icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Jak powinno rozumieć się gazową niezależność? (ANALIZA)

Mimo że, jak informuje Klaipėdos Nafta, operator litewskiego terminala LNG, wolumen importowanego gazu skroplonego w okresie od stycznia do lipca 2017 r. spadł w porównaniu do tego samego okresu w 2016 r. prawie o jedną trzecią (z 10,2 TWh do 6,5 TWh [1]), to litewskie “Independence” (o którym pisaliśmy już w listopadzie 2015 r. [2]) w znaczącym stopniu zmieniło układ sił na tamtejszym rynku. Warto jeszcze podkreślić, iż pomimo mniejszej ilości LNG przychody z oferowanych przez terminal usług wzrosły w tym samym okresie o 2,3% i wyniosły 40,5 mln euro (40,7 mln dol.) – piszą Andrzej Sikora i Mateusz Sikora z Instytutu Studiów Energetycznych Sp. z o.o.

W 2015 r. rosyjski Gazprom posiadał prawie 80% rynku gazu ziemnego na Litwie, w 2016 r. jego udział wynosił tylko około 30% rynku, a w 2017 planuje się, że wzrośnie do około 55% [3]. Warunkiem jest cena, Gazprom musi być obecnie konkurencyjny co skrupulatnie wykorzystują litewskie spółki.

Rys. 1 Status budowy terminala LNG Corpus Christi należącego do Cheniere Energy Inc., Źródło: Cheniere Energy Inc. 30 czerwca 2017.

Lietuvos Dujų Tiekimas, litewska firma tradingowa należąca do państwowej spółki Lietuvos Energija, poinformowała w czerwcu 2017 r. o zakupie pierwszego transportu amerykańskiego gazu LNG [4]. Transport z terminala Sabine Pass, zakupiony bezpośrednio od Cheniere Energy Inc. planowany jest na drugą połowę sierpnia. Przypomnijmy jednak, że litewski Litgas jeszcze w lutym 2015 r. podpisał wstępne porozumienie o zakupie gazu LNG z USA i pierwszy planowany transport (nie doszedł do skutku) był już planowany na początku 2016 r [5]. Lietuvos Dujų Tiekimas poinformował również, o zakupie drugiego transportu LNG z USA, który ma być dostarczony w połowie września [6]. Tym razem od hiszpańskiej spółki Gas Natural Fenosa, która ma długoterminową – 20 letnią umowę z Cheniere Energy Inc. (z możliwością przedłużenia o kolejne 10 lat). Pierwsza podpisana jeszcze w 2011 r. na wolumen 5 mld m3 rocznie z terminala Sabine Pass oraz drugą, podpisaną w 2014 roku na wolumen 2 mld m3 rocznie z terminala Corpus Christi [7]. Jest to dobry przykład, obrazujący jak Litwa w umiejętny sposób wykorzystuje swój pływający (FSRU) terminal oraz przejmuje korzystne oferty na rynku spot. Przypomnijmy, że Litgas ma podpisany pięcioletni kontrakt z norweskim Statoil na zakup 540 mln m3 rocznie [8].

Ostatnie informacje są równie ciekawe, do gry o rynek krajów bałtyckich włącza się inny światowej klasy zawodnik, holenderski Royal Dutch Shell [9]. Klaipedos Nafta należąca do litewskiej, państwowej spółki Epso-G odbierze testowe ilości gazu LNG, ok. 1000 m3. Oczywiście, z punktu biznesowego są to śladowe ilości, które pozwalają jednak sprawdzić infrastrukturę, dostosować swoje ustawienia, a w dłuższym okresie stać się fundamentem do większej współpracy.

Dla Litwy oznacza to przede wszystkim, że kolejny światowy dostawca jest zainteresowany tym rynkiem, widzi potencjał i możliwości jakie oferują odbiorcy. Więcej chętnych to najprościej mówiąc większą konkurencja czyli korzystniejsza cena dla klienta końcowego. Litewski przykład jest szczególnie ważny dla Polski jeszcze z jednego względu. Z terminala “Independence” korzystają różne litewskie firmy. Jak sama nazwa wskazuje, oferuje on NIEZALEŻNOŚĆ. W polskiej perspektywie prawno/regulacyjnej tylko PGNiG jest fizycznie w stanie zakupić, odebrać, zmagazynować i odsprzedać gaz do klienta czy na giełdzie… Kto inny będzie chętny wybudować magazyny gazu i utrzymać adekwatne do importu stany zapasów? Warto przywołać taki fakt z początku XX wieku kiedy to amerykańska firma Standrad Oil należąc do Johna D. Rockefellera została podzielona właśnie i głównie ze względu na zmonopolizowanie usługi transportowej.

Hiszpański Gas Natural Fenosa czy holednerski Royal Dutch Shell, który jest obecny na każdym etapie wydobycia, produkcji, dostaw i sprzedaży, które mają podpisane długoterminowe kontrakty nie tylko z producentami w USA mogliby być przecież (a wiemy, że są) zainteresowani wejściem na polski rynek, lecz wydaje się, że na polskie “Independence” jeszcze długo przyjdzie nam poczekać.

[1] http://www.lngworldnews.com/lithuania-klaipeda-lng-regas-volumes-drop-significantly-in-jan-jul/
[2] Sikora M., Sikora A., „Lithuanian “Independence””, CIRE, 20.11.2015 – http://www.cire.pl/item,120686,13,0,0,0,0,0,litewskie-independence.html
[3] http://www.baltic-course.com/eng/good_for_business/?doc=126571
[4] http://www.lngworldnews.com/lithuanias-ldt-buys-us-lng-cargo/
[5] http://www.reuters.com/article/lithuania-lng-usa-idUSL5N0W207O20150228
[6] http://www.lngworldnews.com/lithuanias-ldt-buys-us-lng-cargo/
[7] http://www.gasnaturalfenosa.com/en/press+room/news/1285338473668/1297234077389/gas+natural+fenosa+signs+a+new+liquified+natural+gas+supply+agreement+with+the+north+american+company+cheniere+with+freedom+of+destination.html
[8] Sikora M., Sikora A., „Lithuanian “Independence””, CIRE, 20.11.2015 – http://www.cire.pl/item,120686,13,0,0,0,0,0,litewskie-independence.html
[9] http://www.baltic-course.com/eng/energy/?doc=131962

 

Mimo że, jak informuje Klaipėdos Nafta, operator litewskiego terminala LNG, wolumen importowanego gazu skroplonego w okresie od stycznia do lipca 2017 r. spadł w porównaniu do tego samego okresu w 2016 r. prawie o jedną trzecią (z 10,2 TWh do 6,5 TWh [1]), to litewskie “Independence” (o którym pisaliśmy już w listopadzie 2015 r. [2]) w znaczącym stopniu zmieniło układ sił na tamtejszym rynku. Warto jeszcze podkreślić, iż pomimo mniejszej ilości LNG przychody z oferowanych przez terminal usług wzrosły w tym samym okresie o 2,3% i wyniosły 40,5 mln euro (40,7 mln dol.) – piszą Andrzej Sikora i Mateusz Sikora z Instytutu Studiów Energetycznych Sp. z o.o.

W 2015 r. rosyjski Gazprom posiadał prawie 80% rynku gazu ziemnego na Litwie, w 2016 r. jego udział wynosił tylko około 30% rynku, a w 2017 planuje się, że wzrośnie do około 55% [3]. Warunkiem jest cena, Gazprom musi być obecnie konkurencyjny co skrupulatnie wykorzystują litewskie spółki.

Rys. 1 Status budowy terminala LNG Corpus Christi należącego do Cheniere Energy Inc., Źródło: Cheniere Energy Inc. 30 czerwca 2017.

Lietuvos Dujų Tiekimas, litewska firma tradingowa należąca do państwowej spółki Lietuvos Energija, poinformowała w czerwcu 2017 r. o zakupie pierwszego transportu amerykańskiego gazu LNG [4]. Transport z terminala Sabine Pass, zakupiony bezpośrednio od Cheniere Energy Inc. planowany jest na drugą połowę sierpnia. Przypomnijmy jednak, że litewski Litgas jeszcze w lutym 2015 r. podpisał wstępne porozumienie o zakupie gazu LNG z USA i pierwszy planowany transport (nie doszedł do skutku) był już planowany na początku 2016 r [5]. Lietuvos Dujų Tiekimas poinformował również, o zakupie drugiego transportu LNG z USA, który ma być dostarczony w połowie września [6]. Tym razem od hiszpańskiej spółki Gas Natural Fenosa, która ma długoterminową – 20 letnią umowę z Cheniere Energy Inc. (z możliwością przedłużenia o kolejne 10 lat). Pierwsza podpisana jeszcze w 2011 r. na wolumen 5 mld m3 rocznie z terminala Sabine Pass oraz drugą, podpisaną w 2014 roku na wolumen 2 mld m3 rocznie z terminala Corpus Christi [7]. Jest to dobry przykład, obrazujący jak Litwa w umiejętny sposób wykorzystuje swój pływający (FSRU) terminal oraz przejmuje korzystne oferty na rynku spot. Przypomnijmy, że Litgas ma podpisany pięcioletni kontrakt z norweskim Statoil na zakup 540 mln m3 rocznie [8].

Ostatnie informacje są równie ciekawe, do gry o rynek krajów bałtyckich włącza się inny światowej klasy zawodnik, holenderski Royal Dutch Shell [9]. Klaipedos Nafta należąca do litewskiej, państwowej spółki Epso-G odbierze testowe ilości gazu LNG, ok. 1000 m3. Oczywiście, z punktu biznesowego są to śladowe ilości, które pozwalają jednak sprawdzić infrastrukturę, dostosować swoje ustawienia, a w dłuższym okresie stać się fundamentem do większej współpracy.

Dla Litwy oznacza to przede wszystkim, że kolejny światowy dostawca jest zainteresowany tym rynkiem, widzi potencjał i możliwości jakie oferują odbiorcy. Więcej chętnych to najprościej mówiąc większą konkurencja czyli korzystniejsza cena dla klienta końcowego. Litewski przykład jest szczególnie ważny dla Polski jeszcze z jednego względu. Z terminala “Independence” korzystają różne litewskie firmy. Jak sama nazwa wskazuje, oferuje on NIEZALEŻNOŚĆ. W polskiej perspektywie prawno/regulacyjnej tylko PGNiG jest fizycznie w stanie zakupić, odebrać, zmagazynować i odsprzedać gaz do klienta czy na giełdzie… Kto inny będzie chętny wybudować magazyny gazu i utrzymać adekwatne do importu stany zapasów? Warto przywołać taki fakt z początku XX wieku kiedy to amerykańska firma Standrad Oil należąc do Johna D. Rockefellera została podzielona właśnie i głównie ze względu na zmonopolizowanie usługi transportowej.

Hiszpański Gas Natural Fenosa czy holednerski Royal Dutch Shell, który jest obecny na każdym etapie wydobycia, produkcji, dostaw i sprzedaży, które mają podpisane długoterminowe kontrakty nie tylko z producentami w USA mogliby być przecież (a wiemy, że są) zainteresowani wejściem na polski rynek, lecz wydaje się, że na polskie “Independence” jeszcze długo przyjdzie nam poczekać.

[1] http://www.lngworldnews.com/lithuania-klaipeda-lng-regas-volumes-drop-significantly-in-jan-jul/
[2] Sikora M., Sikora A., „Lithuanian “Independence””, CIRE, 20.11.2015 – http://www.cire.pl/item,120686,13,0,0,0,0,0,litewskie-independence.html
[3] http://www.baltic-course.com/eng/good_for_business/?doc=126571
[4] http://www.lngworldnews.com/lithuanias-ldt-buys-us-lng-cargo/
[5] http://www.reuters.com/article/lithuania-lng-usa-idUSL5N0W207O20150228
[6] http://www.lngworldnews.com/lithuanias-ldt-buys-us-lng-cargo/
[7] http://www.gasnaturalfenosa.com/en/press+room/news/1285338473668/1297234077389/gas+natural+fenosa+signs+a+new+liquified+natural+gas+supply+agreement+with+the+north+american+company+cheniere+with+freedom+of+destination.html
[8] Sikora M., Sikora A., „Lithuanian “Independence””, CIRE, 20.11.2015 – http://www.cire.pl/item,120686,13,0,0,0,0,0,litewskie-independence.html
[9] http://www.baltic-course.com/eng/energy/?doc=131962

 

Najnowsze artykuły