AlertEnergetykaMotoryzacjaSurowce

FT: Niedobory litu mogą spowolnić rozwój elektromobilności

Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

Według Sturata Crowa, prezesa globalnego lidera produkcji litu Lake Resource, niedobory surowca mogą wpłynąć negatywnie na światowe plany dekarbonizacji zakładające wykorzystanie na szeroką skalę magazynów bateryjnych i samochodów elektrycznych. 

Według Crowna, rządom zachodnim nadal nie udało się zbudować odpowiedniego łańcucha dostaw litu na potrzeby transformacji, co jest szczególnie widoczne w czasie boomu na elektromobilność. Państwa Zachodu chciały się wyrwać z litowego ucisku Chin, które kontrolują ponad 70 procent wydobycia tego pierwiastka. Dotychczas jednak nie udało się tego dokonać.

Daniel Morgan, analityk ds. górnictwa w banku inwestycyjnym Barrenjoey, powiedział, że niemożliwe jest osiągnięcie celów [produkcji pojazdów elektrycznych] przez producentów samochodów ze względu na bardzo ograniczoną podaż surowców potrzebnych do produkcji komponentów,  w tym baterii samochodowych. Stany Zjednoczone chcą, aby do 2030 roku połowa całej sprzedaży samochodów była pojazdami elektrycznymi, UE zaproponowała całkowity zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 roku. Główne marki, w tym Volkswagen, Ford, Stellantis, General Motors i Toyota, ogłosiły ambitne cele zwiększenia produkcja pojazdów elektrycznych i wycofywanie sprzedaży samochodów benzynowych.

Międzynarodowa Agencja Energii szacuje, że globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych musi osiągnąć 47 mln sztuk rocznie do 2030 roku, aby zapewnić zgodność emisji z scenariuszem zrównoważonego rozwoju” który utrzymałby globalne ocieplenie poniżej dwóch stopni Celsjusza.

Grupa wydobywcza Rio Tinto przewiduje, że popyt na lit będzie rósł o 25-35 procent rocznie w ciągu następnej dekady. Daniel Morgan z agencji analitycznej Barrenjoey powiedział, że sprzedaż 28 mln samochodów elektrycznych do 2030 roku była by bardziej realistycznym założeniem, ale nawet to nie byłoby możliwe w przypadku obecnie ogłoszonych projektów litowych. Aby osiągnąć taki poziom, produkcja litu musiałaby wzrosnąć sześciokrotnie.

Financial Times/Mariusz Marszałkowski

Branża e-commerce ma pomysł jak zmniejszyć swój ślad węglowy


Powiązane artykuły

Prezes KHNP Whang Joo-ho. Fot. Yonhap News

Korea: KHNP nie zbuduje elektrowni jądrowej w Polsce

Polska jest czwartym krajem europejskim, po Szwecji, Słowenii i Holandii, w którym KHNP potwierdziło zamknięcie swojej działalności – podaje koreańska...
benzyna ropa

Ceny paliw spadają. Co zmieni koniec wojny w Ukrainie?

Średnie ceny paliw na polskich stacjach w ostatnich tygodniach notują wyraźne spadki, a kierowcy mogą liczyć na dalsze obniżki. Eksperci...
Bank of America. Fot. heute.at

Koalicja „zielonych” banków może utracić grunt w Europie

Net-Zero Banking Alliance (NZBA), organizacja działająca na rzecz „dekarbonizacji globalnych finansów”, może stracić prominentnych członków w Europie. To banki, które...

Udostępnij:

Facebook X X X