icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Wojna cienia. Sabotaż Nord Stream 1 i 2 oraz Balticconnector to początek przygotowań Rosji?

Wyciek Balticconnector rodzi obawy o to, że Rosja wykorzysta statki cywilne do aktów sabotażu przeciwko infrastrukturze krytycznej w ramach wojny cienia, ataków bez wypowiedzenia wojny NATO, które mogą być elementem przygotowania do przyszłego konfliktu.

Dziennikarze specjalizujący się w śledztwach dotyczących ukrytych działań Kremla z grupy Dossier Centre przeanalizowali informacje o statku chińskim Newnew Polar Bear, który w październiku 2023 roku mógł zerwać kotwicą gazociąg Balticconnector z Estonii do Finlandii oraz dwa towarzyszące mu kable telekomunikacyjne. To mogło być działanie w ramach szerszego wykorzystania floty statków cywilnych przez Rosję do aktów sabotażu przeciwko NATO i Zachodowi zgodnie z tezami filmu „Wojna cienia” autorstwa dziennikarzy krajów skandynawskich poświęconego sabotażowi gazociągów Nord Stream 1 i 2 z września 2022 roku.

Autorzy śledztwa ustalili powiązania Newnew Polar Bear z firmą rosyjską Torgmoll i opublikowała dokumenty na ten temat, która wynajęła ten statek od chińskiej Fan Yuxin. Z kolei Chińczycy kupili Newnew Polar Bear latem 2023 roku. Kiedy ta jednostka wyruszyła na pierwszy rejs z Petersburga do Szanghaju, towarzyszyła jej konferencja prasowa w agencji TASS. Zdjęcie pokazujące brak jednej z dwóch kotwic podejrzanego statku po uszkodzeniu gazociągu Balticconnector zostało usunięte z sieci, bo autor uznał, że „rodzi za dużo zamieszania”. To poszlaka na temat możliwości podjęcia prób ukrycia faktów świadczących o winie Newnew Polar Bear. Policja fińska ustaliła, że kotwica tego statku mogła posłużyć do zniszczenia gazociągu do Estonii.

– Uszkodzenie Balticconnector nie było pierwszym dziwnym wypadkiem pod wodą. Zaledwie półtora roku temu inny incydent zadziwił świat – piszą dziennikarze Dossier Centre. – To nagłe uszkodzenie kabla światłowodowego łączącego Archipelag Swalbard z Norwegią wykorzystywanego do przesyłu informacji NASA oraz Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz monitoringu ruchu morskiego – dodają. Sygnał zniknął siódmego stycznia 2022 roku. Norweska policja znalazła na miejscu zdarzenia ekwipunek statku rybackiego. Chociaż prokuratura norweska zamknęła śledztwo w tej sprawie, to dziennikarze NRK ustalili, że w pobliżu był statek rybacki z Rosji Melkart 5, który mógł wykorzystać sprzęt używany do połowu ryb do uszkodzenia kabla do Norwegii. Nie wiadomo co robił w pobliżu miejsca zdarzenia, bo połów w pobliżu kabli jest zakazany.

Policja norweska przesłuchiwała załogę, ale nie ustaliła niczego. Jednak Dossier Center publikuje dane personalne świadczące o powiązaniu firmy-właściciela Murman Seafood z służbami specjalnymi Rosji. Chodzi o osobę Arnolda Kukuszkina, który zasiadał we władzach tej firmy, a wcześniej był wysokim oficerem Federalnej Służby Bezpieczeństwa w regionie Murmańska. Co ciekawe, miał w przeszłości współpracować z jednostką specjalną Orka odpowiedzialną za operacje pod wodą.

Dossier Center przypomina, że prezydent Władimir Putin podpisał latem 2022 roku nową doktrynę morską Rosji. Paragraf siódmy jest poświęcony wykorzystaniu środków cywilnych do celów wojskowych. Oznacza to, że siły zbrojne Federacji Rosyjskiej mogą używać floty jednostek cywilnych, jak trawlery czy statki rybackie, do operacji specjalnych. – Wierzę, że wojsko Rosji przewidując przyszłą wojną, chce mieć dobrą orientację o sytuacji na wodach przeciwnika: znać dobrze wybrzeże Norwegii, jej płytkie wody i fiordy. Potrzebuje szczegółowej mapy dna morskiego oraz obiektów na wybrzeżu. Takie informacje nie mogą być zebrane za pomocą satelity, więc należy zaangażować statki rybackie lub transportowe z ich załogami – powiedział redaktor naczelny Barents Observera zajmującego się obserwacją wydarzeń na granicy Norwegii i Rosji oraz w regionie Morza Barentsa.

Autorzy śledztwa podają także kolejne przykłady statków rybackich wykorzystywanych przez Rosjan do wrogich celów przeciwko Zachodowi. – Koncepcja statku do celów pokojowych jest w realiach rosyjskich możliwa do zakwestionowania – sumują.

Dossier Center / Wojciech Jakóbik

Mickiewicz: Ukraińcy nie mogli wysadzić Nord Stream 1 i 2. Jesteśmy na dzisiaj bezbronni

Wyciek Balticconnector rodzi obawy o to, że Rosja wykorzysta statki cywilne do aktów sabotażu przeciwko infrastrukturze krytycznej w ramach wojny cienia, ataków bez wypowiedzenia wojny NATO, które mogą być elementem przygotowania do przyszłego konfliktu.

Dziennikarze specjalizujący się w śledztwach dotyczących ukrytych działań Kremla z grupy Dossier Centre przeanalizowali informacje o statku chińskim Newnew Polar Bear, który w październiku 2023 roku mógł zerwać kotwicą gazociąg Balticconnector z Estonii do Finlandii oraz dwa towarzyszące mu kable telekomunikacyjne. To mogło być działanie w ramach szerszego wykorzystania floty statków cywilnych przez Rosję do aktów sabotażu przeciwko NATO i Zachodowi zgodnie z tezami filmu „Wojna cienia” autorstwa dziennikarzy krajów skandynawskich poświęconego sabotażowi gazociągów Nord Stream 1 i 2 z września 2022 roku.

Autorzy śledztwa ustalili powiązania Newnew Polar Bear z firmą rosyjską Torgmoll i opublikowała dokumenty na ten temat, która wynajęła ten statek od chińskiej Fan Yuxin. Z kolei Chińczycy kupili Newnew Polar Bear latem 2023 roku. Kiedy ta jednostka wyruszyła na pierwszy rejs z Petersburga do Szanghaju, towarzyszyła jej konferencja prasowa w agencji TASS. Zdjęcie pokazujące brak jednej z dwóch kotwic podejrzanego statku po uszkodzeniu gazociągu Balticconnector zostało usunięte z sieci, bo autor uznał, że „rodzi za dużo zamieszania”. To poszlaka na temat możliwości podjęcia prób ukrycia faktów świadczących o winie Newnew Polar Bear. Policja fińska ustaliła, że kotwica tego statku mogła posłużyć do zniszczenia gazociągu do Estonii.

– Uszkodzenie Balticconnector nie było pierwszym dziwnym wypadkiem pod wodą. Zaledwie półtora roku temu inny incydent zadziwił świat – piszą dziennikarze Dossier Centre. – To nagłe uszkodzenie kabla światłowodowego łączącego Archipelag Swalbard z Norwegią wykorzystywanego do przesyłu informacji NASA oraz Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz monitoringu ruchu morskiego – dodają. Sygnał zniknął siódmego stycznia 2022 roku. Norweska policja znalazła na miejscu zdarzenia ekwipunek statku rybackiego. Chociaż prokuratura norweska zamknęła śledztwo w tej sprawie, to dziennikarze NRK ustalili, że w pobliżu był statek rybacki z Rosji Melkart 5, który mógł wykorzystać sprzęt używany do połowu ryb do uszkodzenia kabla do Norwegii. Nie wiadomo co robił w pobliżu miejsca zdarzenia, bo połów w pobliżu kabli jest zakazany.

Policja norweska przesłuchiwała załogę, ale nie ustaliła niczego. Jednak Dossier Center publikuje dane personalne świadczące o powiązaniu firmy-właściciela Murman Seafood z służbami specjalnymi Rosji. Chodzi o osobę Arnolda Kukuszkina, który zasiadał we władzach tej firmy, a wcześniej był wysokim oficerem Federalnej Służby Bezpieczeństwa w regionie Murmańska. Co ciekawe, miał w przeszłości współpracować z jednostką specjalną Orka odpowiedzialną za operacje pod wodą.

Dossier Center przypomina, że prezydent Władimir Putin podpisał latem 2022 roku nową doktrynę morską Rosji. Paragraf siódmy jest poświęcony wykorzystaniu środków cywilnych do celów wojskowych. Oznacza to, że siły zbrojne Federacji Rosyjskiej mogą używać floty jednostek cywilnych, jak trawlery czy statki rybackie, do operacji specjalnych. – Wierzę, że wojsko Rosji przewidując przyszłą wojną, chce mieć dobrą orientację o sytuacji na wodach przeciwnika: znać dobrze wybrzeże Norwegii, jej płytkie wody i fiordy. Potrzebuje szczegółowej mapy dna morskiego oraz obiektów na wybrzeżu. Takie informacje nie mogą być zebrane za pomocą satelity, więc należy zaangażować statki rybackie lub transportowe z ich załogami – powiedział redaktor naczelny Barents Observera zajmującego się obserwacją wydarzeń na granicy Norwegii i Rosji oraz w regionie Morza Barentsa.

Autorzy śledztwa podają także kolejne przykłady statków rybackich wykorzystywanych przez Rosjan do wrogich celów przeciwko Zachodowi. – Koncepcja statku do celów pokojowych jest w realiach rosyjskich możliwa do zakwestionowania – sumują.

Dossier Center / Wojciech Jakóbik

Mickiewicz: Ukraińcy nie mogli wysadzić Nord Stream 1 i 2. Jesteśmy na dzisiaj bezbronni

Najnowsze artykuły