AlertEnergetykaŚrodowisko

CBAM: Bat na emisje CO2 poza Unią ma wejść w życie do 2023 roku

Parlament Europejski obradował na temat mechanizmu zwanym podatkiem od śladu węglowego, czyli CBAM. Domaga się wprowadzenia go do 2023 roku.

Nowy mechanizm powinien według Parlamentu być w zgodzie z regulacjami Światowej Organizacji Handlu i skłaniać do dekarbonizacji przemysł w Unii Europejskiej oraz poza nią. Miałby się stać częścią unijnej strategii przemysłowej. – CBAM powinien obejmować do 2023 roku sektory przemysłu intensywnego energetycznie oraz energetykę odpowiedzialne za 94 procent emisji przemysłowych w Unii Europejskiej i nadal otrzymują znaczne ilości darmowych uprawnień w ramach systemu handlu emisjami EU ETS – głoszą posłowie. Ich zdaniem CBAM ma wyrównać szanse na rynku, a nie być formą protekcjonizmu. Środki zebrane za jego pośrednictwem powinny zdaniem posłów trafić do budżetu unijnego.

Komisja Europejska ma przedstawić swą propozycję CBAM w drugim kwartale 2021 roku. Mechanizm zakłada obciążenie finansowe produktów importowanych do Unii Europejskiej z krajów, które nie prowadzą polityki klimatycznej jak Unia Europejska po to, by ich dostawy „nie były tańsze” od odpowiedników unijnych. W ten sposób ma zostać usunięta przewaga konkurencyjna krajów nieunijnych z punktu widzenia przemysłu przenoszącego produkcję poza granice Unii w celu obniżenia kosztów działalności (zjawisko ucieczki węgla, carbon leakage – ang.).

CBAM budzi kontrowersje, bo może podnieść ceny towarów importowanych do Unii Europejskiej, w tym węglowodorów. Rosjanie już debatują wewnętrznie na temat odpowiedzi na CBAM, czyli rozwiązania legislacyjne pozwalające uniknąć jego obciążeń i utrzymać dostawy surowców stanowiących istotne źródło wpływów budżetowych.

Parlament Europejski/Wojciech Jakóbik

Jakóbik: CBAM, czyli spór u wrót Europy, który może uderzyć w dostawy z Rosji


Powiązane artykuły

Rafineria Schwedt. Fot. PCK Raffinerie GmbH.

Niemcy boją się, że Rafineria Schwedt uzależni się od polskiej ropy

Niemiecki Instytut Badań Ekonomicznych (DIW) ostrzegł, że odkrycie ropy naftowej koło Świnoujścia może wzmocnić pozycję Polski w rozmowach dotyczących Rafinerii...
Kopalnia węgla brunantego Turów. Fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Polska i Czechy o Turowie: Współpraca idzie sprawnie

Polska i Czechy są zadowolone ze współpracy, w ramach której wspólnie weryfikują działania na rzecz minimalizacji oddziaływania Kopalni Turów na...
Projekt terminalu kontenerowego. Fot. Port Szczecin

Skarga Niemców wstrzymuje budowę polskiego terminala kontenerowego

Budowa portu kontenerowego w Świnoujściu została wstrzymana. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wstrzymał decyzję środowiskową projektu po skardze niemieckiej organizacji...

Udostępnij:

Facebook X X X