.in. przez portal informacyjny Biznes Alert) prezydent Polski Andrzej Duda po spotkaniu z prezydentem Kazachstanu Nursułtanem Nazarbajewem w sierpniu w Warszawie.
Kazachska ropa przeznaczona dla płockiego zakładu PKN Orlen, gdzie trafi poprzez terminal paliwowy Naftoportu w gdańskim Porcie Północnym, przewożona jest zbiornikowcem Front Castor, należącym do jednego z największych w świecie operatorów zbiornikowców – armatora Frontline Ltd. z Wysp Bahama, kontrolowanego przez znanego norweskiego magnata żeglugowego – Johna Fredriksena.
Front Castor (nr IMO 9780251, nośność 109 900 t, GT 62 849, długość całkowita 251,84 m, szerokość 44,00 m, zanurzenie 14,874 m) – podwójnoposzyciowy zbiornikowiec klasy aframax – opuścił 14 listopada terminal Novorossiysk CPC Offshore Marine Terminal. Do Gdańska dotrze prawdopodobnie na samym początku grudnia.
CPC (Caspian Pipeline Consortium) jest dużym międzynarodowym projektem z udziałem Rosji, Kazachstanu i wiodących światowych koncernów naftowych, powołanym do budowy i eksploatacji ropociągu o długości 1511 km. Jego wartość inwestycyjna (łącznie z obecnie realizowanym planem rozbudowy) wyniesie 5,4 miliarda USD.
System rurociągowy CPC zasilany jest głównie ropą z dużych pól naftowych zachodniego Kazachstanu, ale również od rosyjskich producentów ropy.
Rurociąg kończy się terminalem CPC Marine Terminal, który nie posiada nabrzeży czy pirsów, a statki ładowane są offshore (na wodach przybrzeżnych) poprzez boje cumowniczo-przeładunkowe SPM (single point mooring).
Udziałowcami CPC są: w 31 % Federacja Rosyjska (przez Transneft – 24 % i CPC – 7 %); w 20,75 % Republika Kazachstanu (KazMunayGaz – 19 % i Kazakhstan Pipeline Ventures LLC – 1.75 % udziałów); Chevron Caspian Pipeline Consortium Company – 15 %, Lukarco BV – 12,5%, Mobil Caspian Pipeline Company – 7,5 %, Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited – 7,5 %, BG Overseas Holding Limited – 2 %, Eni International N.A. N.V. – 2 % oraz Oryx Caspian Pipeline LLC w 1,75 %.
Z kolei, jak podaje agecnja Platts, cytowana przez serwis informacyjny Biznes Alert – pod koniec listopada w irańskim terminalu na wyspie Kharg zostanie załadowana kolejna dostawa ropy z tego kraju, którą odbierze płocka rafineria PKN Orlen (druga już w tym roku z tego kierunku).
Jak podała agencja Platts, PKN Orlen kupił ładunek irańskiej ropy, który zostanie załadowany 24-25 listopada. Surowiec ma dotrzeć do Gdańska na pokładzie statku typu suezmax – Delta Poseidon.
Źródło: Portal Morski