icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Komisja senacka zajmie się nowelizacją prawa energetycznego

Senacka komisja ponowie zajmie się nowelizacją prawa energetycznego i innych ustaw, by rozpatrzyć poprawki zgłoszone podczas debaty w Senacie. Chodzi o zapis nadający rygor natychmiastowej wykonalności decyzjom o wejściu na prywatny teren w celu remontu, konserwacji czy usunięcia instalacji.

W czwartek Senat rozpatrzył przyjętą przez Sejm 9 listopada nowelizację Prawa energetycznego i innych ustaw. Zakłada ona m.in. podniesienie z 30 proc. do 100 proc. obowiązku sprzedaży energii przez giełdę, a także uregulowanie sprzedaży rezerwowej prądu i gazu. Ze względu na zgłoszone w debacie poprawki senatora PO Mieczysława Augustyna, ustawą ponownie zajmie się niebawem senacka komisja gospodarki narodowej i innowacyjności. Głosowanie – po przedstawieniu sprawozdania komisji – zaplanowano w izbie wyższej na piątek.

Senatorowie PO Mieczysław Augustyn i Bogdan Borusewicz w debacie zwracali m.in. uwagę na powiązany z prawem energetycznym zapis w ustawie o gospodarce nieruchomościami, nadający rygor natychmiastowej wykonalności decyzjom, na podstawie których firmy dystrybucji energii mogą wejść na teren prywatny nie tylko w celu usunięcia np. awarii energetycznej – co do takiej potrzeby senatorowie nie wnosili sprzeciwu – ale także w sytuacji remontów, konserwacji czy np. usunięcia rozmaitych instalacji. Argumentowali, że takie rozwiązanie – co wynika także z opinii biura legislacyjnego Senatu – narusza konstytucyjne prawo własności i stwarza pole do nadużyć. Senator Augustyn wniósł poprawkę służącą rezygnacji z tego zapisu w przyjętym przez Sejm kształcie.

Chodzi o artykuł ustawy o gospodarce nieruchomościami, dotyczący wprowadzenia „obowiązku nadawania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjom administracyjnym zobowiązującym do udostępnienia nieruchomości w celu wykonania czynności związanych z konserwacją, remontami oraz usuwaniem awarii ciągów drenażowych, przewodów, urządzeń, służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, paru, gazu, energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej, sygnalizacyjnej a także innych podziemnych, naziemnych, nadziemnych obiektów i urządzeń” niezbędnych do korzystania z instalacji, a także usuwania tych instalacji.

Senatorowie Borusewicz i Augustyn zwracali również uwagę na rosnące ceny energii elektrycznej, wskazując, iż oferty składane obecnie firmom na przyszły rok przewidują wzrost cen od ok. 20 do nawet 70-80 proc., co – jak mówili – zagraża konkurencyjności polskiej gospodarki, a w konsekwencji będzie napędzać inflację oraz spowoduje wzrost cen towarów i usług. Zwiększą się też – jak mówił sen. Borusewicz – np. koszty utrzymania sieci tramwajowej. W ocenie senatorów PO, rząd pozostaje w tej sprawie bierny, a zmiany wprowadzane proponowaną nowelizacją prawa energetycznego – jak wprowadzenie 100-procentowego obliga giełdowego – nie są w tym zakresie wystarczające.

„Ustawa zawiera wiele ważnych, koniecznych rozwiązań, które w pełni wdrażają dyrektywy Parlamentu Europejskiego, ale także reagują na szereg zjawisk, które zaistniały. Natomiast w dwóch kwestiach jest nie do przyjęcia: nie reaguje w sposób adekwatny do sytuacji na bardzo wysokie, już zachodzące podwyżki cen energii dla firm. Po drugie, narusza konstytucję w art. 2, wprowadzając obligo przy wystawianiu decyzji o natychmiastowej wykonalności w celu udostępnienia swojej własności dla energetyki. Może to być często nadużywane (…) – gdy pod pozorem remontu tak naprawdę dokonuje się całkowitej modernizacji linii (…). Dlatego ta ustawa nie może być w tym kształcie, w moim przekonaniu, przyjęta” – mówił sen. Augustyn.

W ocenie resortu energii, reprezentowanego w senackiej debacie przez wiceministra Tadeusza Skobla, jedna z najważniejszych zmian nowelizacji – wprowadzenie 100-procentowego obliga giełdowego, czyli nakazanie wytwórcom sprzedaż całości energii elektrycznej poprzez giełdę – ma służyć właśnie ograniczeniu ewentualnych wzrostów cen energii na rynkach hurtowych, niewynikających z czynników fundamentalnych, wpływających na koszt jej wytworzenia czy pozyskania z sąsiadujących systemów. Obecnie obligo giełdowe wynosi 30 proc., wobec 15 proc. w ub. roku.

Odpowiadając na pytania dotyczące „drastycznego” – jak mówił senator Augustyn – wzrostu cen energii, wiceminister Skobel przypomniał, że rząd pracuje nad „rekompensatami z tytułu wzrostu cen energii z przyczyn fundamentalnych” dla odbiorców indywidualnych (w taryfie G), które są obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych i unijnych. „Natomiast dla małych i średnich przedsiębiorstw, ta deklaracja, która padła, o tym, by te rachunki nie wzrosły, były zrekompensowane tym postepowaniem, które się w tej chwili czyni, jest przedmiotem prac rządu z takim harmonogramem, by do końca tego roku ujrzała światło dzienne uchwała, która reguluje te kwestie” – zapewnił wiceminister.

Senator Grzegorz Peczkis (PiS) m.in. przekonywał senatorów do poprawek, zgłoszonych wcześniej podczas posiedzenia komisji i zaakceptowanych przez komisję. Chodzi m.in. o wielkość udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów użytkowanych przez samorządy. Pierwotny projekt przewidywał co najmniej 10-procentowy udział takich aut w całości floty od 2020 roku, poprawka komisji zmniejsza ten wymóg do co najmniej jednego takiego pojazdu w całej flocie.

Ustawa – poza kwestią obliga giełdowego – wprowadza także umocowanie operatora systemu dystrybucyjnego do działania w imieniu i na rzecz odbiorcy końcowego (tzw. sprzedaż rezerwowa) oraz dodatkowy mechanizm zabezpieczający na wypadek, gdyby sprzedawca rezerwowy nie podjął sprzedaży – w takiej sytuacji sprzedaż będzie realizował sprzedawca z urzędu.

Ponadto nowelizacja zawiera zmiany umożliwiające stosowanie tzw. Kodeksów Sieci, dotyczących wymogów związanych z przyłączeniem m.in. jednostek wytwórczych oraz odbiorców do sieci – chodzi o środki służące budowie wspólnego, jednolitego rynku energii elektrycznej w Unii Europejskiej. Zmiany te są niezbędne dla zapewnienia spójności funkcjonowania krajowego systemu elektroenergetycznego z porządkiem prawnym i innymi systemami w UE.

Nowelizacja odnosi się też do przepisów o jakości paliw stałych i wprowadza za sprzedaż paliwa niesortowanego identyczną sankcję jak za wprowadzenie do obrotu paliwa niespełniającego norm. Po uchwaleniu przez parlament i podpisaniu przez prezydenta, zmiany mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

Polska Agencja Prasowa

Senacka komisja ponowie zajmie się nowelizacją prawa energetycznego i innych ustaw, by rozpatrzyć poprawki zgłoszone podczas debaty w Senacie. Chodzi o zapis nadający rygor natychmiastowej wykonalności decyzjom o wejściu na prywatny teren w celu remontu, konserwacji czy usunięcia instalacji.

W czwartek Senat rozpatrzył przyjętą przez Sejm 9 listopada nowelizację Prawa energetycznego i innych ustaw. Zakłada ona m.in. podniesienie z 30 proc. do 100 proc. obowiązku sprzedaży energii przez giełdę, a także uregulowanie sprzedaży rezerwowej prądu i gazu. Ze względu na zgłoszone w debacie poprawki senatora PO Mieczysława Augustyna, ustawą ponownie zajmie się niebawem senacka komisja gospodarki narodowej i innowacyjności. Głosowanie – po przedstawieniu sprawozdania komisji – zaplanowano w izbie wyższej na piątek.

Senatorowie PO Mieczysław Augustyn i Bogdan Borusewicz w debacie zwracali m.in. uwagę na powiązany z prawem energetycznym zapis w ustawie o gospodarce nieruchomościami, nadający rygor natychmiastowej wykonalności decyzjom, na podstawie których firmy dystrybucji energii mogą wejść na teren prywatny nie tylko w celu usunięcia np. awarii energetycznej – co do takiej potrzeby senatorowie nie wnosili sprzeciwu – ale także w sytuacji remontów, konserwacji czy np. usunięcia rozmaitych instalacji. Argumentowali, że takie rozwiązanie – co wynika także z opinii biura legislacyjnego Senatu – narusza konstytucyjne prawo własności i stwarza pole do nadużyć. Senator Augustyn wniósł poprawkę służącą rezygnacji z tego zapisu w przyjętym przez Sejm kształcie.

Chodzi o artykuł ustawy o gospodarce nieruchomościami, dotyczący wprowadzenia „obowiązku nadawania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjom administracyjnym zobowiązującym do udostępnienia nieruchomości w celu wykonania czynności związanych z konserwacją, remontami oraz usuwaniem awarii ciągów drenażowych, przewodów, urządzeń, służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, paru, gazu, energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej, sygnalizacyjnej a także innych podziemnych, naziemnych, nadziemnych obiektów i urządzeń” niezbędnych do korzystania z instalacji, a także usuwania tych instalacji.

Senatorowie Borusewicz i Augustyn zwracali również uwagę na rosnące ceny energii elektrycznej, wskazując, iż oferty składane obecnie firmom na przyszły rok przewidują wzrost cen od ok. 20 do nawet 70-80 proc., co – jak mówili – zagraża konkurencyjności polskiej gospodarki, a w konsekwencji będzie napędzać inflację oraz spowoduje wzrost cen towarów i usług. Zwiększą się też – jak mówił sen. Borusewicz – np. koszty utrzymania sieci tramwajowej. W ocenie senatorów PO, rząd pozostaje w tej sprawie bierny, a zmiany wprowadzane proponowaną nowelizacją prawa energetycznego – jak wprowadzenie 100-procentowego obliga giełdowego – nie są w tym zakresie wystarczające.

„Ustawa zawiera wiele ważnych, koniecznych rozwiązań, które w pełni wdrażają dyrektywy Parlamentu Europejskiego, ale także reagują na szereg zjawisk, które zaistniały. Natomiast w dwóch kwestiach jest nie do przyjęcia: nie reaguje w sposób adekwatny do sytuacji na bardzo wysokie, już zachodzące podwyżki cen energii dla firm. Po drugie, narusza konstytucję w art. 2, wprowadzając obligo przy wystawianiu decyzji o natychmiastowej wykonalności w celu udostępnienia swojej własności dla energetyki. Może to być często nadużywane (…) – gdy pod pozorem remontu tak naprawdę dokonuje się całkowitej modernizacji linii (…). Dlatego ta ustawa nie może być w tym kształcie, w moim przekonaniu, przyjęta” – mówił sen. Augustyn.

W ocenie resortu energii, reprezentowanego w senackiej debacie przez wiceministra Tadeusza Skobla, jedna z najważniejszych zmian nowelizacji – wprowadzenie 100-procentowego obliga giełdowego, czyli nakazanie wytwórcom sprzedaż całości energii elektrycznej poprzez giełdę – ma służyć właśnie ograniczeniu ewentualnych wzrostów cen energii na rynkach hurtowych, niewynikających z czynników fundamentalnych, wpływających na koszt jej wytworzenia czy pozyskania z sąsiadujących systemów. Obecnie obligo giełdowe wynosi 30 proc., wobec 15 proc. w ub. roku.

Odpowiadając na pytania dotyczące „drastycznego” – jak mówił senator Augustyn – wzrostu cen energii, wiceminister Skobel przypomniał, że rząd pracuje nad „rekompensatami z tytułu wzrostu cen energii z przyczyn fundamentalnych” dla odbiorców indywidualnych (w taryfie G), które są obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych i unijnych. „Natomiast dla małych i średnich przedsiębiorstw, ta deklaracja, która padła, o tym, by te rachunki nie wzrosły, były zrekompensowane tym postepowaniem, które się w tej chwili czyni, jest przedmiotem prac rządu z takim harmonogramem, by do końca tego roku ujrzała światło dzienne uchwała, która reguluje te kwestie” – zapewnił wiceminister.

Senator Grzegorz Peczkis (PiS) m.in. przekonywał senatorów do poprawek, zgłoszonych wcześniej podczas posiedzenia komisji i zaakceptowanych przez komisję. Chodzi m.in. o wielkość udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów użytkowanych przez samorządy. Pierwotny projekt przewidywał co najmniej 10-procentowy udział takich aut w całości floty od 2020 roku, poprawka komisji zmniejsza ten wymóg do co najmniej jednego takiego pojazdu w całej flocie.

Ustawa – poza kwestią obliga giełdowego – wprowadza także umocowanie operatora systemu dystrybucyjnego do działania w imieniu i na rzecz odbiorcy końcowego (tzw. sprzedaż rezerwowa) oraz dodatkowy mechanizm zabezpieczający na wypadek, gdyby sprzedawca rezerwowy nie podjął sprzedaży – w takiej sytuacji sprzedaż będzie realizował sprzedawca z urzędu.

Ponadto nowelizacja zawiera zmiany umożliwiające stosowanie tzw. Kodeksów Sieci, dotyczących wymogów związanych z przyłączeniem m.in. jednostek wytwórczych oraz odbiorców do sieci – chodzi o środki służące budowie wspólnego, jednolitego rynku energii elektrycznej w Unii Europejskiej. Zmiany te są niezbędne dla zapewnienia spójności funkcjonowania krajowego systemu elektroenergetycznego z porządkiem prawnym i innymi systemami w UE.

Nowelizacja odnosi się też do przepisów o jakości paliw stałych i wprowadza za sprzedaż paliwa niesortowanego identyczną sankcję jak za wprowadzenie do obrotu paliwa niespełniającego norm. Po uchwaleniu przez parlament i podpisaniu przez prezydenta, zmiany mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły