InfrastrukturaKolejeWszystko

Furgalski: Strategia dla kolei zostaje na papierze

– Żeby spółki kolejowe się rozwijały, muszą zostać obniżone stawki. Jeśli będą nadal tak wysokie, firmom kolejowym będzie ciężko przedstawić ofertę konkurencyjną do ofert transportu drogowego. Potrzebne są także inwestycje w infrastrukturę skracające czas przejazdu pociągów – twierdzi Adrian Furgalski, Dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych „TOR”.

– Póki co się on wydłuża. Władze tłumaczą, że to wynika z prac modernizacyjnych, że musi być gorzej, by w końcu było lepiej. Jednak  harmonogram prac jest często źle ułożony. Jeżeli średnia prędkość pociągu towarowego w Polsce to 23 km/h, a w Niemczech 60 km/h to powinniśmy dążyć do tego wyższego poziomu. Średnia przejazdu samochodu ciężarowego w Polsce to właśnie 60 km/h, dlatego pociągi muszą jeździć szybciej, by móc konkurować z transportem samochodowym – ocenia eskpert. – To wymaga pieniędzy i czasu. Przyszła perspektywa finansowa Unii Europejskiej zakłada, że 60 procent zadań ma stanowić rehabilitacja linii kolejowych. Chodzi przede wszystkim o udrożnienie ciągów towarowych na Górnym Śląsku, linię CE65 z portów trójmiejskich na południe kraju oraz tzw. Nadodrzankę,czyli linię CE59 do portu w Szczecinie. To główne ciągi, które mogłyby nie tylko usprawnić transport surowców do portów, ale i przejmować z dróg większą część kontenerów, których przyrost notujemy od lat w naszych portach.

– Optymistyczne jest także to, że Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał wyrok, że Polska niezgodnie z przepisami unijnymi oblicza wysokość stawek. Warszawa musi niezwłocznie wdrożyć zalecenia Trybunału, ale nie wiadomo ile czasu to zajmie w praktyce. Rząd może to przeciągać aż do momentu sprawy przeciwko Polsce za niewdrożenie wyroku i groźby nałożenia kary finansowej. Jednorazowe zwiększenie wydatków na utrzymanie infrastruktury, które musiałoby wynieść jakieś 2 mld złotych, jest niemożliwe. Dlatego ten proces rozłoży się na lata – twierdzi rozmówca BiznesAlert.pl.

– Polska ma 2001 dokumentów strategicznych odnośnie wszystkiego. Mam mieszane uczucia co do tych dokumentów. My je produkujemy na prośbę Komisji Europejskiej a potem stawiamy je na półce i nic z nich nie wynika. Rzadko kiedy takie strategie są realizowane. Część z nich, nawet w ramach jednego resortu jest ze sobą sprzeczna – przekonuje Furgalski. – Polska strategia dla kolei jest widoczna dzisiaj w ustawie budżetowej. Rząd nie myśli chyba na serio o tym, że priorytetem ma być kolej, co sam ogłosił 2 lata temu. W Sejmie trwa dyskusja o wycofaniu miliarda złotych z budżetu na inwestycje kolejowe w 2013 r. Jeżeli polskie koleje będą musiały szukać tych pieniędzy na rynku emitując obligacje to finansowanie będzie utrudnione i droższe szczególnie, że niebawem OFE nie będą mogły kupować takich papierów.

– Państwo zrzuca z siebie odpowiedzialność jak w przypadku Przewozów Regionalnych i oddaje kompetencje w tym zakresie samorządom. Rezygnuje zatem z realizacji swojej strategii w tym zakresie – ocenia – Z tego wynika, że wszystkie uładzone strategie wyprodukowane przez resort transportu mogą sobie leżeć na półce ale rzeczywistość je negatywnie zweryfikuje – kończy nasz rozmówca.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X