EnergetykaEnergia elektrycznaInnowacje

Hołda: Polacy budują magazyny energii

Magazyn kinetyczny testowany przez PKP Energetyka / fot. Piotr Stępiński, BiznesAlert.pl

PKP Energetyka inwestuje w projekty magazynów energii, które mają pozwolić spółce na optymalizację szczytowego zapotrzebowania na energię, a w konsekwencji przynieść oszczędności i większą stabilizację całemu systemowi energetycznemu. Prototyp pierwszej instalacji ma zostać uruchomiony jeszcze w pierwszej połowie 2020 roku.

Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka, zwrócił uwagę w rozmowie z BiznesAlert.pl, że spółka zarządza nietypową siecią dystrybucji energii dla kolei. Charakteryzuje się ona częstym, nieregularnym, chwilowym i dużym obciążeniem wywołanym przez przejeżdżające pociągi. To oznacza, że spółka musi rezerwować zapotrzebowanie z Krajowego Systemu Elektroenergetycznego (KSE) w maksymalnym zakresie na dłuższy czas, pomimo, że wykorzystuje je tylko impulsowo. – Magazyn energii mógłby stanowić element optymalizacji szczytowego zapotrzebowania na energię, czyli odciążyć KSE. Dlatego włączyliśmy się w poszukiwanie technologii, która mogłaby w tym pomóc – stwierdził.

Przypomniał, że PKP Energetyka obecnie realizuje dwa projekty związane z magazynami energii.

– Pierwszy powstaje przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz Uniwersytetem Zielonogórskim. Jest to litowo-jonowy magazyn energii, którego prototyp powstanie jeszcze w pierwszej połowie 2020 roku, po czym będzie mógł zostać przetestowany w naszej sieci. Drugi dotyczy kinetycznego magazynu energii. Jego działanie polega na wprowadzeniu w ruch masy wirującej, która pobierając energię przy rozpędzaniu, oddaje ją przy późniejszym hamowaniu do odbiornika – powiedział Hołda. Zaznaczył, że taki magazyn może przechowywać energię nawet przez 70 godzin. Docelowo PKP Energetyka chce zbudować magazyn energii o pojemności 1 MW. – Obecnie opracowywany jest prototyp o pojemności 40 kW. Na początku kolejnego roku powstanie wersja 50 kW. Mam nadzieję, że pod koniec 2020 roku uda się stworzyć kolejny prototyp magazynu już o pojemności 1 MW. Dzięki swojej specyfice urządzenie ma możliwość zwielokrotnienia mocy w momencie jej oddawania. To oznacza, że magazyn o pojemności 1 MW będzie mógł krótkoterminowo oddać do sieci nawet 5 MW – dodał.

Zaznaczył, że z bardzo wstępnych wyliczeń wynika, iż uruchomienie takiej instalacji mogłoby przyczynić się do 2-3 krotnego zmniejszenia zapotrzebowania na moc na każdą podstację. – Obecnie skupiamy się na parametrach technicznych. Dopiero później będziemy mogli policzyć ile dokładnie przyniesie to oszczędności – stwierdził rozmówca BiznesAlert.pl.

Zwrócił uwagę na konieczność transformacji polskiego sektora energetycznego. Jednym z kluczowych trendów tej zmiany będzie, zdaniem Hołdy, rozwój OZE. – Obecnie 2/3 światowych inwestycji w energetyce dotyczy OZE. Polska również w nie inwestuje. Do 2030 roku udział produkcji energii z węgla spadnie z obecnych 77 do 60 procent. Te moce zostaną zastąpione alternatywnymi źródłami. W efekcie spowoduje to pojawienie się nowego, rozproszonego modelu dystrybucji. Chociaż najbardziej efektywnym sposobem na wprowadzanie OZE jest wykorzystywanie energii tam, gdzie jest produkowana – zgodnie z ideą gospodarki obiegu zamkniętego. Dlatego przewidujemy, że w dalszej perspektywie będzie mniej energii przesyłanej tradycyjnymi sieciami dystrybucyjnymi. Nadal jednak będzie trzeba uzupełniać braki w jednym miejscu energią wyprodukowaną w innym – ocenił przedstawiciel PKP Energetyka.

Według niego wyzwaniem będzie zapewnienia stabilności produkcji energii z OZE, a jednym ze sposobów na ujarzmienie tych źródeł są magazyny energii. – Poszukiwanym „Świętym Graalem”, który będzie uzupełnieniem dla transformacji, są właśnie magazyny energii. Będą mogły zgromadzić i przechowywać energię do momentu, w którym jest niezbędna. W przypadku sektora kolejowego ruch jest skoncentrowany w ciągu dnia. Jeżeli chcielibyśmy mówić o zastosowaniu prądu np. z farm wiatrowych, które produkują energię głównie w nocy, to musimy mieć instalację do jej przechowywania – stwierdził.

Opracowanie Piotr Stępiński


Powiązane artykuły

Unia zmienia magazyny gazu. Czy obniży ceny w zimie?

Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących obowiązkowego napełniania magazynów gazu, umożliwiając państwom członkowskim większą elastyczność w realizacji tego celu....

Strzelba i siatka, czyli ukraiński sposób na drony. Ekspert: To ostateczność

Drony polują na ukraińskich żołnierzy. Nie wszystkie da się zagłuszyć, początkowo Ukraina radziła sobie tradycyjnym wyposażeniem m.in. z użyciem strzelb....
Stacja ładowania Polenergia eMobility. Fot. Polenergia

Zielona energia nie jest przepustką do El Dorado operatorów ładowarek

Polenergia eMobility mimo wzrostu skali działalności nadal przynosi straty. Czy dlatego jej właściciel mrozi inwestycje, i chce ją sprzedać?

Udostępnij:

Facebook X X X