Rosnąca dominacja YouTube nad serwisami streamingowymi wśród generacji Alpha

10 lipca 2024, 14:16 Media

Precise TV przy współpracy z Giraffe Insights opublikował specjalny raport VIP+ „The Race to Replace TV” dostępny dla subskrybentów. Przeanalizowali w nim konsumpcję video wśród amerykańskich dzieci w wieku od 2 do 12 lat.

Fot. Filins/stock.adobe.com

W badaniach opublikowanych przez Precise TV wzięło udział 3000 dzieci z USA. Odpowiedzi ankietowanych poniżej 8. roku życia były asystowane przez rodziców. Portal Variety.com w artykule udostępnił publicznie wyniki i dokonał analizy na podstawie raportu “The Race to Replace TV”, który jest dostępny wyłącznie po wykupieniu subskrybcji.

Z tekstu opublikowanego na Variety.com wynika, że dzieci z pokolenia Alpha, czyli najmłodsza część społeczeństwa, zapytane o najczęściej wybierane aplikacje mobilne, w większości wskazywały YouTube. W 2023 roku taką odpowiedź udzieliło 72 procent pytanych, natomiast w 2024 r. – 81 proc..

Obserwujemy zatem znaczną popularyzację tej platformy wideo, która w kolejnych latach może dalej wzrastać. Na drugim miejscu wśród odpowiedzi, również z tendencją wzrostową na przestrzeni roku (58 proc. oraz 62 proc.) znalazły się serwisy VOD, czyli między innymi Netflix, Amazon Prime Video, Disney +, HBO MAX oraz Paramount +. Za Neflixem i wideo na życzenie uklasyfikowały się następująco: gry mobilne, TikTok, YouTube Shorts, Linear TV, Facebook, Instagram. Na ostatnim miejscu znalazł się Snapchat, który jako jedyny z wymienionych aplikacji obniżył liczbę użytkowników na przestrzeni roku, z 23 proc. do 21 proc..

W kolejnym pytaniu ankietowane dzieci zostały zapytane, jak dużo czasu dziennie spędzają na wymienionych wcześniej aplikacjach. 76  proc. z nich spędza od jednej do kilku godzin na platformach streamingowych. Natomiast na YouTube jest to 75 proc., a TikToku – 62 proc.. Istotnym zagrożeniem dla VOD może okazać się także Twitch. 63 proc. z ankietowanych spędza tam dwie lub więcej godzin dziennie.

Członkowie generacji Alpha, czyli współczesne dzieci do 14 roku życia, wciąż się rozwijają, dlatego ich wybory konsumpcyjne mogą ulegać zmianie na przestrzeni kolejnych lat. Natomiast warto zauważyć, że jest to pierwsze pokolenie urodzone w całości w erze smartphonów, które od najmłodszych lat było narażone na wpływ nowych mediów. Z tego powodu walka tradycyjnych mediów o uwagę młodego odbiorcy będzie bardzo trudna i prawdopodobnie okaże się przegrana.