Orlen Paliwa zakończył rozbudowę Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie, znacząco zwiększając swoje możliwości w zakresie importu i magazynowania LPG. W ramach inwestycji, wartej ponad 150 milionów złotych, pojemność magazynowa terminalu została podwojona, a zdolności przeładunkowe wzrosły o blisko 65 procent, do poziomu 400 tysięcy ton rocznie. Projekt, który rozpoczął się w 2022 roku, zrealizowało konsorcjum polskich firm, z generalnym wykonawcą – firmą AGAT.
Jak podkreśla Marek Balawejder, członek zarządu Orlenu ds. sprzedaży detalicznej, rozbudowa terminalu to nie tylko wzrost potencjału operacyjnego, ale także kluczowy element strategii dywersyfikacji źródeł pozyskiwania gazu płynnego. Nowe możliwości mają poprawić bezpieczeństwo łańcucha dostaw LPG na stacje Orlen i zwiększyć efektywność segmentu detalicznego.
Ważnym elementem inwestycji była rozbudowa infrastruktury kolejowej – terminal zyskał trzy nowe tory, nową pompownię LPG, stanowisko przeładunkowe cystern i wagę. To odpowiedź na rosnącą rolę transportu morskiego w imporcie LPG – już ponad 35 procent tego surowca trafia do Polski właśnie przez terminale portowe.
Kluczową częścią nowej infrastruktury są dwa potężne zbiorniki LPG, każdy o długości 75 metrów, pojemności 2100 metrów sześciennych i wadze 400 ton. Wyprodukowane w gdyńskiej stoczni zbiorniki zwiększyły łączną pojemność magazynową terminalu w Szczecinie do 8,7 tysiąca metrów sześciennych.
– Rozbudowa Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie to wzmocnienie pozycji rynkowej Orlenu poprzez znaczące zwiększenie możliwości odbioru LPG w tej instalacji do 400 tysięcy ton rocznie, to prawie 65 procent więcej niż dotychczas. Taka konfiguracja poszerza możliwości dalszej dywersyfikacji źródeł pozyskiwania LPG i jest elementem realizacji strategicznego planu integracji i wzmacniania aktywów logistycznych, wspierającym między innymi bezpieczeństwo dostaw na stacje paliw Orlen, a co za tym idzie poprawiającym efektywności segmentu Consumers&Products – mówi Marek Balawejder, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej w Orlenie.
Nowe moce terminalu
Nowe moce terminalu umożliwią większy import propanu zarówno do celów grzewczych, jak i produkcji autogazu. W 2024 roku autogaz stanowił aż 75 procent całkowitej konsumpcji LPG w Polsce. Pozostała część zużywana była w sektorach komunalnym, przemysłowym i rolniczym.
Orlen Paliwa odpowiada za ponad 30 procent krajowego rynku LPG. Spółka nie importuje już gazu z Rosji – dominującą część surowca pozyskuje z własnych rafinerii w Polsce i na Litwie oraz od dostawców z Europy Zachodniej i Północnej. Terminal w Szczecinie jest jednym z siedmiu tego typu obiektów w Polsce, obok lokalizacji w Hrubieszowie, Krośnie Odrzańskim, Nowej Brzeźnicy, Płocku (ul. Chemików i Długa) oraz w Sokółce.
Orlen / Mateusz Gibała