Najważniejsze informacje dla biznesu

Operatorzy apelują o szybsze regulacje przyłączania stacji ładowania elektryków

Operatorzy niemal 80 procent szybkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce podpisali list otwarty skierowany przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) do polskiego rządu. Branża chce wesprzeć administrację centralną w transformacji polskiego transportu i gospodarki w kierunku zeroemisyjnym, podkreślając konieczność wprowadzenia zmian systemowych, w szczególności regulacji w obszarze przyłączeniowym.

List otwarty adresowany jest do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska oraz ministrów odpowiedzialnych za elektromobilność: Minister Klimatu i Środowiska Pauliny Hennig-Kloski, Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka i Ministra Rozwoju i Technologii Krzysztofa Paszyka. Sygnatariusze (m.in. firmy Allegro, BP, Orlen, GreenWay Polska i Shell, zarządzają około 1,6 tys. szybkich punktów ładowania (DC) w Polsce. Członek Zarządu PSNM Aleksander Rajch zwraca uwagę na brak realizacji celów unijnego rozporządzenia AFIR, co może uniemożliwić Polsce spełnienie wymogów unijnych. Obecnie, aby osiągnąć cele AFIR, łączna moc stacji ładowania w Polsce musi wzrosnąć ponad sześciokrotnie w mniej niż 7 lat i ponad piętnastokrotnie do 2035 roku. Aktualnie realizacja obowiązków AFIR w zakresie pokrycia sieci bazowej TEN-T strefami ładowania dla pojazdów osobowych i dostawczych wynosi zaledwie 8 procent i 2 procent.

Branża podkreśla, że rozwój elektromobilności w Polsce ogranicza szereg barier regulacyjnych i systemowych, które wymagają pilnego rozwiązania. Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, wskazuje na problem wskazywania miejsc przyłączenia w znacznej odległości od planowanej lokalizacji stacji ładowania, co generuje wysokie koszty budowy przyłączy. Dodatkowym utrudnieniem są odległe terminy budowy przyłączy proponowane przez operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD).

– Rozbudowa infrastruktury ładowania to także konieczny warunek rozwoju wewnętrznego rynku zrównoważonego transportu, potencjalnie stanowiącego dla wielu polskich przedsiębiorstw podstawowy kierunek zbytu oferowanych produktów i usług. Podwyższenie potencjału produkcyjnego i badawczo-rozwojowego w dziedzinie nowej mobilności jest niezbędne dla utrzymania (a w dalszej kolejności również wzrostu) konkurencyjności polskiej branży motoryzacyjnej, która stanowi obecnie jeden z filarów gospodarki naszego kraju. Odpowiada za 8% PKB i 13,5% rocznego eksportu. Łączne zatrudnienie w sektorze wynosi 490 tys. osób, a więc 7,6% wszystkich pracujących w przemyśle. Brak zdecydowanego przyspieszenia rozbudowy infrastruktury ładowania i w konsekwencji brak stworzenia warunków do rozwoju rynku nowej mobilności na skalę masową poskutkuje nie tylko utratą perspektyw na korzyści gospodarcze, ale również osłabieniem całego przemysłu motoryzacyjnego w Polsce: redukcją zatrudnienia, zamykaniem wielu firm i zakładów, spadkiem wpływów do budżetu i negatywnymi konsekwencjami dla PKB – podkreśla Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM.

Branża wskazuje również na konieczność usprawnienia koordynacji działań pomiędzy operatorami infrastruktury, OSD oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). PSNM zwraca uwagę na niewystarczające wsparcie finansowe ze strony Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), które powinno być skierowane na budowę niezbędnej infrastruktury elektroenergetycznej, w szczególności przyłączy. PSNM podkreśla, że przyspieszenie rozbudowy infrastruktury ładowania to nie tylko wyzwanie, ale także szansa dla Polski. Rozwój technologii smart charging oraz Vehicle-To-Grid (V2G) ma potencjał do zwiększenia elastyczności systemu elektroenergetycznego oraz wzrostu udziału energii odnawialnej.

List otwarty PSNM został podpisany przez większość operatorów rynku, co świadczy o jedności branży w dążeniu do wsparcia administracji centralnej w procesie transformacji transportu. Dyskusja na ten temat będzie kontynuowana podczas Kongresu Nowej Mobilności 2024, który odbędzie się w dniach 24-26 września w EXPO Łódź.

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności / Mateusz Gibała

Polska rejestruje coraz więcej elektryków

Operatorzy niemal 80 procent szybkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce podpisali list otwarty skierowany przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) do polskiego rządu. Branża chce wesprzeć administrację centralną w transformacji polskiego transportu i gospodarki w kierunku zeroemisyjnym, podkreślając konieczność wprowadzenia zmian systemowych, w szczególności regulacji w obszarze przyłączeniowym.

List otwarty adresowany jest do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska oraz ministrów odpowiedzialnych za elektromobilność: Minister Klimatu i Środowiska Pauliny Hennig-Kloski, Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka i Ministra Rozwoju i Technologii Krzysztofa Paszyka. Sygnatariusze (m.in. firmy Allegro, BP, Orlen, GreenWay Polska i Shell, zarządzają około 1,6 tys. szybkich punktów ładowania (DC) w Polsce. Członek Zarządu PSNM Aleksander Rajch zwraca uwagę na brak realizacji celów unijnego rozporządzenia AFIR, co może uniemożliwić Polsce spełnienie wymogów unijnych. Obecnie, aby osiągnąć cele AFIR, łączna moc stacji ładowania w Polsce musi wzrosnąć ponad sześciokrotnie w mniej niż 7 lat i ponad piętnastokrotnie do 2035 roku. Aktualnie realizacja obowiązków AFIR w zakresie pokrycia sieci bazowej TEN-T strefami ładowania dla pojazdów osobowych i dostawczych wynosi zaledwie 8 procent i 2 procent.

Branża podkreśla, że rozwój elektromobilności w Polsce ogranicza szereg barier regulacyjnych i systemowych, które wymagają pilnego rozwiązania. Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, wskazuje na problem wskazywania miejsc przyłączenia w znacznej odległości od planowanej lokalizacji stacji ładowania, co generuje wysokie koszty budowy przyłączy. Dodatkowym utrudnieniem są odległe terminy budowy przyłączy proponowane przez operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD).

– Rozbudowa infrastruktury ładowania to także konieczny warunek rozwoju wewnętrznego rynku zrównoważonego transportu, potencjalnie stanowiącego dla wielu polskich przedsiębiorstw podstawowy kierunek zbytu oferowanych produktów i usług. Podwyższenie potencjału produkcyjnego i badawczo-rozwojowego w dziedzinie nowej mobilności jest niezbędne dla utrzymania (a w dalszej kolejności również wzrostu) konkurencyjności polskiej branży motoryzacyjnej, która stanowi obecnie jeden z filarów gospodarki naszego kraju. Odpowiada za 8% PKB i 13,5% rocznego eksportu. Łączne zatrudnienie w sektorze wynosi 490 tys. osób, a więc 7,6% wszystkich pracujących w przemyśle. Brak zdecydowanego przyspieszenia rozbudowy infrastruktury ładowania i w konsekwencji brak stworzenia warunków do rozwoju rynku nowej mobilności na skalę masową poskutkuje nie tylko utratą perspektyw na korzyści gospodarcze, ale również osłabieniem całego przemysłu motoryzacyjnego w Polsce: redukcją zatrudnienia, zamykaniem wielu firm i zakładów, spadkiem wpływów do budżetu i negatywnymi konsekwencjami dla PKB – podkreśla Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM.

Branża wskazuje również na konieczność usprawnienia koordynacji działań pomiędzy operatorami infrastruktury, OSD oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). PSNM zwraca uwagę na niewystarczające wsparcie finansowe ze strony Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), które powinno być skierowane na budowę niezbędnej infrastruktury elektroenergetycznej, w szczególności przyłączy. PSNM podkreśla, że przyspieszenie rozbudowy infrastruktury ładowania to nie tylko wyzwanie, ale także szansa dla Polski. Rozwój technologii smart charging oraz Vehicle-To-Grid (V2G) ma potencjał do zwiększenia elastyczności systemu elektroenergetycznego oraz wzrostu udziału energii odnawialnej.

List otwarty PSNM został podpisany przez większość operatorów rynku, co świadczy o jedności branży w dążeniu do wsparcia administracji centralnej w procesie transformacji transportu. Dyskusja na ten temat będzie kontynuowana podczas Kongresu Nowej Mobilności 2024, który odbędzie się w dniach 24-26 września w EXPO Łódź.

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności / Mateusz Gibała

Polska rejestruje coraz więcej elektryków

Najnowsze artykuły