AlertDrogiInfrastrukturaKoleje

Premier i prezydent są zgodni ws. CPK

Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK

Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK

Podczas Rady Gabinetowej premier Donald Tusk zadeklarował, odnosząc się do zaplanowanego przez poprzedni rząd kosztem co najmniej 155 mld zł projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), że jego gabinet chce “rozwoju infrastruktury komunikacyjnej, lotniczej, kolejowej” – podaje ISBnews.

– Pamiętajmy, że mówimy o inwestycji, która jest zaplanowana na minimum 155 mld zł. Wszystkie dotychczasowe ekspertyzy, z jakimi mieliśmy okazję się zapoznać stawiają pod znakiem zapytania zarówno dane wyjściowe, jak i dane końcowe, jeśli chodzi o tę inwestycję. Wielki niepokój, jeśli chodzi o niektóre aspekty, CPK budzi także w naszych regionach, województwach – tam, gdzie powstały i dobrze funkcjonują lotniska regionalne – powiedział Tusk podczas Rady Gabinetowej.

Podczas jawnej części Rady Gabinetowej premier Tusk odniósł się też do kwestii Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Na CPK wydano do tej pory 2,7 mld zł. W spółce jest zatrudnionych 750 osób. Wynagrodzenie dla samego zarządu to 11 mln zł. Na promocję i lobbing wobec CPK wydano 27 mln zł. Na część kolejową wydano ok. 500 mln zł, choć nie powstał ani kilometr torów – powiedział. – Chcę, by w tej inwestycji były fakty i liczby. Bez propagandy i zadęcia – dodał.

W odpowiedzi prezydent wyraził zadowolenie z deklaracji premiera. – Cieszę się, że pan premier [to] mówi, bo to jest dla mnie najważniejsze. Bo jak rozumiem z tych słów – te inwestycje będą realizowane. Chcę powiedzieć, że dokładnie właśnie o to mi chodzi. Tak jak powiedziałem panu premierowi, tak jak powiedziałem państwu: dla mnie to, żeby były realizowane jest sprawą najważniejszą – powiedział Duda.

Prezydent zaznaczył, że w jego ocenie istotne jest to, aby najważniejsze inwestycje w kraju były realizowane. – Te rozwiązania – czy to komunikacyjne, czy to energetyczne, czy gospodarcze, handlowe, jakie są związane z tymi inwestycjami, po prostu uzyskała, aby stały się one elementem fundamentalnym do dalszego rozwoju – powiedział.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy.

W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. CPK jest w 100 procentach własnością Skarbu Państwa.

ISBnews / Jacek Perzyński

Lasek: CPK nie był traktowany jako projekt ponadpartyjny (ROZMOWA)


Powiązane artykuły

Unia zmienia magazyny gazu. Czy obniży ceny w zimie?

Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących obowiązkowego napełniania magazynów gazu, umożliwiając państwom członkowskim większą elastyczność w realizacji tego celu....
Stacja ładowania Polenergia eMobility. Fot. Polenergia

Zielona energia nie jest przepustką do El Dorado operatorów ładowarek

Polenergia eMobility mimo wzrostu skali działalności nadal przynosi straty. Czy dlatego jej właściciel mrozi inwestycje, i chce ją sprzedać?
Prace na statku układającym rurociąg Lorelay na Morzu Północnym, Holandia, 18 lipca 2025 r. Rurociąg do transportu CO2 na potrzeby systemu transportu i składowania CO2 Portos. EPA/JEROEN JUMELET

Holandia łapie CO2, by ratować Unię. Polska tylko zerka

W przyszłym roku Holandia wystartuje z projektem Porthos, umożliwiającym wychwyt i składowanie milionów ton dwutlenku węgla rocznie. W ten sposób...

Udostępnij:

Facebook X X X