– Emocje wyprzedzają sytuację fundamentalne. Geopolityka powoduje turbulencje, w strategii KGHM założyliśmy, że tylko zmienność jest niezmienna. Historia przyspieszyła – powiedział prezes KGHM Marcin Chludziński.
KGHM a globalne trendy
– Zastanawialiśmy się jak na tym skorzystać i funkcjonować elastycznie. Wojna handlowa między USA i Chinami tworzy możliwość, że firmy amerykańskie będą się stamtąd wycofywać i szukać innych partnerów. Upatrujemy też szanse w e-przemyśle, co pozwoli obniżyć koszty pracy i zwiększyć jej efektywność. Ceny metali mogą spadać, a my wtedy możemy notujemy wzrost w obrotach, ponieważ potrafimy się zaadaptować – stwierdził prezes Chludziński.
– Nie mamy wpływu na otoczenie makroekonomiczne. Nie czujemy strachu przed wkraczaniem w nowe obszary, czego przykładem jest Sierra Gorda, gdzie udało się zwiększyć produkcję o 15 procent. Trzeba umieć zmieniać swoje podejście – mówił.
– Podatek CIT został zmniejszony o 1 procent, mamy ulgi dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Dla nas istotne było obniżenie podatków dla kopalin. Rząd robi bardzo dużo, by zdjąć kamienie z naszych pleców. KGHM jest specyficznym graczem, który ma 80 procent rynku poza Polską, podobnie jak aktywa. Dlatego jesteśmy podatni na wahania koniunktury – mówił prezes KGHM.
– Jesteśmy ważnym wątkiem w strategii państwa, bo miedź jest surowcem strategicznym, którego nie można zastąpić. Mimo gospodarki globalnej, cały czas istnieją interesy narodowe. Rozwój gospodarczy jest jednak tematem ponadpolitycznym, bo od tego zależy komfort nas wszystkich – podsumował Marcin Chludziński.