icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Coraz więcej firm korzysta z energii wiatru

Wielu liderów świata biznesu zauważyło, że energia wiatru jest sensownym rozwiązaniem dla rozsądnych biznesmenów, w wyniku czego podejmują znaczące, długoterminowe inwestycje w tę formę pozyskiwania energii. Wraz z rozwojem działalności coraz więcej globalnych firm korzysta z wiatru jako podstawowego źródła energii odnawialnej, część z nich w dążeniu do korzystania w 100% z energii odnawialnej lub uniknięcia emisji dwutlenku węgla.

Branża energetyki wiatrowej została znacznie spopularyzowana w ciągu ostatnich 15 lat, przechodząc transformację z technologii niszowej do jednego z głównych obecnych rozwiązań. Wystarczy spojrzeć na dwa przykłady. Wiatr jest źródłem ponad 10% energii zużywanej obecnie w Europie i jest drugim, po wodzie, źródłem odnawialnej energii elektrycznej. Scenariusze w zakresie energii Unii Europejskiej przewidują, że do 2030 r. energia wiatrowa będzie zaspokajać co najmniej 23% zapotrzebowania UE na energię elektryczną.

Na zbliżających się paryskich negocjacjach klimatycznych COP21 wiatr będzie jednym z głównych zagadnień omawianych w ramach kluczowych strategii pomagających członkom wypełnić ich ustalony na szczeblu krajowym wkład. Energia wiatru to skalowalne, czyste i konkurencyjne rozwiązanie pomagające w realizacji założeń klimatycznych.

Energia elektryczna produkowana przez nowe, lądowe farmy wiatrowe w Europie kosztuje obecnie mniej niż węgiel, energia jądrowa i gaz. Rządom zapewnia to dobrą okazję do przyspieszenia przejścia na energię niskoemisyjną. W rzeczy samej, Międzynarodowa Agencja Energetyczna przewiduje, że odnawialne źródła energii staną się głównym źródłem nowych dostaw energii od chwili obecnej do roku 2040.

Zgodnie z niedawno opublikowanym przez Międzynarodową Agencję Energetyczną raportem w sprawie sytuacji energetycznej na świecie (World Energy Outlook) wiatr będzie jednym z głównych źródeł odnawialnych produkcji energii elektrycznej w 2040 r. Skalowalność energii wiatrowej przyczyniła się do jej statusu jako realnej alternatywy dla paliw kopalnych. Udział energii wiatru w produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych wzrósł ponad dwukrotnie w ciągu ostatniej dekady, osiągając wartość ponad jednej czwartej (27,4%) całej energii odnawialnej w 2013 r.

Przewiduje się kontynuację tego trendu. Według Komisji Europejskiej wiatr ma być źródłem 43-45% całej energii odnawialnej wyprodukowanej do 2030 r. Oczekiwana moc nowych elektrowni wiatrowych to 260 GW do 2019 r. i 590 GW do 2024 r. Moc szacunkowa globalnych instalacji łącznie ma wynieść 960 GW do 2024 r.

1

Z przewidywaniami zgadza się sektor finansowy. Banki takie, jak BNP Paribas czy Bank of America zbywają paliwa kopalne i zwiększają wartość inwestycji w paliwa odnawialne. Citibank wydał nawet oświadczenie, że „dzięki przejściu na czystą gospodarkę energetyczną, do 2040 r. szacunkowo oszczędzimy kwotę 1,8 bln dolarów”.

Jean-Laurent Bonnafé, prezes banku BNP Paribas, stwierdził, że „argumenty potwierdzające wartość inwestycji w energię wiatru dzielą się na trzy grupy: jest to dojrzała technologia z reputacją udanego wprowadzania ewolucji technologicznej, przynosi przewidywalny strumień przychodów na podstawie taryf regulowanych i ostrożnych prognoz dotyczących wiatru, zaś konkurencyjność gospodarcza energii wiatrowej rośnie”.

Energia wiatru jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów przemysłowych świata, a inwestycje wyniosły niemal 100 mld dolarów w samym roku 2014. Wartość samych inwestycji instytucjonalnych w energię odnawialną w UE wzrosła z 300 mln € w 2004 r. do 6 mld € w 2015 r. Dzięki malejącym kosztom energii wiatru, sektor przyciąga wielu nowych inwestorów. Zjawisko nie obejmuje tylko zwykłych firm użyteczności publicznej, inwestycji dokonują również firmy międzynarodowe oraz typu blue chip, które nie należą do tradycyjnych przedsiębiorstw energetycznych.

Firmy takie, jak Google, Aveda, IKEA, Yahoo, Procter & Gamble czy SAP w chwili obecnej przewodzą w dziedzinie długoterminowych inwestycji w energię wiatrową. Nie dzieje się tak z powodów powierzchownie ekologicznych; firmy te nie chcą tym też zdobyć poparcia opinii publicznej. Inwestycji dokonują, ponieważ ma to sens biznesowy. Poniżej podane zostały powody inwestowania w wiatr:

Inwestycje w energię wiatru umożliwiają firmom produkcję własnej energii

Coraz więcej dużych firm staje się częściowymi lub całkowitymi właścicielami zakładów produkujących energię z wiatru lub wykupuje produkcję całych farm. Przyczyny tego są proste: firmy mogą mieć większą kontrolę nad źródłami potrzebnej energii, skutecznie przewidywać wielkość dostaw energii i zmniejszyć wrażliwość na zmienne koszty węglowodorów. Doskonały przykład stanowi europejskie centrum logistyczne firmy Nike w belgijskiej miejscowości Laakdal, w którym znajduje się sześć turbin wiatrowych o wydajności 1,5 MW każda. Również belgijski operator sieci kolejowych Infrabel instaluje 25 turbin wiatrowych wzdłuż linii wysokiej prędkości w celu dostarczenia energii kursującym na niej pociągom.

Inwestycje w energię wiatru dają firmom przewagę konkurencyjną

Niektóre firmy wykonują kolejne logiczne posunięcie w kierunku wykorzystania swojej siły nabywczej do wprowadzenia poważnych zmian w modelach biznesowych zużycia energii, a nawet w polityce energetycznej. Dzięki międzynarodowej pozycji i sile nabywczej takich koncernów międzynarodowych dojdzie do coraz poważniejszego ukierunkowania polityki energetycznej w stronę wiatru i innych energii odnawialnych oraz odejścia od paliw kopalnych. Wczesne podjęcie takiego kroku spowoduje powstanie długoterminowej przewagi konkurencyjnej.

Inwestycje w energię wiatru zapewniają firmom długoterminową przewidywalność cen

Joseph Kava, globalny wiceprezes Google, stwierdził, że „wiatr jest dla nas niezwykle istotny nie tylko dlatego, że nasza firma nie emituje dwutlenku węgla, ale również z uwagi na możliwość przewidywania cen, co jest ważne dla każdej firmy”. Odnawialne źródła energii (głównie wiatru) spełniają zapotrzebowania energetyczne 35% centrów danych firmy Google. „Z biznesowego punktu widzenia (…) KDT wiatru ma konkurencyjną cenę w stosunku do zwykłej energii sieciowej (…) co umożliwia długoterminowe przewidywanie cen i doskonale wpływa na przewidywalność biznesu w przyszłości”, dodał prezes. Prezes Kava zaobserwował, że z pomysłu zaczęło korzystać wiele firm technologicznych i tradycyjnych: „uważam, że zaczyna się tendencja, w ramach której wszyscy w biznesie zaczynają dostrzegać w tym dobre możliwości biznesowe”. Firma IKEA zainwestowała 500 mln € bezpośrednio w energię wiatru, a dzięki produkcji własnej energii odnawialnej była w stanie zmniejszyć koszty i ochronić się przed wahaniami cen energii.

Inwestycje w energię wiatru umożliwiają spadek długoterminowych kosztów energii firm

Dzięki wdrażaniu projektów i wiodącym na świecie badaniom i innowacjom koszty produkcji energii wiatru na lądzie uległy zmniejszeniu, co spowodowało osiągnięcie przez to źródło pozycji najbardziej konkurencyjnego źródła energii dla nowych instalacji. W sierpniu 2015 r. cena energii wiatru w Stanach Zjednoczonych spadła do rekordowego poziomu 2,35 centów za kWh przy KDT (kontraktach długoterminowych). Stanowi to spadek o 66% w stosunku do cen z 2009 r. Ceny turbin spadły o około 30% od 2009 r., a ceny w Chinach, największym rynku energii wiatru na świecie, spadły nawet o 35%. W przeciwieństwie do cen paliw kopalnych i energii jądrowej, w energii wiatru jest miejsce na znaczącą redukcję kosztów, a opłacalność rynku wpływa korzystnie na wzrost. Inwestowanie w energię wiatrową pomaga zwiększać popyt, a tym samym konkurencyjność na rynku, co z kolei pomoże dodatkowo obniżyć długoterminowe koszty energii.

Inwestycje w energię wiatru pomagają firmom spełniać potrzeby klientów i społeczeństw

W czasie, gdy wpływ na środowisko naturalne oraz napięcia społeczne zmuszają przedsiębiorstwa do zmiany sposobu funkcjonowania, inteligentni przedsiębiorcy wybiegają myślą do przodu w przewidywaniu potrzeb i obaw konsumentów. Często jest to istotną częścią genów i tożsamości marki firmy. Przykładowo firma Lego rozumie, że inwestowanie w odnawialne źródła energii wspiera lepszą przyszłość swoich młodych klientów, dzięki czemu jest ono korzystne także dla jej interesów. Dlatego firma zwróciła się w stronę energii wiatru, podejmując inwestycje o wartości ponad 400 mln € w morską farmę wiatrową, dzięki której firma Lego poprawi swoja wydajność energetyczną oraz osiągnie cele zrównoważonego rozwoju. (Do roku 2020 Lego planuje zasilać firmę w 100% ze źródeł energii odnawialnej.) Firmie IKEA utrzymanie niskich kosztów energii pozwala na utrzymanie niskich cen dla swoich klientów.

Sektor energii wiatru w Europie

Obecnie w UE istnieją elektrownie wiatrowe o łącznej mocy 128,8 GW, około 120,6 GW na lądzie i ponad 8 GW na morzu. W 2014 r. w UE zostało zrealizowanych 28 elektrowni wiatrowych o mocy 11 791,4 MW (o wartości między 13,1 mld € i 18,7 mld €), co stanowi wzrost na poziomie 3,8% w porównaniu do roku 2013. Moc elektrowni wiatrowych zainstalowanych do końca 2014 r. wystarczy, w zwykłym roku ze względu na wiatr, na pokrycie 10,2% zużycia energii elektrycznej UE, czyli zasilenia niemal 75 mln domów.

2

Przegląd przypadków w zakresie energii wiatru

Firma Aveda jest zdecydowanym zwolennikiem energetyki wiatrowej ze względu na jej konkurencyjność, wydajność energetyczną i znaczenie biznesowe. Firma nie tylko jest zasilana w 100% energią wiatru, lecz finansuje także projekty, szkoły i technologie w celu rozwoju sektora energii wiatru. Firma Aveda nabywa wiatr od 21 farm wiatrowych i pomaga zwiększyć ilość energii wiatru dostępnej w sieci. Firma nabywa również mechanizmy równoważenia dwutlenku węgla, które wykorzystywane są głównie do finansowania przyszłych projektów w zakresie energii wiatru.

Celem firmy IKEA jest osiągnięcie całkowitej niezależności energetycznej do 2020 r. Obecnie firma jest właścicielem i operatorem 314 turbin wiatrowych w dziewięciu krajach. Do tej pory działalność firmy IKEA w Kanadzie oraz w krajach skandynawskich (Szwecji, Norwegii, Finlandii i Danii) jest niezależna energetycznie, a jej działalność w Polsce i Stanach Zjednoczonych niedługo ma osiągnąć ten cel. Dyrektor Finansowy firmy Rob Olson powiedział: „dążymy w kierunku energii odnawialnej i redukcji emisji dwutlenku węgla nie tylko z uwagi na wpływ na środowisko, ale również dlatego, że ma to sens finansowy”. Dzięki produkcji energii odnawialnej firma IKEA pośrednio przyczynia się do większej dostępności energii wiatru, pomagając zwiększyć popyt i konkurencyjność na rynku.

Farma wiatrowa Langford Wind Farm firmy NRG w Teksasie dostarcza 80% swojej produkcji energii firmie Unilever – około 525 tys. MWH energii wiatrowej na rok. Wystarcza to na zasilenie zakładów produkcyjnych firmy Unilever w Stanach Zjednoczonych. Firma Unilever zdecydowała się na współpracę z firmą NRG, aby uzyskać większą pewność w zakresie źródła ich energii odnawialnej. Ponad 28% energii zużywanej przez zakłady firmy Unilever na świecie pochodzi ze źródeł odnawialnych, a firma planuje podwojenie wykorzystania energii odnawialnej do 40% do roku 2020 – co jest etapem długoterminowej kampanii osiągnięcia 100% odnawialności energii firmy. Zakłady produkcyjne firmy w Europie, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych (jedna trzecia zakładów produkcyjnych świata) są już w 100% zasilane przy pomocy odnawialnej energii elektrycznej. Działalność produkcyjna firmy Unilever zużywa o 20% mniej energii niż w 2008 r. pomimo ciągłego wzrostu firmy. Wartość zmniejszenia zużycia energii jest równa energii potrzebnej do uruchomienia 40 fabryk i oszczędziła 244 mln € oraz 1 mln ton dwutlenku węgla.

Firma Google zainwestowała 652 miliony dolarów w energię odnawialną jedynie w latach 2013 i 2014. Do tej pory firma zobowiązała się umownie na finansowanie projektów w zakresie czystej energii słonecznej i wiatru o wysokości 25 mld $. Firma Google nie emituje dwutlenku węgla już od 2007 r. i pobiera 35% energii do prowadzenia działalności na mocy długoterminowych umów na zakup energii (KDT), głównie opiewających na zakup energii wiatru z uwagi na jej konkurencyjność, etykę biznesową i wrażliwość biznesową. Celem firmy jest korzystanie z odnawialnych źródeł energii w 100%, zostały również przez nią podjęte inwestycje bezpośrednie przez podpisanie dziewięciu umów na dostarczenie 1,146 MW energii wiatru, ilości wystarczającej do zasilenia 330 tys. amerykańskich gospodarstw domowych. Kupując KDT firma Google zapewnia fundusze potrzebne producentom energii wiatru w celu budowy nowych projektów, które przyczyniają się do wzrostu ilości zielonej energii w sieci i zwiększenia konkurencyjności na rynku. Zakup KDT dotyczących energii wiatru umożliwia długoterminową przewidywalność cen oraz ma sens biznesowy.

Firma SAP korzysta w 100% z energii odnawialnej od 2014 r., ponieważ wspiera to jej rozwijającą się strategię biznesową. Firma osiągnęła cel głównie za pomocą energii wiatru. Obecnie firma dąży do dalszej redukcji emisji gazów cieplarnianych netto do poziomu 2000 do 2020 r. W 2014 r. firma SAP wprowadziła tzw. zieloną chmurę, która zasila wszystkie jej centra danych i zakłady na świecie przez zasilanie przy użyciu 100% energii odnawialnej zakupionej na podstawie certyfikatów energii odnawialnej (REC) pochodzących głównie z elektrowni wiatrowych. Dzięki tej chmurze firma SAP może uprościć krajobraz IT przy minimalizacji emisji dwutlenku węgla i emisji powodowanych przez klientów. Bill McDermott, prezes SAP, powiedział: „wszystko, co robimy, opiera się na naszej wizji usprawnienia działalności świata i poprawy życia ludzi. Dokładamy wszelkich starań, aby umożliwić naszym klientom pozytywny wpływ na gospodarkę, środowisko naturalne i społeczne na świecie. Praktyki zrównoważonego rozwoju widoczne są we wszystkim, co robimy”.

Belgijski operator sieci kolejowych Infrabel zasila energią wiatru 170 pociągów po wprowadzeniu do obsługi siedmiu z zaplanowanych dwudziestu pięciu turbin. Turbiny te są instalowane wzdłuż linii wysokiej prędkości z miejscowości Leuven do Liège i generują moc wystarczającą do zasilenia wszystkich pociągów na linii, zarówno pospiesznych, jak i lokalnych. Moc wszystkich 25 turbin ma wynieść 35 tys. MWH. Około dwie trzecie wyprodukowanego prądu ma służyć do zasilenia linii kolejowej, a nadwyżka ma zostać dodana do krajowej sieci dostaw energii elektrycznej. Wartość nadwyżki ma zasilić ponad 3 tys. domów.

Christina Page, globalny dyrektor firmy Yahoo! ds. energii i strategii zrównoważonego rozwoju powiedziała: „Yahoo! kupuje energię wiatru głównie dlatego, że jest to dobre dla biznesu. Kiedy po raz pierwszy rozważaliśmy podpisanie długoterminowej umowy o energię wiatru, jedną z ważnych wartości była dla nas stabilność i ochrona przed przyszłymi zmianami cen prądu. Miało to dla nas sens nie tylko z uwagi na zrównoważony rozwój, ale również z uwagi na zyski. Energia wiatru staje się coraz bardziej konkurencyjna z uwagi na koszty, a umowy długoterminowe KDT, które podpisaliśmy, będą tylko zyskiwały z czasem na atrakcyjności”.

Bank BNP Paribas finansuje przejście na energię odnawialną, przy 23% energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Zmiana zasilania zmieni zasady gry – zwycięzcami będą ci, którzy przewidzieli ograniczenia klimatyczne w swojej strategii. Bank sfinansował już ponad 106 projektów w zakresie energii odnawialnej na całym świecie, co stanowi ponad 12 500 MW mocy struktur zainstalowanych na koniec 2014 r. – równowartość rocznego zużycia ponad 13 mln europejskich gospodarstw domowych. Energia wiatru stanowi ponad jedną trzecią tych wartości. Bank BNP Paribas wykorzystuje wszystkie istotne okazje w sektorze energii wiatru, w którym to sektorze zainstalowano 21,6 GW mocy na całym świecie w pierwszej połowie 2015 r., co stanowi wzrost o 22% w porównaniu do tego samego okresu w poprzednim roku. Energia wiatru jest konkurencyjnym źródłem energii elektrycznej przy wspierającym, uczciwym i stabilnym otoczeniu regulacyjnym. Bank BNP Paribas dostrzega nowe możliwości otwierające się w wyniku jego wieloletniego zaangażowania na rzecz sektora energii wiatru.

Źródło: Europejskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej

 

Wielu liderów świata biznesu zauważyło, że energia wiatru jest sensownym rozwiązaniem dla rozsądnych biznesmenów, w wyniku czego podejmują znaczące, długoterminowe inwestycje w tę formę pozyskiwania energii. Wraz z rozwojem działalności coraz więcej globalnych firm korzysta z wiatru jako podstawowego źródła energii odnawialnej, część z nich w dążeniu do korzystania w 100% z energii odnawialnej lub uniknięcia emisji dwutlenku węgla.

Branża energetyki wiatrowej została znacznie spopularyzowana w ciągu ostatnich 15 lat, przechodząc transformację z technologii niszowej do jednego z głównych obecnych rozwiązań. Wystarczy spojrzeć na dwa przykłady. Wiatr jest źródłem ponad 10% energii zużywanej obecnie w Europie i jest drugim, po wodzie, źródłem odnawialnej energii elektrycznej. Scenariusze w zakresie energii Unii Europejskiej przewidują, że do 2030 r. energia wiatrowa będzie zaspokajać co najmniej 23% zapotrzebowania UE na energię elektryczną.

Na zbliżających się paryskich negocjacjach klimatycznych COP21 wiatr będzie jednym z głównych zagadnień omawianych w ramach kluczowych strategii pomagających członkom wypełnić ich ustalony na szczeblu krajowym wkład. Energia wiatru to skalowalne, czyste i konkurencyjne rozwiązanie pomagające w realizacji założeń klimatycznych.

Energia elektryczna produkowana przez nowe, lądowe farmy wiatrowe w Europie kosztuje obecnie mniej niż węgiel, energia jądrowa i gaz. Rządom zapewnia to dobrą okazję do przyspieszenia przejścia na energię niskoemisyjną. W rzeczy samej, Międzynarodowa Agencja Energetyczna przewiduje, że odnawialne źródła energii staną się głównym źródłem nowych dostaw energii od chwili obecnej do roku 2040.

Zgodnie z niedawno opublikowanym przez Międzynarodową Agencję Energetyczną raportem w sprawie sytuacji energetycznej na świecie (World Energy Outlook) wiatr będzie jednym z głównych źródeł odnawialnych produkcji energii elektrycznej w 2040 r. Skalowalność energii wiatrowej przyczyniła się do jej statusu jako realnej alternatywy dla paliw kopalnych. Udział energii wiatru w produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych wzrósł ponad dwukrotnie w ciągu ostatniej dekady, osiągając wartość ponad jednej czwartej (27,4%) całej energii odnawialnej w 2013 r.

Przewiduje się kontynuację tego trendu. Według Komisji Europejskiej wiatr ma być źródłem 43-45% całej energii odnawialnej wyprodukowanej do 2030 r. Oczekiwana moc nowych elektrowni wiatrowych to 260 GW do 2019 r. i 590 GW do 2024 r. Moc szacunkowa globalnych instalacji łącznie ma wynieść 960 GW do 2024 r.

1

Z przewidywaniami zgadza się sektor finansowy. Banki takie, jak BNP Paribas czy Bank of America zbywają paliwa kopalne i zwiększają wartość inwestycji w paliwa odnawialne. Citibank wydał nawet oświadczenie, że „dzięki przejściu na czystą gospodarkę energetyczną, do 2040 r. szacunkowo oszczędzimy kwotę 1,8 bln dolarów”.

Jean-Laurent Bonnafé, prezes banku BNP Paribas, stwierdził, że „argumenty potwierdzające wartość inwestycji w energię wiatru dzielą się na trzy grupy: jest to dojrzała technologia z reputacją udanego wprowadzania ewolucji technologicznej, przynosi przewidywalny strumień przychodów na podstawie taryf regulowanych i ostrożnych prognoz dotyczących wiatru, zaś konkurencyjność gospodarcza energii wiatrowej rośnie”.

Energia wiatru jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów przemysłowych świata, a inwestycje wyniosły niemal 100 mld dolarów w samym roku 2014. Wartość samych inwestycji instytucjonalnych w energię odnawialną w UE wzrosła z 300 mln € w 2004 r. do 6 mld € w 2015 r. Dzięki malejącym kosztom energii wiatru, sektor przyciąga wielu nowych inwestorów. Zjawisko nie obejmuje tylko zwykłych firm użyteczności publicznej, inwestycji dokonują również firmy międzynarodowe oraz typu blue chip, które nie należą do tradycyjnych przedsiębiorstw energetycznych.

Firmy takie, jak Google, Aveda, IKEA, Yahoo, Procter & Gamble czy SAP w chwili obecnej przewodzą w dziedzinie długoterminowych inwestycji w energię wiatrową. Nie dzieje się tak z powodów powierzchownie ekologicznych; firmy te nie chcą tym też zdobyć poparcia opinii publicznej. Inwestycji dokonują, ponieważ ma to sens biznesowy. Poniżej podane zostały powody inwestowania w wiatr:

Inwestycje w energię wiatru umożliwiają firmom produkcję własnej energii

Coraz więcej dużych firm staje się częściowymi lub całkowitymi właścicielami zakładów produkujących energię z wiatru lub wykupuje produkcję całych farm. Przyczyny tego są proste: firmy mogą mieć większą kontrolę nad źródłami potrzebnej energii, skutecznie przewidywać wielkość dostaw energii i zmniejszyć wrażliwość na zmienne koszty węglowodorów. Doskonały przykład stanowi europejskie centrum logistyczne firmy Nike w belgijskiej miejscowości Laakdal, w którym znajduje się sześć turbin wiatrowych o wydajności 1,5 MW każda. Również belgijski operator sieci kolejowych Infrabel instaluje 25 turbin wiatrowych wzdłuż linii wysokiej prędkości w celu dostarczenia energii kursującym na niej pociągom.

Inwestycje w energię wiatru dają firmom przewagę konkurencyjną

Niektóre firmy wykonują kolejne logiczne posunięcie w kierunku wykorzystania swojej siły nabywczej do wprowadzenia poważnych zmian w modelach biznesowych zużycia energii, a nawet w polityce energetycznej. Dzięki międzynarodowej pozycji i sile nabywczej takich koncernów międzynarodowych dojdzie do coraz poważniejszego ukierunkowania polityki energetycznej w stronę wiatru i innych energii odnawialnych oraz odejścia od paliw kopalnych. Wczesne podjęcie takiego kroku spowoduje powstanie długoterminowej przewagi konkurencyjnej.

Inwestycje w energię wiatru zapewniają firmom długoterminową przewidywalność cen

Joseph Kava, globalny wiceprezes Google, stwierdził, że „wiatr jest dla nas niezwykle istotny nie tylko dlatego, że nasza firma nie emituje dwutlenku węgla, ale również z uwagi na możliwość przewidywania cen, co jest ważne dla każdej firmy”. Odnawialne źródła energii (głównie wiatru) spełniają zapotrzebowania energetyczne 35% centrów danych firmy Google. „Z biznesowego punktu widzenia (…) KDT wiatru ma konkurencyjną cenę w stosunku do zwykłej energii sieciowej (…) co umożliwia długoterminowe przewidywanie cen i doskonale wpływa na przewidywalność biznesu w przyszłości”, dodał prezes. Prezes Kava zaobserwował, że z pomysłu zaczęło korzystać wiele firm technologicznych i tradycyjnych: „uważam, że zaczyna się tendencja, w ramach której wszyscy w biznesie zaczynają dostrzegać w tym dobre możliwości biznesowe”. Firma IKEA zainwestowała 500 mln € bezpośrednio w energię wiatru, a dzięki produkcji własnej energii odnawialnej była w stanie zmniejszyć koszty i ochronić się przed wahaniami cen energii.

Inwestycje w energię wiatru umożliwiają spadek długoterminowych kosztów energii firm

Dzięki wdrażaniu projektów i wiodącym na świecie badaniom i innowacjom koszty produkcji energii wiatru na lądzie uległy zmniejszeniu, co spowodowało osiągnięcie przez to źródło pozycji najbardziej konkurencyjnego źródła energii dla nowych instalacji. W sierpniu 2015 r. cena energii wiatru w Stanach Zjednoczonych spadła do rekordowego poziomu 2,35 centów za kWh przy KDT (kontraktach długoterminowych). Stanowi to spadek o 66% w stosunku do cen z 2009 r. Ceny turbin spadły o około 30% od 2009 r., a ceny w Chinach, największym rynku energii wiatru na świecie, spadły nawet o 35%. W przeciwieństwie do cen paliw kopalnych i energii jądrowej, w energii wiatru jest miejsce na znaczącą redukcję kosztów, a opłacalność rynku wpływa korzystnie na wzrost. Inwestowanie w energię wiatrową pomaga zwiększać popyt, a tym samym konkurencyjność na rynku, co z kolei pomoże dodatkowo obniżyć długoterminowe koszty energii.

Inwestycje w energię wiatru pomagają firmom spełniać potrzeby klientów i społeczeństw

W czasie, gdy wpływ na środowisko naturalne oraz napięcia społeczne zmuszają przedsiębiorstwa do zmiany sposobu funkcjonowania, inteligentni przedsiębiorcy wybiegają myślą do przodu w przewidywaniu potrzeb i obaw konsumentów. Często jest to istotną częścią genów i tożsamości marki firmy. Przykładowo firma Lego rozumie, że inwestowanie w odnawialne źródła energii wspiera lepszą przyszłość swoich młodych klientów, dzięki czemu jest ono korzystne także dla jej interesów. Dlatego firma zwróciła się w stronę energii wiatru, podejmując inwestycje o wartości ponad 400 mln € w morską farmę wiatrową, dzięki której firma Lego poprawi swoja wydajność energetyczną oraz osiągnie cele zrównoważonego rozwoju. (Do roku 2020 Lego planuje zasilać firmę w 100% ze źródeł energii odnawialnej.) Firmie IKEA utrzymanie niskich kosztów energii pozwala na utrzymanie niskich cen dla swoich klientów.

Sektor energii wiatru w Europie

Obecnie w UE istnieją elektrownie wiatrowe o łącznej mocy 128,8 GW, około 120,6 GW na lądzie i ponad 8 GW na morzu. W 2014 r. w UE zostało zrealizowanych 28 elektrowni wiatrowych o mocy 11 791,4 MW (o wartości między 13,1 mld € i 18,7 mld €), co stanowi wzrost na poziomie 3,8% w porównaniu do roku 2013. Moc elektrowni wiatrowych zainstalowanych do końca 2014 r. wystarczy, w zwykłym roku ze względu na wiatr, na pokrycie 10,2% zużycia energii elektrycznej UE, czyli zasilenia niemal 75 mln domów.

2

Przegląd przypadków w zakresie energii wiatru

Firma Aveda jest zdecydowanym zwolennikiem energetyki wiatrowej ze względu na jej konkurencyjność, wydajność energetyczną i znaczenie biznesowe. Firma nie tylko jest zasilana w 100% energią wiatru, lecz finansuje także projekty, szkoły i technologie w celu rozwoju sektora energii wiatru. Firma Aveda nabywa wiatr od 21 farm wiatrowych i pomaga zwiększyć ilość energii wiatru dostępnej w sieci. Firma nabywa również mechanizmy równoważenia dwutlenku węgla, które wykorzystywane są głównie do finansowania przyszłych projektów w zakresie energii wiatru.

Celem firmy IKEA jest osiągnięcie całkowitej niezależności energetycznej do 2020 r. Obecnie firma jest właścicielem i operatorem 314 turbin wiatrowych w dziewięciu krajach. Do tej pory działalność firmy IKEA w Kanadzie oraz w krajach skandynawskich (Szwecji, Norwegii, Finlandii i Danii) jest niezależna energetycznie, a jej działalność w Polsce i Stanach Zjednoczonych niedługo ma osiągnąć ten cel. Dyrektor Finansowy firmy Rob Olson powiedział: „dążymy w kierunku energii odnawialnej i redukcji emisji dwutlenku węgla nie tylko z uwagi na wpływ na środowisko, ale również dlatego, że ma to sens finansowy”. Dzięki produkcji energii odnawialnej firma IKEA pośrednio przyczynia się do większej dostępności energii wiatru, pomagając zwiększyć popyt i konkurencyjność na rynku.

Farma wiatrowa Langford Wind Farm firmy NRG w Teksasie dostarcza 80% swojej produkcji energii firmie Unilever – około 525 tys. MWH energii wiatrowej na rok. Wystarcza to na zasilenie zakładów produkcyjnych firmy Unilever w Stanach Zjednoczonych. Firma Unilever zdecydowała się na współpracę z firmą NRG, aby uzyskać większą pewność w zakresie źródła ich energii odnawialnej. Ponad 28% energii zużywanej przez zakłady firmy Unilever na świecie pochodzi ze źródeł odnawialnych, a firma planuje podwojenie wykorzystania energii odnawialnej do 40% do roku 2020 – co jest etapem długoterminowej kampanii osiągnięcia 100% odnawialności energii firmy. Zakłady produkcyjne firmy w Europie, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych (jedna trzecia zakładów produkcyjnych świata) są już w 100% zasilane przy pomocy odnawialnej energii elektrycznej. Działalność produkcyjna firmy Unilever zużywa o 20% mniej energii niż w 2008 r. pomimo ciągłego wzrostu firmy. Wartość zmniejszenia zużycia energii jest równa energii potrzebnej do uruchomienia 40 fabryk i oszczędziła 244 mln € oraz 1 mln ton dwutlenku węgla.

Firma Google zainwestowała 652 miliony dolarów w energię odnawialną jedynie w latach 2013 i 2014. Do tej pory firma zobowiązała się umownie na finansowanie projektów w zakresie czystej energii słonecznej i wiatru o wysokości 25 mld $. Firma Google nie emituje dwutlenku węgla już od 2007 r. i pobiera 35% energii do prowadzenia działalności na mocy długoterminowych umów na zakup energii (KDT), głównie opiewających na zakup energii wiatru z uwagi na jej konkurencyjność, etykę biznesową i wrażliwość biznesową. Celem firmy jest korzystanie z odnawialnych źródeł energii w 100%, zostały również przez nią podjęte inwestycje bezpośrednie przez podpisanie dziewięciu umów na dostarczenie 1,146 MW energii wiatru, ilości wystarczającej do zasilenia 330 tys. amerykańskich gospodarstw domowych. Kupując KDT firma Google zapewnia fundusze potrzebne producentom energii wiatru w celu budowy nowych projektów, które przyczyniają się do wzrostu ilości zielonej energii w sieci i zwiększenia konkurencyjności na rynku. Zakup KDT dotyczących energii wiatru umożliwia długoterminową przewidywalność cen oraz ma sens biznesowy.

Firma SAP korzysta w 100% z energii odnawialnej od 2014 r., ponieważ wspiera to jej rozwijającą się strategię biznesową. Firma osiągnęła cel głównie za pomocą energii wiatru. Obecnie firma dąży do dalszej redukcji emisji gazów cieplarnianych netto do poziomu 2000 do 2020 r. W 2014 r. firma SAP wprowadziła tzw. zieloną chmurę, która zasila wszystkie jej centra danych i zakłady na świecie przez zasilanie przy użyciu 100% energii odnawialnej zakupionej na podstawie certyfikatów energii odnawialnej (REC) pochodzących głównie z elektrowni wiatrowych. Dzięki tej chmurze firma SAP może uprościć krajobraz IT przy minimalizacji emisji dwutlenku węgla i emisji powodowanych przez klientów. Bill McDermott, prezes SAP, powiedział: „wszystko, co robimy, opiera się na naszej wizji usprawnienia działalności świata i poprawy życia ludzi. Dokładamy wszelkich starań, aby umożliwić naszym klientom pozytywny wpływ na gospodarkę, środowisko naturalne i społeczne na świecie. Praktyki zrównoważonego rozwoju widoczne są we wszystkim, co robimy”.

Belgijski operator sieci kolejowych Infrabel zasila energią wiatru 170 pociągów po wprowadzeniu do obsługi siedmiu z zaplanowanych dwudziestu pięciu turbin. Turbiny te są instalowane wzdłuż linii wysokiej prędkości z miejscowości Leuven do Liège i generują moc wystarczającą do zasilenia wszystkich pociągów na linii, zarówno pospiesznych, jak i lokalnych. Moc wszystkich 25 turbin ma wynieść 35 tys. MWH. Około dwie trzecie wyprodukowanego prądu ma służyć do zasilenia linii kolejowej, a nadwyżka ma zostać dodana do krajowej sieci dostaw energii elektrycznej. Wartość nadwyżki ma zasilić ponad 3 tys. domów.

Christina Page, globalny dyrektor firmy Yahoo! ds. energii i strategii zrównoważonego rozwoju powiedziała: „Yahoo! kupuje energię wiatru głównie dlatego, że jest to dobre dla biznesu. Kiedy po raz pierwszy rozważaliśmy podpisanie długoterminowej umowy o energię wiatru, jedną z ważnych wartości była dla nas stabilność i ochrona przed przyszłymi zmianami cen prądu. Miało to dla nas sens nie tylko z uwagi na zrównoważony rozwój, ale również z uwagi na zyski. Energia wiatru staje się coraz bardziej konkurencyjna z uwagi na koszty, a umowy długoterminowe KDT, które podpisaliśmy, będą tylko zyskiwały z czasem na atrakcyjności”.

Bank BNP Paribas finansuje przejście na energię odnawialną, przy 23% energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Zmiana zasilania zmieni zasady gry – zwycięzcami będą ci, którzy przewidzieli ograniczenia klimatyczne w swojej strategii. Bank sfinansował już ponad 106 projektów w zakresie energii odnawialnej na całym świecie, co stanowi ponad 12 500 MW mocy struktur zainstalowanych na koniec 2014 r. – równowartość rocznego zużycia ponad 13 mln europejskich gospodarstw domowych. Energia wiatru stanowi ponad jedną trzecią tych wartości. Bank BNP Paribas wykorzystuje wszystkie istotne okazje w sektorze energii wiatru, w którym to sektorze zainstalowano 21,6 GW mocy na całym świecie w pierwszej połowie 2015 r., co stanowi wzrost o 22% w porównaniu do tego samego okresu w poprzednim roku. Energia wiatru jest konkurencyjnym źródłem energii elektrycznej przy wspierającym, uczciwym i stabilnym otoczeniu regulacyjnym. Bank BNP Paribas dostrzega nowe możliwości otwierające się w wyniku jego wieloletniego zaangażowania na rzecz sektora energii wiatru.

Źródło: Europejskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej

 

Najnowsze artykuły