icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Bator: Ćwierć miliarda ze sprzedaży nieruchomości PKP w tym roku

– Na wstępie należy rozróżnić dwa rodzaje działań: zbycie nieruchomości i projekty deweloperskie. W przypadku tych drugich prywatny inwestor zagospodarowuje teren, którego współwłaścicielem pozostaje PKP SA. Tego typu przedsięwzięcia realizowane są głównie w oparciu o model spółek celowych – tłumaczy w wypowiedzi dla naszego portalu Jarosław Bator, Dyrektor Zarządzający ds. Nieruchomości w Grupie PKP SA.

Zdaniem Batora planowane zagospodarowanie terenów Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu wpisuje się, oczywiście, w cały szereg realizowanych przez PKP SA podobnych projektów. Przygotowujemy się do inwestycji między innymi w Gdyni (teren Międzytorza), Krakowie (okolice ulicy Bosackiej) czy w Warszawie. W stolicy, we współpracy z prywatnym inwestorem, zagospodarujemy teren dworca Warszawa Gdańska. Ponadto, jeszcze w tym roku, ma się rozpocząć budowa nowego dworca Warszawa Zachodnia.

– Dotychczasowe doświadczenia we współpracy z deweloperami pokazują, że ten model się sprawdza – stwierdza dalej Bator. – Z powodzeniem zrealizowaliśmy inwestycje w Katowicach i Poznaniu, gdzie powstały zupełnie nowe dworce, wkomponowane w zintegrowane centra komunikacyjne. Tuż obok nich wybudowano galerie handlowe.

Należy dodać, że 11 marca doszło do jednej z największych transakcji na rynku nieruchomości w Polsce. Europa Capital, w imieniu Europa Fund III, wraz z jego partnerami joint-ventrue: spółką TriGranit Development i PKP SA z sukcesem sprzedały Poznań City Center. Otwarte niedawno centrum handlowe zostało nabyte przez Resolution Real Estate Fund IV i Prime European Shopping Centre Fund. Podobne plany PKP SA wiąże ze swoimi udziałami w Galerii Katowickiej.

– Zainteresowanie prywatnych inwestorów terenami kolejowymi obserwujemy także w mniejszych miastach twierdzi dyrektor. – Tu zamierzamy realizować tak zwane „Małe projekty deweloperskie”, które mają polegać na zagospodarowaniu terenów w bezpośrednim sąsiedztwie dworców kolejowych. Chcemy przeznaczać je głównie pod zabudowę handlową. Takie inwestycje planujemy zrealizować na przykład w Koninie i Mińsku Mazowieckim.

– Jeśli chodzi o zbycie nieruchomości, to sprzedawane są te, które nie pełnią żadnych funkcji istotnych dla naszej działalności – wyjaśnia Bator. – W ub. roku zbyliśmy prawie 400 nieruchomości, zarówno gruntów, jak i budynków. Udało się za nie uzyskać ponad 200 mln zł. W bieżącym roku chcielibyśmy osiągnąć kwotę ponad 250 mln zł. Zbędne z punktu widzenia PKP SA dworce kolejowe są wystawiane na sprzedaż w ramach programu „Dworzec na własność”. Taki obiekt może kupić każdy i zagospodarować w wybrany przez siebie sposób. W swoich zasobach mamy również blisko 30 tys. mieszkań i 100 tys. działek. Około 10 tys. z nich ma potencjał komercyjny i może być przeznaczona do sprzedaży.

W opinii Batora jednym z elementów strategii PKP SA w zakresie nieruchomości jest współpraca z samorządami. W ubiegłym roku nabyły one 84 dworce kolejowe, które były zbędne z punktu widzenia PKP SA. Samorządy natomiast z powodzeniem zagospodarowują takie obiekty. Mogą tam powstawać nawet ośrodki kultury czy posterunki straży miejskiej.

– Dworce, którymi nadal będziemy zarządzać, są remontowane i dostosowywane do wymogów nowoczesnej obsługi podróżnych. Prowadzimy szeroko zakrojony program ich modernizacji. W 2013 r. oddaliśmy do użytku 13 wyremontowanych dworców, zaś ten rok zamierzamy zamknąć liczbą 22 – kończy Bator.

– Na wstępie należy rozróżnić dwa rodzaje działań: zbycie nieruchomości i projekty deweloperskie. W przypadku tych drugich prywatny inwestor zagospodarowuje teren, którego współwłaścicielem pozostaje PKP SA. Tego typu przedsięwzięcia realizowane są głównie w oparciu o model spółek celowych – tłumaczy w wypowiedzi dla naszego portalu Jarosław Bator, Dyrektor Zarządzający ds. Nieruchomości w Grupie PKP SA.

Zdaniem Batora planowane zagospodarowanie terenów Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu wpisuje się, oczywiście, w cały szereg realizowanych przez PKP SA podobnych projektów. Przygotowujemy się do inwestycji między innymi w Gdyni (teren Międzytorza), Krakowie (okolice ulicy Bosackiej) czy w Warszawie. W stolicy, we współpracy z prywatnym inwestorem, zagospodarujemy teren dworca Warszawa Gdańska. Ponadto, jeszcze w tym roku, ma się rozpocząć budowa nowego dworca Warszawa Zachodnia.

– Dotychczasowe doświadczenia we współpracy z deweloperami pokazują, że ten model się sprawdza – stwierdza dalej Bator. – Z powodzeniem zrealizowaliśmy inwestycje w Katowicach i Poznaniu, gdzie powstały zupełnie nowe dworce, wkomponowane w zintegrowane centra komunikacyjne. Tuż obok nich wybudowano galerie handlowe.

Należy dodać, że 11 marca doszło do jednej z największych transakcji na rynku nieruchomości w Polsce. Europa Capital, w imieniu Europa Fund III, wraz z jego partnerami joint-ventrue: spółką TriGranit Development i PKP SA z sukcesem sprzedały Poznań City Center. Otwarte niedawno centrum handlowe zostało nabyte przez Resolution Real Estate Fund IV i Prime European Shopping Centre Fund. Podobne plany PKP SA wiąże ze swoimi udziałami w Galerii Katowickiej.

– Zainteresowanie prywatnych inwestorów terenami kolejowymi obserwujemy także w mniejszych miastach twierdzi dyrektor. – Tu zamierzamy realizować tak zwane „Małe projekty deweloperskie”, które mają polegać na zagospodarowaniu terenów w bezpośrednim sąsiedztwie dworców kolejowych. Chcemy przeznaczać je głównie pod zabudowę handlową. Takie inwestycje planujemy zrealizować na przykład w Koninie i Mińsku Mazowieckim.

– Jeśli chodzi o zbycie nieruchomości, to sprzedawane są te, które nie pełnią żadnych funkcji istotnych dla naszej działalności – wyjaśnia Bator. – W ub. roku zbyliśmy prawie 400 nieruchomości, zarówno gruntów, jak i budynków. Udało się za nie uzyskać ponad 200 mln zł. W bieżącym roku chcielibyśmy osiągnąć kwotę ponad 250 mln zł. Zbędne z punktu widzenia PKP SA dworce kolejowe są wystawiane na sprzedaż w ramach programu „Dworzec na własność”. Taki obiekt może kupić każdy i zagospodarować w wybrany przez siebie sposób. W swoich zasobach mamy również blisko 30 tys. mieszkań i 100 tys. działek. Około 10 tys. z nich ma potencjał komercyjny i może być przeznaczona do sprzedaży.

W opinii Batora jednym z elementów strategii PKP SA w zakresie nieruchomości jest współpraca z samorządami. W ubiegłym roku nabyły one 84 dworce kolejowe, które były zbędne z punktu widzenia PKP SA. Samorządy natomiast z powodzeniem zagospodarowują takie obiekty. Mogą tam powstawać nawet ośrodki kultury czy posterunki straży miejskiej.

– Dworce, którymi nadal będziemy zarządzać, są remontowane i dostosowywane do wymogów nowoczesnej obsługi podróżnych. Prowadzimy szeroko zakrojony program ich modernizacji. W 2013 r. oddaliśmy do użytku 13 wyremontowanych dworców, zaś ten rok zamierzamy zamknąć liczbą 22 – kończy Bator.

Najnowsze artykuły