icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Jak będzie działać instalacja zwiększająca efektywność rafinerii Lotosu

(Lotos)

Głównym celem Projektu EFRA jest zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej części ropy naftowej, z której powstaje ciężki olej opałowy lub asfalt. Są to produkty obarczone ujemną marżą, czyli tańsze niż ropa. Dzięki EFRA rafineria LOTOSU nie będzie już produkować ciężkiego oleju opałowego, a z  tony niechcianej pozostałości  powstanie ok. 700 kg paliw oraz 300 kg koksu.  W koksie zmagazynowany zostanie dwutlenek węgla, który zostałby wyemitowany do atmosfery  przy innym przerobie pozostałości. Dzięki temu LOTOS nie będzie ponosił kosztów emisji tego gazu. EFRA zapewni wysoki wzrost marży rafineryjnej  o ok. 2 dolary na baryłce ropy.

Koksowanie opóźnione i naprzemienne

Instalacja opóźnionego koksowania DCU (Delayed Coking Unit) przerabiać będzie w ciągu godziny 160 ton pozostałości próżniowej (z instalacji destylacji próżniowej) oraz asfaltu SDA (Solvent Deasphalting) otrzymywanego z instalacji ROSE (Residual Oil Supercritical Extraction). Z tej pozostałości obecnie powstaje asfalt i ciężki olej opałowy.

Produkty DCU to ponad 80 ton na godzinę wsadu dla instalacji MHC (Mild-Hydrocracking Unit) i HDS (Hydrodesuplhurisation Diesel Unit), z którego powstanie głównie olej napędowy i hydrowaks oraz benzyna, LPG oraz  ok. 50 ton koksu oraz pozostałe.

Ciężka pozostałość, dostarczana dwoma rurociągami do instalacji DCU, podawana będzie po podgrzaniu do wielkiego, pionowego zbiornika – reaktora (coke drum) o wysokości kilkudziesięciu metrów i pojemności ponad tysiąc m3.  Proces koksowania będzie odbywał się naprzemiennie w dwóch takich zbiornikach.  W jednym zbiorniku będzie przebiegał proces krakingu termicznego, a w drugim – chłodzenie, wycinanie i usuwanie koksu. A potem nastąpi zmiana. Urządzenia do wycinania koksu prądem wody znajdować się będą nad reaktorami, a cała konstrukcja będzie wysoka na blisko sto metrów.

DCU

Wewnątrz zbiornika, w temperaturze ok. 500°C, odbywać się będą procesy koksowania oraz krakowania, czyli łamania długich łańcuchów węglowodorów na krótkie – charakterystyczne dla paliw. Najcięższe węglowodory zmienią się w koks, który w ciągu kilkunastu godzin wypełni zbiornik. Wtedy nastąpi przełączenie procesu do drugiego, pustego zbiornika, a koks zostanie schłodzony do temperatury 30-40°C za pomocą pary wodnej oraz wody. Po schłodzeniu zostanie pocięty na kawałki za pomocą wiertła wodnego, czyli wodą o ciśnieniu kilkuset atmosfer. Bryłki koksu spadną wraz z wodą do betonowego zbiornika. Po opróżnieniu, zbiornik-reaktor zostanie wygrzany i po napełnieniu drugiego zbiornika, znów rozpocznie się w nim koksowanie.

Ciekłe węglowodory odprowadzane będą górą zbiornika i trafią do kolumny destylacyjnej, w której zostaną rozdzielone na gazy suche, LPG, benzynę, lekki olej opałowy (LCGO) i ciężki olej opałowy z koksowania (HCGO). HCGO trafi do hydrokrakingu MHC, gdzie zostanie przerobiony głównie na wysokiej jakości olej napędowy, ale powstaną też mniejsze ilości benzyny i LPG oraz półprodukt – hydrowaks. LCGO przerabiany będzie głównie na olej napędowy na instalacji HDS. Powstający podczas koksowania gaz opałowy zasili po odsiarczeniu gazową sieć rafineryjną.

Schemar EFRA

Inne instalacje

Obok DCU powstaną instalacje logistyczne związane z wywozem koksu, węzeł oczyszczania LPG, instalacja odsiarczania benzyny – CNHT produkująca benzynę surową oraz  instalacja produkcji wodoru (HGU). 85% produkcji wodoru przeznaczone będzie do przerobu produktów koksowania, a 15% – na inne potrzeby. Uzupełnieniem projektu EFRA będzie. instalacja rozdziału hydrowaksu powstałego na instalacji MHC.

O innych instalacjach napiszemy w kolejnych artykułach. Polecamy też nasz słownik, w którym znaleźć można wytłumaczenie wszystkich najważniejszych procesów mających w rafinerii.

(Lotos)

Głównym celem Projektu EFRA jest zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej części ropy naftowej, z której powstaje ciężki olej opałowy lub asfalt. Są to produkty obarczone ujemną marżą, czyli tańsze niż ropa. Dzięki EFRA rafineria LOTOSU nie będzie już produkować ciężkiego oleju opałowego, a z  tony niechcianej pozostałości  powstanie ok. 700 kg paliw oraz 300 kg koksu.  W koksie zmagazynowany zostanie dwutlenek węgla, który zostałby wyemitowany do atmosfery  przy innym przerobie pozostałości. Dzięki temu LOTOS nie będzie ponosił kosztów emisji tego gazu. EFRA zapewni wysoki wzrost marży rafineryjnej  o ok. 2 dolary na baryłce ropy.

Koksowanie opóźnione i naprzemienne

Instalacja opóźnionego koksowania DCU (Delayed Coking Unit) przerabiać będzie w ciągu godziny 160 ton pozostałości próżniowej (z instalacji destylacji próżniowej) oraz asfaltu SDA (Solvent Deasphalting) otrzymywanego z instalacji ROSE (Residual Oil Supercritical Extraction). Z tej pozostałości obecnie powstaje asfalt i ciężki olej opałowy.

Produkty DCU to ponad 80 ton na godzinę wsadu dla instalacji MHC (Mild-Hydrocracking Unit) i HDS (Hydrodesuplhurisation Diesel Unit), z którego powstanie głównie olej napędowy i hydrowaks oraz benzyna, LPG oraz  ok. 50 ton koksu oraz pozostałe.

Ciężka pozostałość, dostarczana dwoma rurociągami do instalacji DCU, podawana będzie po podgrzaniu do wielkiego, pionowego zbiornika – reaktora (coke drum) o wysokości kilkudziesięciu metrów i pojemności ponad tysiąc m3.  Proces koksowania będzie odbywał się naprzemiennie w dwóch takich zbiornikach.  W jednym zbiorniku będzie przebiegał proces krakingu termicznego, a w drugim – chłodzenie, wycinanie i usuwanie koksu. A potem nastąpi zmiana. Urządzenia do wycinania koksu prądem wody znajdować się będą nad reaktorami, a cała konstrukcja będzie wysoka na blisko sto metrów.

DCU

Wewnątrz zbiornika, w temperaturze ok. 500°C, odbywać się będą procesy koksowania oraz krakowania, czyli łamania długich łańcuchów węglowodorów na krótkie – charakterystyczne dla paliw. Najcięższe węglowodory zmienią się w koks, który w ciągu kilkunastu godzin wypełni zbiornik. Wtedy nastąpi przełączenie procesu do drugiego, pustego zbiornika, a koks zostanie schłodzony do temperatury 30-40°C za pomocą pary wodnej oraz wody. Po schłodzeniu zostanie pocięty na kawałki za pomocą wiertła wodnego, czyli wodą o ciśnieniu kilkuset atmosfer. Bryłki koksu spadną wraz z wodą do betonowego zbiornika. Po opróżnieniu, zbiornik-reaktor zostanie wygrzany i po napełnieniu drugiego zbiornika, znów rozpocznie się w nim koksowanie.

Ciekłe węglowodory odprowadzane będą górą zbiornika i trafią do kolumny destylacyjnej, w której zostaną rozdzielone na gazy suche, LPG, benzynę, lekki olej opałowy (LCGO) i ciężki olej opałowy z koksowania (HCGO). HCGO trafi do hydrokrakingu MHC, gdzie zostanie przerobiony głównie na wysokiej jakości olej napędowy, ale powstaną też mniejsze ilości benzyny i LPG oraz półprodukt – hydrowaks. LCGO przerabiany będzie głównie na olej napędowy na instalacji HDS. Powstający podczas koksowania gaz opałowy zasili po odsiarczeniu gazową sieć rafineryjną.

Schemar EFRA

Inne instalacje

Obok DCU powstaną instalacje logistyczne związane z wywozem koksu, węzeł oczyszczania LPG, instalacja odsiarczania benzyny – CNHT produkująca benzynę surową oraz  instalacja produkcji wodoru (HGU). 85% produkcji wodoru przeznaczone będzie do przerobu produktów koksowania, a 15% – na inne potrzeby. Uzupełnieniem projektu EFRA będzie. instalacja rozdziału hydrowaksu powstałego na instalacji MHC.

O innych instalacjach napiszemy w kolejnych artykułach. Polecamy też nasz słownik, w którym znaleźć można wytłumaczenie wszystkich najważniejszych procesów mających w rafinerii.

Najnowsze artykuły