AlertInfrastrukturaŚrodowiskoWykop

EU ETS może zostać rozszerzony na sektory transportu i budownictwa

Fot. Pixabay

Przywódcy państw Unii Europejskiej spotkają się w Brukseli 25 maja, aby omówić, w jaki sposób osiągnąć wspólny cel redukcji emisji o 55 procent do 2030 roku. Jedną z propozycji jest objęcie sektorów transportu drogowego i budownictwa systemem handlu emisjami.

Transport i budownictwo w EU ETS?

Zgodnie z dokumentem przekazanym dyplomatom w Brukseli przed szczytem, Komisja Europejska rozważa stworzenie dodatkowego systemu handlu emisjami dla budynków i transportu drogowego. Celem nowego programu miałoby być zapewnienie „dodatkowej zachęty dla podmiotów w tych sektorach do podjęcia dodatkowych działań, przyczyniając się w ten sposób do redukcji emisji we wszystkich państwach członkowskich”. Nie wiadomo jeszcze, czy kierowcy i właściciele domów, czy przemysł samochodowy i firmy budowlane będą zobowiązane do tego, by kupować pozwolenia na swoje emisje.

Planowane stopniowe wprowadzenie dostosowanych do potrzeb systemów handlu emisjami w mieszkalnictwie i transporcie stanowiłoby uzupełnienie limitów emisji dwutlenku węgla dla przedsiębiorstw użyteczności publicznej i producentów w istniejącym unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji. Komisja stwierdziła, że ​​nie wpłynie to na cenę emisji dwutlenku węgla w obecnym ETS.

Zezwolenia na emisje dwutlenku węgla w UE osiągnęły w zeszłym tygodniu nowy rekord 47 euro za tonę, a analitycy uważają, że będą one rosły w związku z coraz ostrzejszymi normami klimatycznymi. Według ekonomistów z firmy Berenberg, do końca roku ceny wzrosną ponad dwukrotnie do 110 euro za tonę. Morgan Stanley przewiduje, że ceny mogą przekroczyć 60 euro w wyniku reformy systemu handlu uprawnieniami do emisji w czerwcu.

System ETS obejmuje 40 procent całkowitych emisji w UE. Reszta pochodzi z sektorów, które nie mieszczą się w jego zakresie, w tym rolnictwa i użytkowania gruntów, odpadów, transportu drogowego i budownictwa. Podniesienie poziomu ambicji w tych sektorach może okazać się kontrowersyjne szczególnie dla biedniejszych państw Unii Europejskiej.

Oprócz wyższych kosztów zanieczyszczenia, Komisja miałaby zaproponować surowsze minimalne normy CO2 dla nowych pojazdów i surowsze wymogi w zakresie efektywności energetycznej budynków.

Bloomberg/Michał Perzyński

Sawicki: Czy jest życie elektrowni węglowych po odejściu od węgla?

 


Powiązane artykuły

Doradcy UE ostrzegają przed osłabianiem celu klimatycznego na 2040 rok

Niezależni doradcy UE, Europejska Naukowa Rada Doradcza ds. Zmian Klimatu (ESABCC), ostrzegają przed złagodzeniem planowanego celu redukcji emisji o 90...
Farmy wiatrowe. Fot.; Energa

Techniczne wyzwania utylizacji farm wiatrowych

Dynamiczny rozwój energetyki wiatrowej na świecie generuje coraz większy problem utylizacji zużytych komponentów turbin, szczególnie łopat wykonanych z trudnych do...
Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom pod wpływem sankcji kłania się Serbii, która otwiera przed nim UE

Rosyjski koncern zawarł nowy kontrakt z Serbią, umowa dotyczy dostaw gazu. Obejmuje ona dostarczenie ponad sześciu milionów metrów sześciennych gazu...

Udostępnij:

Facebook X X X