Benzyna tanieje w polskich rafineriach

0
18

(Polska Izba Paliw Płynnych)

Od 12 lutego w hurcie polskich rafinerii benzyna zdrożała średnio 15 proc., a olej napędowy 12 proc. Tym samym dziś rafinerie sprzedają stacjom benzynę o 56 gr/l brutto drożej niż 12 lutego, a paliwo dieslowskie o 42 gr/l brutto.

Dziś w polskich rafineriach – śladem rynków światowych – benzyna tanieje średnio 10 zł/m3, a olej napędowy 3 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15°C). W małym stopniu niweluje to jednak ostatnie wzrosty. W minionych 30 dniach paliwo silników o zapłonie iskrowym zdrożało bowiem 161 zł/m3 netto, a wysokoprężnych (Diesla) 240 zł/m3 netto. Tym samym dziś rafinerie sprzedają stacjom benzynę o 56 gr/l brutto drożej niż 12 lutego, a paliwo dieslowskie o 42 gr/l brutto. W wyniku tego średnie marże detaliczne na paliwie sprzedawanym przez stacje kierowcom spadły w okresie tzw. majówki (25.04-04.05) do 0% ceny 1 litra paliwa.

W referencyjnych dla europejskiego rynku notowaniach ARA dziś Pb95 tanieje 0,93 proc., a ON drożeje 1,6 proc. Przez ostatnie 30 dni benzyna zdrożała jednak już 8 proc., a paliwo dieslowskie 30 proc.

Na porannej sesji giełdowej w Londynie ropa Brent tanieje dziś 2 proc.(+40 proc.od 12 lutego).

Dolar do złotówki w ostatnich 30 dniach zdrożał 3 proc.

Tym samym od 12 lutego teoretyczne koszty polskich rafinerii wzrosły już ok. 30 gr/l surowca (cena 1 l Brent w przeliczeniu na złotówki przy kursie dolara wg NBP).

Oczywiście, nie licząc bardzo znaczących kosztów biokomponentów.

Trzeba bowiem przypomnieć, że w związku z unijnymi wymaganiami klimatycznymi obowiązkowo do paliw oferowanych polskim kierowcom nasze rafinerie muszą dodawać: 7% FAME do diesla (B7) i od 5 do 10 proc.bioetanolu do benzyn (E5/E10). Tymczasem zarówno olej rzepakowy [surowiec do FAME], jak i amerykańska kukurydza[z której produkowany jest bioetanol] bynajmniej nie tanieją. Ponadto w celu utrzymania stabilności takiej mieszanki (by nie wydzielała się zeń np. woda) konieczne jest stosowanie drogich dodatków – antyutleniaczy.