Finmeccanica ogłosiła rozpoczęcie montażu końcowego dwóch pierwszych samolotów M-346 dla polskich Sił Powietrznych podczas oficjalnej uroczystości z udziałem gen. broni Mirosława Różańskiego, Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych RP, gen. bryg. pil. Tomasza Drewniaka, Inspektora Sił Powietrznych w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych RP oraz płk Pawła Smereka, Dowódcy 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego. Uroczystość prowadził Filippo Bagnato, Dyrektor Zarządzający Finmeccanica Aircraft Division.
Dostawa dwóch pierwszych samolotów M-346, wytwarzanych w zakładach Finmeccanica Aircraft Division w miejscowości Venegono Superiore (Varese, Włochy), jest zaplanowana na koniec listopada 2016 r., co jest zgodne z harmonogramem realizacji programu.
Umowa podpisana w lutym 2014 r. z polskim Ministerstwem Obrony Narodowej zakłada dostawę 8 samolotów zaawansowanego szkolenia i treningu M-346, które mają zastąpić obecnie używane samoloty TS-11 Iskra. Kontrakt obejmuje ponadto pakiet logistyczny; program szkoleniowy dla pilotów oraz inżynierów; najnowocześniejszy naziemny system szkoleniowy wraz z dedykowanymi salami oraz materiałami szkoleniowymi, w tym kompleksowy symulator lotu (FMS – Full Mission Simulator), niezwykle złożone urządzenie pozwalające na odtworzenie każdego możliwego scenariusza misji oraz powiązanie symulacji z rzeczywistymi lotami szkoleniowymi.
Samoloty M-346 zostały także zamówione przez Włochy, Singapur oraz Izrael. Do tej pory zamówiono łącznie 59 samolotów M-346. Maszyna znajduje się już w służbie Sił Powietrznych Włoch, Izraela oraz Republiki Singapuru.
Źródło: Finmeccanica