icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Bezpieczna, nowoczesna kolej | 22.05 szczyt energetyczny UE | Podział PGNiG zaszkodzi spółce

Codzienny przegląd mediów Biznes Alert

Debata „Bezpieczna, nowoczesna kolej”

(www.nakolei.pl)

15 maja w Muzeum Kolejnictwa odbędzie się debata organizowana przez klub Prawa i Sprawiedliwości pod nazwą „Bezpieczna, nowoczesna kolej”. Zaprasza na nią Jarosław Kaczyński, który uroczyście zainauguruje i podsumuje spotkanie. Zaproszeni eksperci od infrastuktury kolejowej, przedstawiciele kolejowych związków zawodowych będą dyskutować o perspektywach dla polskiej kolei i wyzwaniach dla niej.

Chaos medialny szkodzi sektorowi łupkowemu

(Kresy.pl)

Ekspert Instytutu Jagiellońskiego Wojciech Jakóbik pisze w portalu Kresy.pl, że „chaos jaki zapanował w polskich mediach po odwołaniu Ministra Skarbu Państwa Mikołaja Budzanowskiego z pewnością nie przysłuży się rozwojowi sektora łupkowego. W poniedziałek mieliśmy do czynienia z wysypem komentarzy przekonujących, że bańka łupkowa już pękła. Pojawiały się także głosy uspokajające. Jednakże ten medialny rejwach jedynie szkodzi sprawie”. „Ustawa – prawo geologiczne i górnicze ma zostać zmieniona. O specjalnym podatku węglowodorowym na razie cisza. Rząd póki co nie zabrał głosu w sprawie. Czy możemy sobie pozwolić na dalszą niepewność i chaos? Na koniec należy wspomnieć o hiobowych wieściach dostarczonych przez LOTOS. Firma nie chce już współpracować z PGNiG w polskim sektorze łupkowym i będzie koncentrować się na Litwie. Mocniejszego komunikatu dla inwestorów nie można było sformułować. Efekt domina został uruchomiony i tylko rząd może go zatrzymać” – pisze Jakóbik.

Więcej pasażerów zagranicznych na wrocławskim lotnisku

(www.prtl.pl/Port lotniczy Wrocław)

Kwiecień stał we Wrocławiu pod znakiem międzynarodowych połączeń dla biznesu. Na trasach do Kopenhagi, Monachium, Frankfurtu i Dusseldorfu obsłużono o ponad 14 proc. więcej pasażerów niż w ubiegłym roku. To najlepszy wynik dla tego segmentu rynku od początku 2013 roku.

Zdrowy rozsądek przede wszystkim

(Rzeczpospolita)

Dziennik przeprowadził wywiad z Pawłem Olechnowiczem, prezesem Lotosu i prezesem rady dyrektorów Central Europe Energy Partners. CEEP deklaruje partnerstwo ze wszystkimi krajami Europy Środkowo-Wschodniej, w tym z Litwą, gdzie aktywnie działa firma Olechnowicza. Prezes krytykuje politykę klimatyczną Unii Europejskiej jako nieracjonalną. Zaleca w tym kontekście podejście zdroworozsądkowe. Jego zdaniem w dobie kryzysu jest o takie spojrzenie łatwiej. Olechnowicz krytykuje powtarzanie głosowania w sprawie backloadingu. Jego zdaniem większość powiedziała temu projektowi „nie” i nie należy do niego wracać.

Amsterdam najlepszym lotniskiem na kontynencie

(www.worldairportawards.com)

Lotnisko bazowe dla linii lotniczych KLM – Amsterdam Schiphol Airport –  zostało zwycięzcą w konkursie Skytrax Award, w kategorii na najlepsze lotnisko w Europie Holenderski Schiphol wyprzedził tak uznane europejskie porty lotnicze jak m.in. lotnisko w Monachium, Zurychu czy Londynie. Port lotniczy w Amsterdamie odwiedza rocznie ok. 51 mln pasażerów.

W maju szczyt energetyczny UE

(EurActiv.pl)

Jak poinformował euractiv.pl unijni przywódcy podczas szczytu UE w dniu 22 maja zajmą się polityką podatkową i energetyką. W projekcie dokumentu końcowego szczytu UE mowa jest m.in. o rozwoju rodzimych źródeł energii, w tym gazu łupkowego. Zawiera też konkluzję: „należy zająć się skutkami wysokich cen energii”.

Nowelizacja rozporządzenia ministra transportu

(www.gunb.gov.pl)

W Dzienniku Ustaw z 7 maja br. opublikowane zostało rozporządzenie ministra transportu, zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. W myśl znowelizowanego § 279 ww. rozporządzenia, w sytuacji, gdy prognozowany poziom hałasu przenikający do środowiska przekracza dopuszczalne poziomy hałasu, przy projektowaniu obiektów inżynierskich należy zaplanować zastosowanie odpowiednich środków ochronnych.

Olechnowicz: co najmniej 3-4 platformy wiertnicze na Bałtyku w ciągu kolejnych lat

(Newseria.pl)

W ciągu następnych 3-5 lat będą trzy albo cztery platformy wiertnicze na Bałtyku i to na naszych koncesjach – zapowiada Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos, przewodniczący Rady Dyrektorów CEEP. Spółka będzie tam wydobywać i ropę naftową, i gaz. Na czterech licencjach Lotosu wspólnie z PGNiG prowadzi badania, które mają ocenić atrakcyjność tych złóż. Szacunki mają być znane jeszcze w tym roku. Jeśli złoża okażą się atrakcyjne, w przyszłym roku zapadną decyzje o lokalizacji kolejnych platform.

Podział PGNiG może zaszkodzić spółce

(Dziennik Gazeta Prawna)

Nowy prezes PGNiG będzie odpowiedzialny między innymi za rozdział spółki na część poszukiwawczo-wydobywczą i handlową. Miałoby to zapobiec mieszaniu interesów z Gazpromem z działaniami w polskim sektorze łupkowym. Zdaniem premiera Donalda Tuska istnieje tutaj realny konflikt interesów. Była prezes firmy – Grażyna Piotrowska-Oliwa – ocenia, że współpraca z Gazpromem wcale nie jest taka atrakcyjna i przynosi straty. P.o. obowiązki prezesa Mirosław Szkabuła dodaje, że PGNiG jest zdeterminowane i chce zwiększać własne wydobycie gazu. Zdaniem eksperta Andrzeja Szczęśniaka pozbawienie spółki segmentu wydobywczego osłabi jej pozycję w negocjacjach z Gazpromem.

Codzienny przegląd mediów Biznes Alert

Debata „Bezpieczna, nowoczesna kolej”

(www.nakolei.pl)

15 maja w Muzeum Kolejnictwa odbędzie się debata organizowana przez klub Prawa i Sprawiedliwości pod nazwą „Bezpieczna, nowoczesna kolej”. Zaprasza na nią Jarosław Kaczyński, który uroczyście zainauguruje i podsumuje spotkanie. Zaproszeni eksperci od infrastuktury kolejowej, przedstawiciele kolejowych związków zawodowych będą dyskutować o perspektywach dla polskiej kolei i wyzwaniach dla niej.

Chaos medialny szkodzi sektorowi łupkowemu

(Kresy.pl)

Ekspert Instytutu Jagiellońskiego Wojciech Jakóbik pisze w portalu Kresy.pl, że „chaos jaki zapanował w polskich mediach po odwołaniu Ministra Skarbu Państwa Mikołaja Budzanowskiego z pewnością nie przysłuży się rozwojowi sektora łupkowego. W poniedziałek mieliśmy do czynienia z wysypem komentarzy przekonujących, że bańka łupkowa już pękła. Pojawiały się także głosy uspokajające. Jednakże ten medialny rejwach jedynie szkodzi sprawie”. „Ustawa – prawo geologiczne i górnicze ma zostać zmieniona. O specjalnym podatku węglowodorowym na razie cisza. Rząd póki co nie zabrał głosu w sprawie. Czy możemy sobie pozwolić na dalszą niepewność i chaos? Na koniec należy wspomnieć o hiobowych wieściach dostarczonych przez LOTOS. Firma nie chce już współpracować z PGNiG w polskim sektorze łupkowym i będzie koncentrować się na Litwie. Mocniejszego komunikatu dla inwestorów nie można było sformułować. Efekt domina został uruchomiony i tylko rząd może go zatrzymać” – pisze Jakóbik.

Więcej pasażerów zagranicznych na wrocławskim lotnisku

(www.prtl.pl/Port lotniczy Wrocław)

Kwiecień stał we Wrocławiu pod znakiem międzynarodowych połączeń dla biznesu. Na trasach do Kopenhagi, Monachium, Frankfurtu i Dusseldorfu obsłużono o ponad 14 proc. więcej pasażerów niż w ubiegłym roku. To najlepszy wynik dla tego segmentu rynku od początku 2013 roku.

Zdrowy rozsądek przede wszystkim

(Rzeczpospolita)

Dziennik przeprowadził wywiad z Pawłem Olechnowiczem, prezesem Lotosu i prezesem rady dyrektorów Central Europe Energy Partners. CEEP deklaruje partnerstwo ze wszystkimi krajami Europy Środkowo-Wschodniej, w tym z Litwą, gdzie aktywnie działa firma Olechnowicza. Prezes krytykuje politykę klimatyczną Unii Europejskiej jako nieracjonalną. Zaleca w tym kontekście podejście zdroworozsądkowe. Jego zdaniem w dobie kryzysu jest o takie spojrzenie łatwiej. Olechnowicz krytykuje powtarzanie głosowania w sprawie backloadingu. Jego zdaniem większość powiedziała temu projektowi „nie” i nie należy do niego wracać.

Amsterdam najlepszym lotniskiem na kontynencie

(www.worldairportawards.com)

Lotnisko bazowe dla linii lotniczych KLM – Amsterdam Schiphol Airport –  zostało zwycięzcą w konkursie Skytrax Award, w kategorii na najlepsze lotnisko w Europie Holenderski Schiphol wyprzedził tak uznane europejskie porty lotnicze jak m.in. lotnisko w Monachium, Zurychu czy Londynie. Port lotniczy w Amsterdamie odwiedza rocznie ok. 51 mln pasażerów.

W maju szczyt energetyczny UE

(EurActiv.pl)

Jak poinformował euractiv.pl unijni przywódcy podczas szczytu UE w dniu 22 maja zajmą się polityką podatkową i energetyką. W projekcie dokumentu końcowego szczytu UE mowa jest m.in. o rozwoju rodzimych źródeł energii, w tym gazu łupkowego. Zawiera też konkluzję: „należy zająć się skutkami wysokich cen energii”.

Nowelizacja rozporządzenia ministra transportu

(www.gunb.gov.pl)

W Dzienniku Ustaw z 7 maja br. opublikowane zostało rozporządzenie ministra transportu, zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. W myśl znowelizowanego § 279 ww. rozporządzenia, w sytuacji, gdy prognozowany poziom hałasu przenikający do środowiska przekracza dopuszczalne poziomy hałasu, przy projektowaniu obiektów inżynierskich należy zaplanować zastosowanie odpowiednich środków ochronnych.

Olechnowicz: co najmniej 3-4 platformy wiertnicze na Bałtyku w ciągu kolejnych lat

(Newseria.pl)

W ciągu następnych 3-5 lat będą trzy albo cztery platformy wiertnicze na Bałtyku i to na naszych koncesjach – zapowiada Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos, przewodniczący Rady Dyrektorów CEEP. Spółka będzie tam wydobywać i ropę naftową, i gaz. Na czterech licencjach Lotosu wspólnie z PGNiG prowadzi badania, które mają ocenić atrakcyjność tych złóż. Szacunki mają być znane jeszcze w tym roku. Jeśli złoża okażą się atrakcyjne, w przyszłym roku zapadną decyzje o lokalizacji kolejnych platform.

Podział PGNiG może zaszkodzić spółce

(Dziennik Gazeta Prawna)

Nowy prezes PGNiG będzie odpowiedzialny między innymi za rozdział spółki na część poszukiwawczo-wydobywczą i handlową. Miałoby to zapobiec mieszaniu interesów z Gazpromem z działaniami w polskim sektorze łupkowym. Zdaniem premiera Donalda Tuska istnieje tutaj realny konflikt interesów. Była prezes firmy – Grażyna Piotrowska-Oliwa – ocenia, że współpraca z Gazpromem wcale nie jest taka atrakcyjna i przynosi straty. P.o. obowiązki prezesa Mirosław Szkabuła dodaje, że PGNiG jest zdeterminowane i chce zwiększać własne wydobycie gazu. Zdaniem eksperta Andrzeja Szczęśniaka pozbawienie spółki segmentu wydobywczego osłabi jej pozycję w negocjacjach z Gazpromem.

Najnowsze artykuły