DrogiInfrastrukturaWszystko

Furgalski: Największe wyzwanie to budowa i scalenie dróg ekspresowych

Podczas VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Adrian Furgalski wziął udział w debacie na temat rozwoju infrastruktury w nowej perspektywie finansowej UE.

– Wejście do Unii Europejskiej to najlepsza rzecz, która mogła się przydarzyć naszej infrastrukturze. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IŚ) jest największym takim programem przekazującym fundusze na konkretną branżę w całej UE – mówił podczas VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Adrian Furgalski, członek zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych „TOR” sp. z o. o.

W jego opinii takich pieniędzy, jakie Polska otrzymała z tego programu nigdy by sama nie uzbierała. Furgalski zilustrował to przykładem. Na początku poprzedniej dekady Polska przeznaczała na infrastrukturę średniorocznie ok. 1 mld zł, zaś w ostatnich latach – ok. 7 mld.

– Niestety kolej pozostaje maruderem w wykorzystywaniu środków unijnych – dowodził dalej Furgalski. – Musimy coraz lepiej wykorzystywać środki na infrastrukturę w najbliższych latach, bo po 2020 r. takich pieniędzy już nie będzie. O ile 84 proc. odcinków autostrad zostało dotąd zrealizowanych, wielkość ta w odniesieniu do dróg ekspresowych wynosi tylko 30 proc. Największym wyzwaniem dla rozwoju polskiej infrastruktury transportowej pozostaje budowa i scalenie dróg ekspresowych, tak, by można było nimi przejechać dłuższe odcinki z A do B.

Zdaniem eksperta ZDG TOR stosunkowo słabo z tym zadaniem radzą sobie jak dotąd Łódź i Górny Śląsk.

– Można więc było budować więcej i szybciej. Ale mam nadzieję, że wyciągniemy wnioski z obecnego stanu rzeczy i będzie w przyszłości lepiej – uważa Furgalski. – Obecnie negocjujemy wielkość ostatecznych kwot ze środków unijnych na drogi i koleje. Na oba cele miało pójść pierwotnie po 10,5 mld euro. Polski rząd chciałby jednak przesunąć na drogi 2 mld euro z puli kolejowej. Tymczasem łączna wartość kosztów, które pociągnęłaby za sobą tylko całkowita wymiana taboru kolejowego wynosi ok. 37 mld zł.

W sprawie ostatecznego kształtu rozdziału środków na polską infrastrukturę KE ma podjąć do końca czerwca br. Zaś obecne plany PKP PLK przewidują rewitalizację 1500 km torów, a ich kolejne 3 tys. km mają zostać zmodernizowane.

– W zakresie budowy dróg istnieją także niezaspokojone potrzeby – mówił dalej Furgalski. – Do końca obecnej dekady przewidywane jest tylko zakończenie odcinka autostrady A1 na całej długości od podkatowickich Pyrzowic do podłódzkiego Tuszyna. A co z resztą? Zarzucono jak dotąd dokończenie A2 z Warszawy do granicy wschodniej. Potrzebne są także środki na rozbudowę systemu ITS (transportu inteligentnego).

Furgalski uważa, że w miarę, jak w kolejnych latach będzie ubywać środków unijnych na infrastrukturę, powinna wzrastać wielkość środków budżetowych na ten cel. Zwłaszcza, że, według szacunków eksperta, już obecnie corocznie trafia do budżetu ok. 55-60 mld zł z rozmaitych opłat okołotransportowych.

– Budżet mógł wcześniej zaoszczędzić środki potrzebne na rozwój sieci transportowej – przekonywał ekspert. – Np. wprowadzając od razu elektroniczny, a nie manualny system poboru opłat na drogach krajowych (w związku tym ostatnim aż 1,2 mld zł przeznaczono na konieczne wykupy gruntów i stosowne oprzyrządowanie). Środki na transport można też zaoszczędzić poprzez równomierne rozłożenie ryzyk podczas realizacji kontraktów drogowych między publicznego zamawiającego (GDDKiA), a wykonawców. Tymczasdem obecnie tylko 30 proc. takich inwestycji realizowana jest z właściwym rozłożeniem ryzyk.

Na zakończenie Furgalski zwrócił uwagę na kolejny problem związany z niewłaściwą organizacją publicznych przetargów drogowych, który może boleśnie odczuć budżet, a zatem i podatnicy.

– Na ponad 11 mld zł wyceniana jest wartość odszkodowań od Skarbu Państwa, o które wystąpili wykonawcy dróg publicznych przed polskim sądami. Nawet jeśli ostatecznie skarżący otrzymają 3 czy 4 mld zł, to są to środki zmarnotrawione, które można by przeznaczyć na budowę brakujących odcinków dróg – uważa ekspert.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X