Redaktor naczelny Wirtualnej Polski Paweł Kapusta przekazał, że po opisaniu przez portal powiązań ministra aktywów państwowych i innych polityków PO, w tym wiceszefa TS, kierownictwo Totalizatora Sportowego wycofało reklamy z WP. „Gdy fakty bolą, władza sięga po cenzurę ekonomiczną” – napisał Kapusta. Redakcję WP wsparło CMWP SDP.
„(…) Obiecałem Państwu, że jako redaktor naczelny Wirtualnej Polski (…) będę nagłaśniał każdą próbę wywierania na nas nacisków przy okazji prowadzonych przez nas śledztw. A dziś musimy powiedzieć jasno: oto właśnie obserwujemy próbę ekonomicznego nacisku na niezależne dziennikarstwo” – podkreślił naczelny WP.
Udokumentowane fakty
„W poniedziałek Wirtualna Polska opublikowała tekst śledczy Szymona Jadczaka, w którym ujawniliśmy powiązania polityczne i biznesowe wiceministra aktywów państwowych Roberta Kropiwnickiego oraz jego zaufanego człowieka – Szymona Gawryszczaka, wiceprezesa Totalizatora Sportowego” – przypomniał Kapusta.
„W artykule przedstawiliśmy w pełni udokumentowane fakty. Żadnych insynuacji, tylko twarde dowody na to, że państwowy menedżer był przez lata powiązany z „Sokiem z Buraka” – propagandowym profilem pełnym hejtu i partyjnych treści, który odgrywał rolę medialnego zaplecza Platformy Obywatelskiej – a po zmianie władzy trafił na intratny stołek w Totalizatorze” – zaznaczył red. nacz. WP. „Kilka godzin po publikacji Totalizator Sportowy wycofał budżety reklamowe z Wirtualnej Polski” – dodał i zapewnił, że nie chodzi o pieniądze, ale o zasady.
Cenzura ekonomiczna
„To nie jest zwykła decyzja biznesowa. To cenzura ekonomiczna” – podkreślił Kapusta. „Nie po to istnieją wolne media, by politycy – obojętnie z której strony sceny – mogli je szantażować finansowo” – podsumował.
Tzw. cenzurę ekonomiczną stosują ostatnio spółki skarbu państwa i prywatne firmy wobec mediów konserwatywnych. Blokadę kontraktów reklamowych zastosowano wobec TV Republika po „apelu” lidera WOŚP Jerzego Owsiaka.
Inne media konserwatywne także odczuwają bojkot ekonomiczny ze strony instytucji podlegających rządowi i firm komercyjnych. Ostatnio ten mechanizm blokad finansowych wobec mediów skrytykował na antenie TV Republika właściciel InPost Rafał Brzoska. „Jestem na tym punkcie bardzo wrażliwy. Uważam, że bojkotowanie którejkolwiek ze stron – w mediach, i w biznesie, jest bardzo krótkoterminowe” – oznajmił przedsiębiorca.
„Nakręcanie spirali nienawiści, bojkotowanie, wobec kogokolwiek, jest czymś, czego powinniśmy zawsze unikać. Bo na końcu mądrość widzów i konsumentów zagłosuje” – podsumował w TV Republika Rafał Brzoska.
Popracie CMWP SDP dla Wirtualnej Polski
„Centrum Monitoringu Wolności Słowa Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich wspiera redakcję Wirtualnej Polski, która stała się obiektem cenzury ekonomicznej rządu Donalda Tuska i apeluje do rządzących o zaprzestanie takich działań” – napisała prezes SDP i dyrektor CMWP SDP Jolanta Hajdasz.
„Wycofywanie się z kontraktów reklamowych po publikacji niekorzystnych dla rządzących informacji jest potwierdzeniem instrumentalnego traktowania mediów przez rządzących oraz jest także dotkliwą represją w stosunku do niezależnych dziennikarzy” – podkreśliła Hajdasz.
oprac. hub/ MA – BA/ Wirtualna Polska / TV Republika/ CMWP SDP/ sdp.pl