icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Komisja rewiduje listę sektorów, które mogą otrzymać rekompensaty cen energii

Komisja Europejska opublikowała w poniedziałek nowe wytyczne dla państw członkowskich dotyczące rekompensat przyznawanych przedsiębiorstwom energochłonnym w związku z wysokimi cenami pozwoleń na emisję CO2. Z komunikatu wynika, że sektor nawozowy nie będzie już mógł ubiegać się z list uprawionych.

Ucieczka emisji

Komisja przedstawia nowe kryteria oceny zgodności pomocy publicznej z regulacjami unijnymi. Rekompensaty za wysokie ceny energii mają zapobiegać mi.n. ucieczce emisji przemysłów energochłonnych i zatrzymać je w Unii,

KE zmieniła dotychczasowy model rekompensat

Komisja uznała, że dotychczasowe wytyczne z 2012 roku opierają się na przestarzałych prognozach i oceniła, które sektory mogą ubiegać się o rekompensaty. Nowe wytyczne wejdą w życie pierwszego stycznia 2021 roku. Wówczas wchodzi w życie nowy okres rozliczeniowy systemu handlu emisjami. Mają one ukierunkować pomoc wyłącznie na sektory zagrożone ucieczką emisji z powodu wysokich kosztów pośrednich emisji i ich silnego zaangażowania w handel międzynarodowy.

Wiceprzewodnicząca Komisji Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, oświadczyła: – Musimy określić cenę emisji dwutlenku węgla, aby w sposób zrównoważony przeciwdziałać zmianie klimatu i osiągnąć cele Zielonego Ładu, a zarazem uniknąć tzw. ucieczki emisji. Przyjęte dziś wytyczne w sprawie pomocy państwa w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji są ważnym elementem tego projektu. Umożliwiają one państwom członkowskim wspieranie sektorów, które z powodu pośrednich kosztów emisji są najbardziej narażone na ryzyko ucieczki emisji. Wytyczne te jednocześnie przyczyniają się też do opłacalnej dekarbonizacji gospodarki, ponieważ pozwalają uniknąć nadmiernych rekompensat i zbytnich zakłóceń konkurencji na jednolitym rynku.

Zdaniem Komisji, unijna kontrola pomocy państwa ma istotną rolę do odegrania w wypełnianiu celów Europejskiego Zielonego Ładu. – Zasady pomocy państwa w dalszym ciągu muszą gwarantować jak najlepsze wykorzystanie ograniczonych funduszy publicznych. Oznacza to zapewnienie, by środki publiczne nie zniechęcały do prywatnych inwestycji, oraz zagwarantowanie równych warunków działania na jednolitym rynku, a jednocześnie minimalizowanie kosztów dla podatników – czytamy w komunikacie.

Wytyczne w sprawie ETS mają na celu zmniejszenie ryzyka ucieczki emisji, polegającej na przenoszeniu przez przedsiębiorstwa produkcji do krajów spoza UE o mniej ambitnej polityce klimatycznej, co prowadzi do ograniczenia działalności gospodarczej w UE i nie redukuje emisji gazów cieplarnianych w skali globalnej. W szczególności wytyczne umożliwiają państwom członkowskim częściowe zrekompensowanie przedsiębiorstwom z sektorów zagrożonych wyższych cen energii elektrycznej wynikających z sygnałów cenowych dotyczących emisji dwutlenku węgla, ustanowionych przez EU ETS (tak zwane „pośrednie koszty emisji”). Jednocześnie jednak nadmierne rekompensaty dla przedsiębiorstw mogłyby działać wbrew sygnałom cenowym ustanowionym przez EU ETS w celu wspierania opłacalnej dekarbonizacji gospodarki oraz powodować zbytnie zakłócenia konkurencji na jednolitym rynku.

W tym kontekście zmienione wytyczne ETS

  • mają na celu kierowanie pomocy tylko do sektorów zagrożonych ucieczką emisji gazów cieplarnianych ze względu na wysokie pośrednie koszty emisji i dużą ekspozycję na handel międzynarodowy.W oparciu o obiektywną metodykę szacuje się, że do pomocy kwalifikuje się 10 sektorów i 20 podsektorów (w porównaniu z 14 sektorami i siedmioma podsektorami na podstawie poprzednich wytycznych);
  • ustanawiają stałą stawkę rekompensaty na poziomie 75 procent w nowym okresie (obniżoną z 85 procent na początku poprzedniego okresu rozliczeniowego ETS) oraz wykluczają rekompensatę z tytułu nieefektywnych technologii, aby zachęcać przedsiębiorstwa do efektywności energetycznej; a także
  • uzależniają udzielenie rekompensaty od dodatkowych wysiłków na rzecz dekarbonizacji, podejmowanych przez przedsiębiorstwa, na przykład od wykonania zaleceń z audytu efektywności energetycznej.

Na liście utrzymał się m.in. sektor produkcji miedzi, ale także sektor produkcji aluminium, papieru i tektury, produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych.

Formuła wyliczania wysokości rekompensat uwzględnia średnie ceny uprawnień do emisji, a rosnące ceny uprawnień przekładają się na wyższy poziom rekompensat. W rezultacie rekompensaty istotnie obniżają koszty zakupu energii. Zgodnie ze znowelizowaną dyrektywą ETS rekompensaty można finansować z przychodów ze sprzedaży aukcyjnej uprawnień do emisji. W Polsce w 2018 roku dochody z aukcji wyniosły około pięć miliardów złotych.

Komisja jest też w trakcie oceny i przeglądu innych wytycznych w sprawie pomocy państwa, w tym dotyczących pomocy państwa na rzecz sektora energetycznego i ochrony środowiska, aby zapewnić ich pełną zgodność z celami Komisji w kwestii zielonej i cyfrowej transformacji.

Komisja Europejska/Bartłomiej Sawicki

KE przedstawiła poprawkę do prawa klimatycznego dotyczącą celu redukcji emisji CO2

 

Komisja Europejska opublikowała w poniedziałek nowe wytyczne dla państw członkowskich dotyczące rekompensat przyznawanych przedsiębiorstwom energochłonnym w związku z wysokimi cenami pozwoleń na emisję CO2. Z komunikatu wynika, że sektor nawozowy nie będzie już mógł ubiegać się z list uprawionych.

Ucieczka emisji

Komisja przedstawia nowe kryteria oceny zgodności pomocy publicznej z regulacjami unijnymi. Rekompensaty za wysokie ceny energii mają zapobiegać mi.n. ucieczce emisji przemysłów energochłonnych i zatrzymać je w Unii,

KE zmieniła dotychczasowy model rekompensat

Komisja uznała, że dotychczasowe wytyczne z 2012 roku opierają się na przestarzałych prognozach i oceniła, które sektory mogą ubiegać się o rekompensaty. Nowe wytyczne wejdą w życie pierwszego stycznia 2021 roku. Wówczas wchodzi w życie nowy okres rozliczeniowy systemu handlu emisjami. Mają one ukierunkować pomoc wyłącznie na sektory zagrożone ucieczką emisji z powodu wysokich kosztów pośrednich emisji i ich silnego zaangażowania w handel międzynarodowy.

Wiceprzewodnicząca Komisji Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, oświadczyła: – Musimy określić cenę emisji dwutlenku węgla, aby w sposób zrównoważony przeciwdziałać zmianie klimatu i osiągnąć cele Zielonego Ładu, a zarazem uniknąć tzw. ucieczki emisji. Przyjęte dziś wytyczne w sprawie pomocy państwa w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji są ważnym elementem tego projektu. Umożliwiają one państwom członkowskim wspieranie sektorów, które z powodu pośrednich kosztów emisji są najbardziej narażone na ryzyko ucieczki emisji. Wytyczne te jednocześnie przyczyniają się też do opłacalnej dekarbonizacji gospodarki, ponieważ pozwalają uniknąć nadmiernych rekompensat i zbytnich zakłóceń konkurencji na jednolitym rynku.

Zdaniem Komisji, unijna kontrola pomocy państwa ma istotną rolę do odegrania w wypełnianiu celów Europejskiego Zielonego Ładu. – Zasady pomocy państwa w dalszym ciągu muszą gwarantować jak najlepsze wykorzystanie ograniczonych funduszy publicznych. Oznacza to zapewnienie, by środki publiczne nie zniechęcały do prywatnych inwestycji, oraz zagwarantowanie równych warunków działania na jednolitym rynku, a jednocześnie minimalizowanie kosztów dla podatników – czytamy w komunikacie.

Wytyczne w sprawie ETS mają na celu zmniejszenie ryzyka ucieczki emisji, polegającej na przenoszeniu przez przedsiębiorstwa produkcji do krajów spoza UE o mniej ambitnej polityce klimatycznej, co prowadzi do ograniczenia działalności gospodarczej w UE i nie redukuje emisji gazów cieplarnianych w skali globalnej. W szczególności wytyczne umożliwiają państwom członkowskim częściowe zrekompensowanie przedsiębiorstwom z sektorów zagrożonych wyższych cen energii elektrycznej wynikających z sygnałów cenowych dotyczących emisji dwutlenku węgla, ustanowionych przez EU ETS (tak zwane „pośrednie koszty emisji”). Jednocześnie jednak nadmierne rekompensaty dla przedsiębiorstw mogłyby działać wbrew sygnałom cenowym ustanowionym przez EU ETS w celu wspierania opłacalnej dekarbonizacji gospodarki oraz powodować zbytnie zakłócenia konkurencji na jednolitym rynku.

W tym kontekście zmienione wytyczne ETS

  • mają na celu kierowanie pomocy tylko do sektorów zagrożonych ucieczką emisji gazów cieplarnianych ze względu na wysokie pośrednie koszty emisji i dużą ekspozycję na handel międzynarodowy.W oparciu o obiektywną metodykę szacuje się, że do pomocy kwalifikuje się 10 sektorów i 20 podsektorów (w porównaniu z 14 sektorami i siedmioma podsektorami na podstawie poprzednich wytycznych);
  • ustanawiają stałą stawkę rekompensaty na poziomie 75 procent w nowym okresie (obniżoną z 85 procent na początku poprzedniego okresu rozliczeniowego ETS) oraz wykluczają rekompensatę z tytułu nieefektywnych technologii, aby zachęcać przedsiębiorstwa do efektywności energetycznej; a także
  • uzależniają udzielenie rekompensaty od dodatkowych wysiłków na rzecz dekarbonizacji, podejmowanych przez przedsiębiorstwa, na przykład od wykonania zaleceń z audytu efektywności energetycznej.

Na liście utrzymał się m.in. sektor produkcji miedzi, ale także sektor produkcji aluminium, papieru i tektury, produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych.

Formuła wyliczania wysokości rekompensat uwzględnia średnie ceny uprawnień do emisji, a rosnące ceny uprawnień przekładają się na wyższy poziom rekompensat. W rezultacie rekompensaty istotnie obniżają koszty zakupu energii. Zgodnie ze znowelizowaną dyrektywą ETS rekompensaty można finansować z przychodów ze sprzedaży aukcyjnej uprawnień do emisji. W Polsce w 2018 roku dochody z aukcji wyniosły około pięć miliardów złotych.

Komisja jest też w trakcie oceny i przeglądu innych wytycznych w sprawie pomocy państwa, w tym dotyczących pomocy państwa na rzecz sektora energetycznego i ochrony środowiska, aby zapewnić ich pełną zgodność z celami Komisji w kwestii zielonej i cyfrowej transformacji.

Komisja Europejska/Bartłomiej Sawicki

KE przedstawiła poprawkę do prawa klimatycznego dotyczącą celu redukcji emisji CO2

 

Najnowsze artykuły