AlertInfrastrukturaŚrodowiskoWykop

EU ETS może zostać rozszerzony na sektory transportu i budownictwa

Fot. Pixabay

Przywódcy państw Unii Europejskiej spotkają się w Brukseli 25 maja, aby omówić, w jaki sposób osiągnąć wspólny cel redukcji emisji o 55 procent do 2030 roku. Jedną z propozycji jest objęcie sektorów transportu drogowego i budownictwa systemem handlu emisjami.

Transport i budownictwo w EU ETS?

Zgodnie z dokumentem przekazanym dyplomatom w Brukseli przed szczytem, Komisja Europejska rozważa stworzenie dodatkowego systemu handlu emisjami dla budynków i transportu drogowego. Celem nowego programu miałoby być zapewnienie „dodatkowej zachęty dla podmiotów w tych sektorach do podjęcia dodatkowych działań, przyczyniając się w ten sposób do redukcji emisji we wszystkich państwach członkowskich”. Nie wiadomo jeszcze, czy kierowcy i właściciele domów, czy przemysł samochodowy i firmy budowlane będą zobowiązane do tego, by kupować pozwolenia na swoje emisje.

Planowane stopniowe wprowadzenie dostosowanych do potrzeb systemów handlu emisjami w mieszkalnictwie i transporcie stanowiłoby uzupełnienie limitów emisji dwutlenku węgla dla przedsiębiorstw użyteczności publicznej i producentów w istniejącym unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji. Komisja stwierdziła, że ​​nie wpłynie to na cenę emisji dwutlenku węgla w obecnym ETS.

Zezwolenia na emisje dwutlenku węgla w UE osiągnęły w zeszłym tygodniu nowy rekord 47 euro za tonę, a analitycy uważają, że będą one rosły w związku z coraz ostrzejszymi normami klimatycznymi. Według ekonomistów z firmy Berenberg, do końca roku ceny wzrosną ponad dwukrotnie do 110 euro za tonę. Morgan Stanley przewiduje, że ceny mogą przekroczyć 60 euro w wyniku reformy systemu handlu uprawnieniami do emisji w czerwcu.

System ETS obejmuje 40 procent całkowitych emisji w UE. Reszta pochodzi z sektorów, które nie mieszczą się w jego zakresie, w tym rolnictwa i użytkowania gruntów, odpadów, transportu drogowego i budownictwa. Podniesienie poziomu ambicji w tych sektorach może okazać się kontrowersyjne szczególnie dla biedniejszych państw Unii Europejskiej.

Oprócz wyższych kosztów zanieczyszczenia, Komisja miałaby zaproponować surowsze minimalne normy CO2 dla nowych pojazdów i surowsze wymogi w zakresie efektywności energetycznej budynków.

Bloomberg/Michał Perzyński

Sawicki: Czy jest życie elektrowni węglowych po odejściu od węgla?

 


Powiązane artykuły

Rosja nie odpali kradzionej elektrowni jądrowej na Ukrainie. Na razie

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA) poinformowała, że Zaporoska Elektrownia Jądrowa, największy tego typu obiekt na Ukrainie, nie ma warunków do...
Janusz Steinhoff, były minister gospodarki i wicepremier w rządzie Jerzego Buzka. Fot.: East News / Kacper Loch

Steinhoff dla Biznes Alert: Trzaskowski zapłacił za brak poparcia dla rządu

– Wynik wyborów prezydenckich to zaskoczenie dla znacznej części społeczeństwa, ale trudno go kwestionować. Rafał Trzaskowski zapłacił cenę za brak...
Lou Martinez Sancho, dyrektor wykonawcza ds. technologii i wiceprezes ds. badań i rozwoju w Westinghouse. Fot. Burson Poland

Polska wykorzysta sztuczną inteligencję z USA w pierwszej elektrowni jądrowej

– Westinghouse wykorzystuje sztuczną inteligencję w unikalny sposób, bazując na danych operacyjnych gromadzonych przez dekady we wszystkich oddziałach firmy i...

Udostępnij:

Facebook X X X