icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Albrycht: Pozytywny przekaz na temat gazu łupkowego

Najważniejsza jest prawda i to na niej najbardziej mi zależało – powiedział Phelim McAleer reżyser i producent filmu FrackNation podczas warszawskiej premiery dokumentu. W zorganizowanym przez Instytut Kościuszki, Young Petro oraz wydawnictwo Claeys & Casteels pokazie w Kinie Muranów udział wzięło ponad 150 osób. Znaleźli się wśród nich przedstawiciele rządu, administracji, Najwyższej Izb Kontroli, firm paliwowych, mediów i organizacji pozarządowych.

Do nakręcenia FrackNation Phelima McAleera zainspirował głośny antyłupkowy film Gasland. Chodziło przede wszystkim o nieprawdziwe informacje, które znalazły się w tym materiale. Phelim McAleer rozpoczynając swoje dziennikarskie dochodzenie szybko przekonał się, że reżyser Gasland, Josh Fox, nie ma zamiaru odpowiadać na zadawane mu pytania. Tymczasem jednym z głównych stwierdzeń Gasland było, że szczelinowanie wyzwala do wody pitnej takie ilości metanu, że staje się ona łatwopalna. Fox twierdził również, że eksploatacja złóż łupkowych wywołuje zanieczyszczenie pokładów wodonośnych radioaktywnymi pierwiastkami, wywołuje raka, a nawet prowadzi do skażenia powietrza.

– Niemal każdy z tych zarzutów, kiedy go zbadałem, okazywał się nieprawdziwy lub zmanipulowany, bo nie było na niego dowodów. Nagrywając materiał spotkałem ludzi, którzy bali się szczelinowania. I mieli ku temu bardzo poważny powód – nastraszono ich. Jestem dziennikarzem śledczym i nie mogłem tego tak zostawić. Moim celem nie była obrona korporacji, czy wspieranie borykających się z życiem farmerów. Ale muszę być sceptyczny i pytać o fakty – wyjaśniał warszawskim widzom Phelim McAleer.

Szefowa Instytutu Kościuszki Izabela Albrycht powiedziała, że organizując premierę FrackNation w Polsce liczy, iż film będzie pokazywany w regionach kraju, gdzie trwa badanie zasobów gazu łupkowego. – Wydobycie gaz łupkowego mogą być prowadzone z poszanowaniem środowiska i interesów lokalnych społeczności. Z tym pozytywnym przekazem docierajmy do ludzi, którzy mogą się szczelinowania obawiać. Korzyści to nowe miejsca pracy, niezależność energetyczna i dostęp do relatywnie taniego źródła energii. Liczę, że premiera FrackNation stanie się okazją do nowego otwarcia w krajowej debacie na ten temat – mówiła szefowa IK.

McAleer pytany przez widzów filmu o to, czy faktycznie eksploatacja gazu łupkowego może być bez wpływu na środowisko i otoczenie ludzi, powiedział, że taki wpływ jest nieunikniony. – Tak jak każdy proces przemysłowy, wydobycie gazu łupkowego musi być odczuwalne. Chodzi np. o wzmożony ruch samochodów. Trzeba sobie jednak odpowiedzieć, czy się na niego zgodzimy, czy chcemy by te samochody w ogóle nie przemierzały dróg. Powszechny, łatwy dostęp do taniej energii przesądza dziś o jakości życia obywateli, o rozwoju. Uważam, że biorąc pod uwagę wszystkie za i przeciw powinniśmy wciąż patrzeć na gaz łupkowy jako na ogromną, rewolucyjną szansę – podsumował.

FrackNation to niezależny, sfinansowany za pośrednictwem crowdfundingowego portalu Kickstarter film dokumentalny, stanowiący merytoryczną polemikę z opublikowanym 2010 r. bardzo krytycznym wobec gazu łupkowego obrazem Gasland. FrackNation jest wynikiem dziennikarskiego śledztwa prowadzonego przez Phelima McAleera w Stanach Zjednoczonych i Europie. Pokazuje jak autor na drodze do prawdy musi zmierzyć się z groźbami, fałszywymi doniesieniami na policję i bezpodstawnymi procesami sądowymi. Do takich właśnie środków posuwają się zieloni ekstremiści, którym zależy na ukryciu prawdziwych informacji o szczelinowaniu, czyli technologii pompowania pod ciśnieniem wody i środków chemicznych, które uwalniają gaz łupkowy z położonych głęboko pod ziemią złóż.

FrackNation opiera się na rozmowach z naukowcami, ekspertami i zwykłymi ludźmi, którzy mają do czynienia z technologią szczelinowania. Buduje pozytywny klimat wokół tej technologii nie dzięki technikom public relations, a dzięki zebraniu obiektywnych faktów.

Współproducentkami filmu oprócz Phelima McAleera są Ann McElhinney oraz Polka Magalena Segieda. Wcześniej współpracowały one przy filmie Not Evil Just Wrong który pokazał mroczną stronę działań ekologicznych aktywistów wokół zjawisk związanych z globalnym ociepleniem.

Najważniejsza jest prawda i to na niej najbardziej mi zależało – powiedział Phelim McAleer reżyser i producent filmu FrackNation podczas warszawskiej premiery dokumentu. W zorganizowanym przez Instytut Kościuszki, Young Petro oraz wydawnictwo Claeys & Casteels pokazie w Kinie Muranów udział wzięło ponad 150 osób. Znaleźli się wśród nich przedstawiciele rządu, administracji, Najwyższej Izb Kontroli, firm paliwowych, mediów i organizacji pozarządowych.

Do nakręcenia FrackNation Phelima McAleera zainspirował głośny antyłupkowy film Gasland. Chodziło przede wszystkim o nieprawdziwe informacje, które znalazły się w tym materiale. Phelim McAleer rozpoczynając swoje dziennikarskie dochodzenie szybko przekonał się, że reżyser Gasland, Josh Fox, nie ma zamiaru odpowiadać na zadawane mu pytania. Tymczasem jednym z głównych stwierdzeń Gasland było, że szczelinowanie wyzwala do wody pitnej takie ilości metanu, że staje się ona łatwopalna. Fox twierdził również, że eksploatacja złóż łupkowych wywołuje zanieczyszczenie pokładów wodonośnych radioaktywnymi pierwiastkami, wywołuje raka, a nawet prowadzi do skażenia powietrza.

– Niemal każdy z tych zarzutów, kiedy go zbadałem, okazywał się nieprawdziwy lub zmanipulowany, bo nie było na niego dowodów. Nagrywając materiał spotkałem ludzi, którzy bali się szczelinowania. I mieli ku temu bardzo poważny powód – nastraszono ich. Jestem dziennikarzem śledczym i nie mogłem tego tak zostawić. Moim celem nie była obrona korporacji, czy wspieranie borykających się z życiem farmerów. Ale muszę być sceptyczny i pytać o fakty – wyjaśniał warszawskim widzom Phelim McAleer.

Szefowa Instytutu Kościuszki Izabela Albrycht powiedziała, że organizując premierę FrackNation w Polsce liczy, iż film będzie pokazywany w regionach kraju, gdzie trwa badanie zasobów gazu łupkowego. – Wydobycie gaz łupkowego mogą być prowadzone z poszanowaniem środowiska i interesów lokalnych społeczności. Z tym pozytywnym przekazem docierajmy do ludzi, którzy mogą się szczelinowania obawiać. Korzyści to nowe miejsca pracy, niezależność energetyczna i dostęp do relatywnie taniego źródła energii. Liczę, że premiera FrackNation stanie się okazją do nowego otwarcia w krajowej debacie na ten temat – mówiła szefowa IK.

McAleer pytany przez widzów filmu o to, czy faktycznie eksploatacja gazu łupkowego może być bez wpływu na środowisko i otoczenie ludzi, powiedział, że taki wpływ jest nieunikniony. – Tak jak każdy proces przemysłowy, wydobycie gazu łupkowego musi być odczuwalne. Chodzi np. o wzmożony ruch samochodów. Trzeba sobie jednak odpowiedzieć, czy się na niego zgodzimy, czy chcemy by te samochody w ogóle nie przemierzały dróg. Powszechny, łatwy dostęp do taniej energii przesądza dziś o jakości życia obywateli, o rozwoju. Uważam, że biorąc pod uwagę wszystkie za i przeciw powinniśmy wciąż patrzeć na gaz łupkowy jako na ogromną, rewolucyjną szansę – podsumował.

FrackNation to niezależny, sfinansowany za pośrednictwem crowdfundingowego portalu Kickstarter film dokumentalny, stanowiący merytoryczną polemikę z opublikowanym 2010 r. bardzo krytycznym wobec gazu łupkowego obrazem Gasland. FrackNation jest wynikiem dziennikarskiego śledztwa prowadzonego przez Phelima McAleera w Stanach Zjednoczonych i Europie. Pokazuje jak autor na drodze do prawdy musi zmierzyć się z groźbami, fałszywymi doniesieniami na policję i bezpodstawnymi procesami sądowymi. Do takich właśnie środków posuwają się zieloni ekstremiści, którym zależy na ukryciu prawdziwych informacji o szczelinowaniu, czyli technologii pompowania pod ciśnieniem wody i środków chemicznych, które uwalniają gaz łupkowy z położonych głęboko pod ziemią złóż.

FrackNation opiera się na rozmowach z naukowcami, ekspertami i zwykłymi ludźmi, którzy mają do czynienia z technologią szczelinowania. Buduje pozytywny klimat wokół tej technologii nie dzięki technikom public relations, a dzięki zebraniu obiektywnych faktów.

Współproducentkami filmu oprócz Phelima McAleera są Ann McElhinney oraz Polka Magalena Segieda. Wcześniej współpracowały one przy filmie Not Evil Just Wrong który pokazał mroczną stronę działań ekologicznych aktywistów wokół zjawisk związanych z globalnym ociepleniem.

Najnowsze artykuły