AlertCiepłownictwoEnergetykaEnergia elektrycznaMotoryzacjaOnetŚrodowiskoWykop

ETS2: Eksperci dopingują rząd, bo nowy etap polityki klimatycznej może przedziurawić portfele Polaków

Komin. Źródło: freepik

Komin. Źródło: freepik

Raport Wandy Buk i Marcina Izdebskiego pokazuje jak wprowadzenie systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 w sektorze budynków i transportu zmieni życie Polaków. Część kosztów może przekroczyć budżety domowe.

– Wokół Zielonego Ładu w ostatnich miesiącach toczyła się gorąca debata, jednak na żadnym etapie nie uwzględniała ona konkretnych wyliczeń przyjętych mechanizmów i ich skutków dla portfeli Polaków. Wielokrotnie słyszeliśmy, że „będzie drożej”. „Będzie drożej” to za mało dla rzetelnej debaty i odpowiedzialnego kreowania polityki, która powinna wypracować najlepsze rozwiązania na przyszłość. Czy każdy zapłaci więcej? Czy dodatkowe koszty będą takie same dla każdego z nas? Ile zapłaci więcej przeciętna rodzina? I w końcu – ile ETS2 kosztować będzie moje gospodarstwo domowe? Na te i inne pytania postanowiliśmy odpowiedzieć przygotowując raport – piszą autorzy. – Na stronie www.ets2koszty.pl udostępniamy również kalkulator, który w oparciu o indywidualne zużycie paliw umożliwi samodzielne obliczenie kosztów związanych z emisjami, jakie będzie musiał ponieść każdy z nas.

Wanda Buk to była dyrektor do spraw strategii Polskiej Grupy Energetycznej z czasów poprzedniej ekipy rządzącej a Marcin Izdebski pracownikiem resortu aktywów państwowych. – Polska jest jednym z krajów, którego obywatele najdotkliwiej odczują uruchomienie ETS2. Ze względów klimatycznych należymy do grona państw z zapotrzebowaniem na ciepło przekraczającym średnią unijną. Mamy też najwyższe w Europie wykorzystanie węgla, będącego najbardziej emisyjnym paliwem, do ogrzewania budynków mieszkalnych. Najwyższe koszty systemu ETS2 będą ponosili mieszkańcy najstarszych, nieocieplonych budynków jednorodzinnych – czytamy w raporcie.

Przy założeniu zużycia paliw na poziomie z 2023 roku łączny koszt netto zakupu uprawnień do emisji związanych z transportem wyniesie w 2027 roku około 11,5 mld zł, a w 2030 roku wzrośnie do 21 mld zł.

Dla przeciętnej polskiej rodziny (statystycznie średniej na bazie danych GUS) skumulowany dodatkowy koszt ETS2 w przypadku ogrzewania gazem wyniesie w latach 2027–2030: 6 338 zł, a w latach 2027–2035: 24 018 zł. W przypadku wykorzystania węgla będzie to odpowiednio 10 311 zł i 39 074 zł. Aby pokryć dodatkowe koszty związane z ETS2 przeciętna polska rodzina w 2027 roku w przypadku ogrzewania gazem będzie musiała wydać równowartość 45 procent ( w 2030 roku – 82 procent) miesięcznego minimalnego wynagrodzenia, a w przypadku ogrzewania węglem 73 procent (w 2030 roku – 134 procent).

Rodzina o wysokim zużyciu energii w latach 2027–2030 w przypadku ogrzewania gazem poniesie skumulowane koszty w wysokości 12 100 zł, a w latach 2027–2035: 45 851 zł. Jeżeli wykorzystuje węgiel będzie to odpowiednio 20 403 zł i 77 318 zł. Aby pokryć dodatkowe koszty związane z ETS2 przeciętna polska rodzina w 2027 roku w przypadku ogrzewania gazem będzie musiała wydać równowartość 86 procent ( w 2030 roku – 157 procent) miesięcznego minimalnego wynagrodzenia, a w przypadku ogrzewania węglem 144 procent (w 2030 roku – 264 procent).

– Celem administracji powinno być dziś zmobilizowanie Polaków do podejmowania jak najszybszych działań ograniczających emisyjność ich budynków, co poza szeroko zakrojoną akcją informacyjną zostanie osiągnięte tylko przy odpowiednim zaprojektowaniu programów wsparcia – apelują Buk i Izdebski do rządu RP.

Cały raport i kalkulator kosztów ETS2 są dostępne na stronie: https://ets2koszty.pl/

ETS2 to nowa faza polityki klimatycznej Unii Europejskiej wprowadzana od 2027 roku w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Ma objąć sektory budownictwa oraz transportu narzucając obciążenia związane z emisją CO2 jak już jest w energetyce. Specjalne fundusze unijne mają pokrywać koszty termomodernizacji oraz innych wydatków związanych z dostosowaniem do ETS2, ale to od negocjacji z udziałem państw członkowskich zależy skala wsparcia oraz warunki i tempo zmian.

Wojciech Jakóbik

Polska stoi przed widmem luki ETS (ANALIZA)


Powiązane artykuły

Rafineria Schwedt. Fot. PCK Raffinerie GmbH.

Rafineria Schwedt dostanie pozew od ekologów. Polska pójdzie ich śladem?

Niemiecka organizacja ekologiczna Deutsche Umwelthilfe (DUH) chce zaskarżyć wydanie specpozwolenia dla rafinerii PCK w Schwedt, które dotyczy emisji dwutlenku siarki...

W przyszłym tygodniu ruszą prace nad zmianą regulaminu NaszEauto

Na 20 czerwca 2025 roku zaplanowano posiedzenie unijnej rady, która zadecyduje o przyjęciu zmian zaproponowanych przez Polskę w ramach trzeciej...

Gdy Bliski Wschód płonie właściciele tankowców tracą zarobek

Nawet o 30 procent wzrosły ceny za czarter supertankowców na linii Zatoka Perska-Azja. Firmy informują, że jest co raz mniej...

Udostępnij:

Facebook X X X