Według Sturata Crowa, prezesa globalnego lidera produkcji litu Lake Resource, niedobory surowca mogą wpłynąć negatywnie na światowe plany dekarbonizacji zakładające wykorzystanie na szeroką skalę magazynów bateryjnych i samochodów elektrycznych.
Według Crowna, rządom zachodnim nadal nie udało się zbudować odpowiedniego łańcucha dostaw litu na potrzeby transformacji, co jest szczególnie widoczne w czasie boomu na elektromobilność. Państwa Zachodu chciały się wyrwać z litowego ucisku Chin, które kontrolują ponad 70 procent wydobycia tego pierwiastka. Dotychczas jednak nie udało się tego dokonać.
Daniel Morgan, analityk ds. górnictwa w banku inwestycyjnym Barrenjoey, powiedział, że niemożliwe jest osiągnięcie celów [produkcji pojazdów elektrycznych] przez producentów samochodów ze względu na bardzo ograniczoną podaż surowców potrzebnych do produkcji komponentów, w tym baterii samochodowych. Stany Zjednoczone chcą, aby do 2030 roku połowa całej sprzedaży samochodów była pojazdami elektrycznymi, UE zaproponowała całkowity zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 roku. Główne marki, w tym Volkswagen, Ford, Stellantis, General Motors i Toyota, ogłosiły ambitne cele zwiększenia produkcja pojazdów elektrycznych i wycofywanie sprzedaży samochodów benzynowych.
Międzynarodowa Agencja Energii szacuje, że globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych musi osiągnąć 47 mln sztuk rocznie do 2030 roku, aby zapewnić zgodność emisji z scenariuszem zrównoważonego rozwoju” który utrzymałby globalne ocieplenie poniżej dwóch stopni Celsjusza.
Grupa wydobywcza Rio Tinto przewiduje, że popyt na lit będzie rósł o 25-35 procent rocznie w ciągu następnej dekady. Daniel Morgan z agencji analitycznej Barrenjoey powiedział, że sprzedaż 28 mln samochodów elektrycznych do 2030 roku była by bardziej realistycznym założeniem, ale nawet to nie byłoby możliwe w przypadku obecnie ogłoszonych projektów litowych. Aby osiągnąć taki poziom, produkcja litu musiałaby wzrosnąć sześciokrotnie.
Financial Times/Mariusz Marszałkowski
Branża e-commerce ma pomysł jak zmniejszyć swój ślad węglowy