icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Coraz większy eksport LNG. Podaż wzrośnie w 2020 roku

W 2019 roku eksport LNG wzrósł o ponad 60 procent. Amerykańscy eksporterzy wkraczają w 2020 rok, rosną jednak obawy o osłabienie popytu i większą konkurencję na rynku.

LNG jako alternatywa

Cztery nowe ciągi skraplające – powszechne określenie zakładu żeglugowego – zostały oddane do użytku w tym roku w Stanach Zjednoczonych. USA są na dobrej drodze, aby stać się największym światowym eksporterem LNG do 2024 roku.

LNG jest postrzegany jako alternatywa dla krajów azjatyckich, które stawiały na elektrownie węglowe. W ostatnich latach wzrósł eksport LNG z Kataru, Australii i Stanów Zjednoczonych. Te kraje są w trójce największych eksporterów schłodzonego paliwa.

Zmienny charakter rynku był widoczny na początku bieżącego roku. Ciepła zima w Azji zmniejszyła zapotrzebowanie na ogrzewanie i skłoniła azjatyckich importerów do przekierowania ładunków do Europy.

– Ceny LNG prawdopodobnie zostaną nieco obniżone w 2020 roku. Sytuację mogłaby zmienić mroźna zima na Dalekim Wschodzie – powiedział James Mick, dyrektor zarządzający w Tortoise.

Ceny w Europie i Azji spadły o około 40 procent w 2019 roku. Analitycy z Morgan Stanley and Energy Aspects twierdzą, że niektóre terminale eksportowe LNG w USA mogą zostać tymczasowo zamknięte z powodu braku popytu w 2020 roku. Niższe ceny i słaby popyt mogą zagrozić projektom LNG, które wciąż są w fazie rozwoju.

Łagodna zima komplikuje plany

W ciągu ostatnich kilku miesięcy singapurski importer gazu Pavilion Energy anulował załadunek amerykańskiego LNG, a niektóre chińskie firmy zaoferowały odsprzedaż ładunków. Powodem jest wysoki poziom zapasów oraz słaby popyt, spowodowany spowolnieniem gospodarczym i łagodniejszą zimą. To zła wiadomość dla amerykańskich producentów gazu, liczących na eksport LNG.

Pomimo niskich cen amerykańscy deweloperzy LNG postanowili uzyskać rekordową przepustowość w 2019 roku. Trudności komplikują sytuację i sprawiają, że deweloperzy mają problem z podpisaniem wystarczającej liczby umów długoterminowych, potrzebnych do sfinansowania projektów eksportowych.

Reuters/Jędrzej Stachura

 

 

W 2019 roku eksport LNG wzrósł o ponad 60 procent. Amerykańscy eksporterzy wkraczają w 2020 rok, rosną jednak obawy o osłabienie popytu i większą konkurencję na rynku.

LNG jako alternatywa

Cztery nowe ciągi skraplające – powszechne określenie zakładu żeglugowego – zostały oddane do użytku w tym roku w Stanach Zjednoczonych. USA są na dobrej drodze, aby stać się największym światowym eksporterem LNG do 2024 roku.

LNG jest postrzegany jako alternatywa dla krajów azjatyckich, które stawiały na elektrownie węglowe. W ostatnich latach wzrósł eksport LNG z Kataru, Australii i Stanów Zjednoczonych. Te kraje są w trójce największych eksporterów schłodzonego paliwa.

Zmienny charakter rynku był widoczny na początku bieżącego roku. Ciepła zima w Azji zmniejszyła zapotrzebowanie na ogrzewanie i skłoniła azjatyckich importerów do przekierowania ładunków do Europy.

– Ceny LNG prawdopodobnie zostaną nieco obniżone w 2020 roku. Sytuację mogłaby zmienić mroźna zima na Dalekim Wschodzie – powiedział James Mick, dyrektor zarządzający w Tortoise.

Ceny w Europie i Azji spadły o około 40 procent w 2019 roku. Analitycy z Morgan Stanley and Energy Aspects twierdzą, że niektóre terminale eksportowe LNG w USA mogą zostać tymczasowo zamknięte z powodu braku popytu w 2020 roku. Niższe ceny i słaby popyt mogą zagrozić projektom LNG, które wciąż są w fazie rozwoju.

Łagodna zima komplikuje plany

W ciągu ostatnich kilku miesięcy singapurski importer gazu Pavilion Energy anulował załadunek amerykańskiego LNG, a niektóre chińskie firmy zaoferowały odsprzedaż ładunków. Powodem jest wysoki poziom zapasów oraz słaby popyt, spowodowany spowolnieniem gospodarczym i łagodniejszą zimą. To zła wiadomość dla amerykańskich producentów gazu, liczących na eksport LNG.

Pomimo niskich cen amerykańscy deweloperzy LNG postanowili uzyskać rekordową przepustowość w 2019 roku. Trudności komplikują sytuację i sprawiają, że deweloperzy mają problem z podpisaniem wystarczającej liczby umów długoterminowych, potrzebnych do sfinansowania projektów eksportowych.

Reuters/Jędrzej Stachura

 

 

Najnowsze artykuły