Innowacje

Derski: PGE chce produkować ładowarki do aut elektrycznych

Polska Grupa Energetyczna oprócz prądu i ciepła chce produkować także stacje ładowania do samochodów elektrycznych – wynika z informacji portalu WysokieNapiecie.pl. PGE przygotowuje się do założenia spółki celowej z poznańskimi zakładami Cegielskiego. Pierwsze stacje mają stanąć już w przyszłym roku – pisze Bartłomiej Derski z portalu WysokieNapiecie.pl.

Największy koncern energetyczny w Polsce chce powołać spółkę celową wspólnie z H. Cegielski-Poznań. PGE ma objąć w niej większość udziałów za wkład finansowy, a HCP ma wnieść do nowej spółki technologię – wynika z informacji portalu WysokieNapiecie.pl.

Joint venture państwowych koncernów ma zająć się produkcją trzech rodzajów ładowarek – szybkich do autobusów miejskich oraz szybkich i wolnych do aut osobowych. Wszystkie mają opierać się na technologii, do której prawa mają zakłady Cegielskiego – węgliku krzemu. Tę samą technologię HCP chce wykorzystać także w napędach do aut elektrycznych Ursusa.

Jak tłumaczy w rozmowie z WysokieNapiecie.pl osoba zbliżona do sprawy, jeżeli formalności związane z powołaniem nowej spółki i przystąpieniem do niej PGE udałoby się zakończyć w tym roku, to beta-testy nowych ładowarek mogłyby ruszyć w kilku miejscach w kraju już wiosną 2018 roku, a produkcja krótkich serii nawet na przełomie 2018 i 2019 roku.

Współpraca z Cegielskim wpisałaby się w projekt „e-Mobility”, w ramach którego PGE chce testować m.in. usługi szybkiego ładowania aut elektrycznych w ogólnodostępnych punktach w kilku polskich miastach – m.in. Krakowie, Łodzi, Lublinie i Rzeszowie.

Jak mówił niedawno w rozmowie z portalem WysokieNapiecie.pl Tomasz Jarmicki, dyrektor Biura Badań i Innowacji PGE, spółka jeszcze w tym roku chce uruchomić pierwszą z kilkunastu ładowarek, które pozwolą jej zebrać doświadczenie w tym obszarze.

To oznacza, że pierwsza stacja ładowania nie zostanie jeszcze dostarczona z zakładów Cegielskiego, ale nawet kilka z instalowanych w przyszłym roku, może już pochodzić z Poznania.

HCP z PGE wchodzą na zupełnie nowy, ale stosunkowo młody rynek, na którym nowicjusze wciąż mają spore szanse na rynkowy sukces. Co ciekawe, w Polsce – chociaż mamy jedną z najsłabiej rozwiniętych sieci ładowania w Unii Europejskiej – powoli tworzy się ładowarkowe zagłębie. Oprócz technologii opracowywanej przez Cegielskiego w Poznaniu, niemal całe oprogramowanie do ładowarek światowego lidera w tej dziedzinie – ABB – tworzone jest w globalnym centrum rozwoju oprogramowania tego koncernu w Krakowie.

Z kolei w Zielonej Górze rozwija się polska konkurencja dla globalnych marek w obszarze ładowania autobusów elektrycznych. Ekoenergetyka dostarczyła już sto takich ładowarek do ponad 20 miast w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwecji, Finlandii, Hiszpanii i Turcji. Tylko w tym roku firma zainstaluje 50 ładowarek i uczestniczy w przetargach na dostawę do kolejnych miast – wylicza Natalia Kozdra, rzeczniczka spółki.

O tym ile ładowarek ma powstać w Polsce zgodnie z rządowymi planami i ile będą kosztować przeczytasz w dokończeniu artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl


Powiązane artykuły

Źródło: Freepik

Nowe podejście USA do eksportu chipów. Polska zyskuje

Departament Handlu Stanów Zjednoczonych ogłosił niedawno wycofanie kontrowersyjnej reguły „dyfuzji AI”, wprowadzonej przez administrację Bidena. Budziła ona sprzeciw wśród czołowych...

Francja zawarła gigantyczne kontrakty na inwestycje w datacenter

Biuro prezydenta Francji podało do informacji publicznej, że Francja zawarła kontrakty na lokalizację nowych datacenter o łącznej mocy 4 GW....
Prezydent Chin Xi Jinping

Chiński przełom w atomie. Nowa metoda pozyskiwania uranu

Chińscy naukowcy opracowali nową, przełomową technologię ekstrakcji uranu z wody morskiej, która może zmienić globalny układ sił w energetyce jądrowej....

Udostępnij:

Facebook X X X