icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

FT: Niedobory litu mogą spowolnić rozwój elektromobilności

Według Sturata Crowa, prezesa globalnego lidera produkcji litu Lake Resource, niedobory surowca mogą wpłynąć negatywnie na światowe plany dekarbonizacji zakładające wykorzystanie na szeroką skalę magazynów bateryjnych i samochodów elektrycznych. 

Według Crowna, rządom zachodnim nadal nie udało się zbudować odpowiedniego łańcucha dostaw litu na potrzeby transformacji, co jest szczególnie widoczne w czasie boomu na elektromobilność. Państwa Zachodu chciały się wyrwać z litowego ucisku Chin, które kontrolują ponad 70 procent wydobycia tego pierwiastka. Dotychczas jednak nie udało się tego dokonać.

Daniel Morgan, analityk ds. górnictwa w banku inwestycyjnym Barrenjoey, powiedział, że niemożliwe jest osiągnięcie celów [produkcji pojazdów elektrycznych] przez producentów samochodów ze względu na bardzo ograniczoną podaż surowców potrzebnych do produkcji komponentów,  w tym baterii samochodowych. Stany Zjednoczone chcą, aby do 2030 roku połowa całej sprzedaży samochodów była pojazdami elektrycznymi, UE zaproponowała całkowity zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 roku. Główne marki, w tym Volkswagen, Ford, Stellantis, General Motors i Toyota, ogłosiły ambitne cele zwiększenia produkcja pojazdów elektrycznych i wycofywanie sprzedaży samochodów benzynowych.

Międzynarodowa Agencja Energii szacuje, że globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych musi osiągnąć 47 mln sztuk rocznie do 2030 roku, aby zapewnić zgodność emisji z scenariuszem zrównoważonego rozwoju” który utrzymałby globalne ocieplenie poniżej dwóch stopni Celsjusza.

Grupa wydobywcza Rio Tinto przewiduje, że popyt na lit będzie rósł o 25-35 procent rocznie w ciągu następnej dekady. Daniel Morgan z agencji analitycznej Barrenjoey powiedział, że sprzedaż 28 mln samochodów elektrycznych do 2030 roku była by bardziej realistycznym założeniem, ale nawet to nie byłoby możliwe w przypadku obecnie ogłoszonych projektów litowych. Aby osiągnąć taki poziom, produkcja litu musiałaby wzrosnąć sześciokrotnie.

Financial Times/Mariusz Marszałkowski

Branża e-commerce ma pomysł jak zmniejszyć swój ślad węglowy

Według Sturata Crowa, prezesa globalnego lidera produkcji litu Lake Resource, niedobory surowca mogą wpłynąć negatywnie na światowe plany dekarbonizacji zakładające wykorzystanie na szeroką skalę magazynów bateryjnych i samochodów elektrycznych. 

Według Crowna, rządom zachodnim nadal nie udało się zbudować odpowiedniego łańcucha dostaw litu na potrzeby transformacji, co jest szczególnie widoczne w czasie boomu na elektromobilność. Państwa Zachodu chciały się wyrwać z litowego ucisku Chin, które kontrolują ponad 70 procent wydobycia tego pierwiastka. Dotychczas jednak nie udało się tego dokonać.

Daniel Morgan, analityk ds. górnictwa w banku inwestycyjnym Barrenjoey, powiedział, że niemożliwe jest osiągnięcie celów [produkcji pojazdów elektrycznych] przez producentów samochodów ze względu na bardzo ograniczoną podaż surowców potrzebnych do produkcji komponentów,  w tym baterii samochodowych. Stany Zjednoczone chcą, aby do 2030 roku połowa całej sprzedaży samochodów była pojazdami elektrycznymi, UE zaproponowała całkowity zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 roku. Główne marki, w tym Volkswagen, Ford, Stellantis, General Motors i Toyota, ogłosiły ambitne cele zwiększenia produkcja pojazdów elektrycznych i wycofywanie sprzedaży samochodów benzynowych.

Międzynarodowa Agencja Energii szacuje, że globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych musi osiągnąć 47 mln sztuk rocznie do 2030 roku, aby zapewnić zgodność emisji z scenariuszem zrównoważonego rozwoju” który utrzymałby globalne ocieplenie poniżej dwóch stopni Celsjusza.

Grupa wydobywcza Rio Tinto przewiduje, że popyt na lit będzie rósł o 25-35 procent rocznie w ciągu następnej dekady. Daniel Morgan z agencji analitycznej Barrenjoey powiedział, że sprzedaż 28 mln samochodów elektrycznych do 2030 roku była by bardziej realistycznym założeniem, ale nawet to nie byłoby możliwe w przypadku obecnie ogłoszonych projektów litowych. Aby osiągnąć taki poziom, produkcja litu musiałaby wzrosnąć sześciokrotnie.

Financial Times/Mariusz Marszałkowski

Branża e-commerce ma pomysł jak zmniejszyć swój ślad węglowy

Najnowsze artykuły