EnergetykaGaz.OnetOpinieSurowceWykop

Jak się mają Niemcy i ich moce przeładunkowe LNG w terminalach pływających

Statek Hoegh Gannet w porcie Brunsbüttel. Źródło: wikimedia

Statek Hoegh Gannet w porcie Brunsbüttel. Źródło: wikimedia

W Niemczech funkcjonują cztery pływające gazoporty LNG, tzw. pływające jednostki magazynowania i regazyfikacji (FSRU). Łącznie są w stanie wyładować miliardy metrów sześciennych gazu rocznie do momentu ukończenia terminali stacjonarnych. W dłuższej perspektywie, dzięki nim Niemcy chcą zmniejszyć zależność od rosyjskiego gazu.

W Niemczech funkcjonują cztery pływające gazoporty LNG, tzw. pływające jednostki magazynowania i regazyfikacji (FSRU) w Wilhelmshaven, Brunsbüttel, Mukran. Natomiast „Energos Force” nie znajduje się już obecnie w Stade. Po przybyciu do portu Stade w marcu 2024 roku statek został przeniesiony w styczniu 2025 roku z powodu opóźnień w uruchomieniu infrastruktury LNG i niezbędnych prac pogłębiarskich w porcie. Później, w marcu 2025 roku, odpłynął do Skagen w Danii, gdzie jest obecnie zakotwiczony.

Dokładna data powrotu jednostki do Stade lub oddania gazoportu do użytku nie jest znana. Podobna sytuacja ma miejsce w Mukran. Tam działa obecnie tylko jedna jednostka FSRU – „Neptun”. Drugi statek FSRU, „Energos Power”, był eksploatowany do początku 2025 roku, ale umowa czarterowa z rządem niemieckim została rozwiązana. Deutsche ReGas planuje rozbudowę mocy w Mukran i ponowne wykorzystanie drugiego FSRU. Ogłosiła przetarg na ten cel, ale konkretne szczegóły dotyczące nowego drugiego FSRU lub jego uruchomienia nie są obecnie dostępne dla opinii publicznej.

Szybkie dostawy i mniejsza zależność od Rosji

FSRU umożliwiają szybkie i elastyczne dostawy gazu do momentu ukończenia terminali stacjonarnych. W sumie istniejące gazoporty pływające mogą wyładować ponad 40 mld m sześc. LNG rocznie. Kolejne stacjonarne są planowane w Wilhelmshaven, Brunsbüttel i Stade, aby w dłuższej perspektywie zmniejszyć zależność od rosyjskiego gazu.

Pierwszy gazoport FSRU został oddany do użytku w Niemczech pod koniec 2022 roku. To tutaj znajduje się jednostka „Höegh Esperanza”. W celu zwiększenia przepustowości aktywny jest też „Excelsior”. W Brunsbüttel ” Höegh Gannet” jest tu używany od zimy 2023 roku. Natomiast w Mukran na Rugii eksploatowany jest od 2023 roku „Neptun”. Deutsche ReGas posiada kontrakty na dostawy gazu, m.in. z partnerami norweskimi i amerykańskimi. Wskaźnik obłożenia jest jednak niski i nie ma publicznie znanych dużych umów dwustronnych, jak w Stade. Lecz w Stade „Energos Force” przybył tam w marcu 2024 roku, aby odpłynąć w styczniu 2025.

Pierwotnie „Energos Force” miał być w użytku w Stade do końca 2026 roku, aby zapewnić dostawy gazu. Równolegle budowany jest lądowy „zeroemisyjny” terminal LNG, który ma przejąć działalność od 2027 roku. Budowa pierwszego lądowego terminalu LNG rozpoczęła się w czerwcu 2024 roku. Koszty wynoszą około miliarda euro. Gazoport ma mieć przepustowość 13,3 mld metrów sześciennych gazu rocznie i będzie przystosowany do zasilania syntetycznym gazem ziemnym, biometanem czy pochodnymi wodoru, takimi jak amoniak. Stowarzyszenia ekologiczne, takie jak BUND, krytykują projekt z powodu zanieczyszczenia CO2 i złożyły pozew, który został oddalony przez Federalny Sąd Administracyjny w marcu 2025 roku.

Port Stade jest obecnie rozbudowywany w celu wsparcia infrastruktury dla gazoportu, z bezpośrednim połączeniem z niemiecką siecią gazową. Czeski koncern energetyczny ČEZ zarezerwował w Stade 2 mld metrów sześciennych rocznie od 2027 roku. Koncern EnBW zabezpieczył sobie 6 mld m sześc. rocznie, a SEFE (dawniej Gazprom Germania) 4 mld m sześc. Część zdolności pozostaje do dyspozycji dla krótkoterminowych nabywców na rynku spot, ale konkretne kontrakty na ten cel nie są publicznie znane.

Budowa konwencjonalnego gazoportu w Wilhelmshaven planowana jest na 2026 rok, a oddanie do użytku planowane jest na połowę 2028 roku. Ten gazoport ma być największym gazoportem importowym w Niemczech i zastąpić dwie istniejące w tym miejscu FSRU. Dokładna pojemność i projekt techniczny są nadal planowane, ale pod uwagę brana jest również możliwość przeładowywania wodoru. Operatorem gazoportu jest Uniper, który posiada kontrakty z dostawcami z różnych krajów, m.in. z USA, Kataru i Australii. Dokładne szczegóły kontraktów, takie jak ilości lub warunki, nie są jawne, ale Wilhelmshaven dostarcza większość niemieckiego LNG, co wskazuje na stabilne umowy na dostawy.

Natomiast w Brunsbüttel toczą się już od marca zeszłego roku prace przygotowawcze, takie jak roboty ziemne. Zawiadomienie o pozwoleniu na budowę zostało wydane we wrześniu 2024 roku, ale koszty budowy wzrosły do prawie miliarda euro, z dodatkowymi obarczeniami 200 milionami euro dla rządu federalnego. Gazoport ma rozpocząć swoją działalność na początku 2027 roku i będzie obsługiwany przez spółkę Gasunie, z udziałem niemieckiego banku państwowego KfW. Gasunie, ma też umowy z międzynarodowymi dostawcami, głównie z USA, stamtąd pochodzi ok. 86 procent LNG. Konkretne umowy są rzadko publikowane, ale gazoport jest powiązany długoterminowymi kontraktami z takimi firmami jak TotalEnergies i MET Group, która pierwotnie zaopatrywała również Lubmin.

Aleksandra Fedorska

Koniec ze sztywnymi terminami. Zmiany w eksporcie LNG z USA


Powiązane artykuły

Rafineria PCK w Schwedt

Zmienił się rząd, a Niemcy ciągle nie wiedzą co z Rosnieftem w Schwedt

Nowy skład federalnego ministerstwo gospodarki nadal nie sprecyzował jakie konkretne zamiary ma w sprawie udziału Rosnieftu w trzech dużych niemieckich...
Podpisanie umowy w sprawie finansowania budowy lądowej części FSRU. Na zdjęciu Marta Postuła, wiceprezes BGK i Sławomir Hinc, prezes Gaz-Systemu. Fot.: Gaz-System

Dwa miliardy na polski pływający gazoport

BGK podpisał umowę z Gaz-Systemem na pożyczkę w wysokości ponad dwóch miliardów złotych, celem sfinansowania budowy części lądowej FSRU. Inwestycja...

Szwajcarzy nadal nie wiedzą ile zapłacą za unijny prąd

Po publikacji szkicu umowy na temat wymiany energii elektrycznej między Szwajcarią a UE w piątek 13 czerwca szwajcarskie społeczeństwo ma...

Udostępnij:

Facebook X X X