AlertWszystko

Carnegie Europe: Granice europejskiej dyplomacji energetycznej

Nord Stream. Grafika: Gazprom

(Carnegie Europe/Patrycja Rapacka)

17 listopada 2015 r. wiceprzewodniczący Komisji ds. Unii Energetycznej Marosz Szefczovicz przedstawił refleksje, na temat dotychczasowych kierunków tworzenia unii energetycznej oraz jednolitego rynku energii.

Urzędnik w swojej wypowiedzi podkreślił, że Unia Europejska osiągnęła wiele w zakresie budowy połączeń międzysystemowych pomiędzy państwami członkowskimi, które mają na celu zwiększenie odporności na kryzysy gazowe, naftowe czy związane z energią elektryczną. Z drugiej strony występuje dużo deficytów w rozwoju spójnej polityki zagranicznej i energetycznej Unii Europejskiej. Europejski polityk miał tu na myśli przede wszystkim problemy związane z budową unii energetycznej.

Jak czytamy w analizie Carnegie Europe, najbardziej kontrowersyjnym elementem zewnętrznej polityki energetycznej Unii Europejskiej jest szereg umów dwustronnych, które poszczególne państwa członkowskie podpisały z rosyjskim gigantem energetycznym – Gazpromem. Dominującym argumentem w Brukseli wydaje się być to, że te umowy podważyły wspólne podejście energetyczne Unii Europejskiej do zewnętrznej polityki energetycznej, jak i kwestii pogłębienia integracji z Federacją Rosyjską.

Komisja Europejska pragnie podkreślić, że takie podejście zwiększa nie tylko ryzyko dostaw energii do Europy, ale także podważa zdolność Unii Europejskiej do mówienia jednym głosem w kwestiach bezpieczeństwa i polityki zagranicznej z udziałem Rosji.

W celu dywersyfikacji bazy dostaw do Europy oraz próby zajęcia wspólnego stanowiska, Komisja oraz szef dyplomacji Unii Europejskiej Federica Mogherini przedłożyła plan działań dla dyplomacji energetycznej w lipcu 2015 r., jako fundament unii energetycznej. Autorzy analizy Sijbren De Jong oraz Jan Wouters zauważają, że we wskazanym planie działania zapomniano o tym, co jest naprawdę dobre, czyli pozostawienie unii energetycznej prawom rynku wewnętrznego.

Według Komisji i Mogherini, państwa członkowskie jak i sama Komisja powinny mówić jednym głosem w stosunkach dwustronnych, jak i na różnych forach międzynarodowych, takich jak Organizacja Narodów Zjednoczonych. Europa jest dużym rynkiem i z tego powodu jest ona kierunkiem działań państw eksportujących energię. Działając wspólnie z korzyścią dla wszystkich, zmniejszamy ryzyko, że duże kraje eksportujące surowce, takie jak Rosja, mogą wbić klin między poszczególne państwa członkowskie UE, a Komisję. W innym przypadku, większe kraje Unii Europejskiej mają lepszą pozycję negocjacyjną w negocjacjach z firmami energetycznymi, takimi jak Gazprom. Mają one większe możliwości zabezpieczenia dostaw oraz szersze spektrum możliwości w porównaniu do słabszych państw, które nie mają takich przywilejów. Rzeczywistość bywa bardzo różna. Na międzynarodowych forach, Europa po bardzo długiej i często kontrowersyjnej debacie, zwykle znajduje wspólny język, ale egzekwowanie tego porozumienia jest już znacznie trudniejsze. Autorzy analizy stwierdzają, że dla Komisji i Mogherini największym problemem w praktyce jest to, że posiadają mało dostępnych środków, z pomocą których utrzymywaliby w ryzach państwa członkowskie.

Idealnym przykładem jest tu gazociąg Nord Stream, który biegnie pod wodami Morza Bałtyckiego. Plan działania Unii Europejskiej przewiduje, że wspólnota powinna realizować dywersyfikację źródeł energii oraz zabiegać o kluczowych dostawców z regionu Kaspijskiego i Afryki Północnej, czyli innych krajów niż Rosja. Jednak państwa Europy działają często na odwrót. Zamiast wzmocnienia więzi energetycznych z tymi regionami świata, Berlin i Wiedeń skupiły swoją uwagę na rozszerzeniu istniejącego już gazociągu między Rosją i Niemcami. Pomijając kwestie gospodarcze, prawne i polityczne, Nord Stream 2, co jest oczywiste, to inicjatywa wynikającą z innego rozumowania niż te, które przejawia szefowa dyplomacji Unii Europejskiej.

Więcej informacji:

Telejko: 4 wyzwania Unii Energetycznej, niemniej ważne niż Nord Stream 2

Bez lepszego zarządzania Unia Energetyczna nie będzie działać skutecznie

W ramach Unii Energetycznej Bruksela narzuci krajowe plany klimatyczne

 

 


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X